یوسف کارگر؛

دنبال سرمایه برای فیلم اولم هستم/ قصد دارم یک قصه واقعی روایت کنم

یوسف کارگر کارگردان سینمای کوتاه از ساخت فیلم کوتاه «یوتانایز» بر اساس یک قصه واقعی خبر داد.

دنبال سرمایه برای فیلم اولم هستم/ قصد دارم یک قصه واقعی روایت کنم
کد خبر: 325839
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۰۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ یوسف کارگر کارگردان عرصه فیلم کوتاه درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: سال گذشته فیلم کوتاهی با عنوان «یوتانایز» ساختم که کارهای پس از تولید آن تا اوایل امسال به طول انجامید.

این فیلم کوتاه 17 دقیقه‌ای فضای بسیار متفاوتی به نسبت کارهای قبلی من و کارهایی که دوست دارم انجام بدهم، دارد چراکه «یوتانایز» یک فیلم شهری است و داستان‌های آن به طور کامل در یک خودرو می‌گذرد.

او با بیان اینکه «یوتانایز» را با بودجه تقریبا صفر ساخته است، اظهار کرد: همه عوامل صحنه و پشت صحنه این اثر به من لطف کردند و بدون هیچ چشم داشتی و با جان من را در ساخت «یوتانایز» همراهی کردند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم باید بگویم من درگیر بیماری پدر و مادرم بودم و همین امر باعث شد کارهای پس از تولید این اثر طول بکشد با همه این اوصاف من انتظاری ندارم اتفاق چندانی برای این فیلم رخ بدهد، چون فضای خاصی دارد و کل فیلم در یک ماشین روایت می‌شود؛ «یوتانایز» درباره سفر کوتاه یک روزه یک خواهر و برادر است و در این سفر ماجراهایی بین آن‌ها شکل می‌گیرد که مربوط به گذشته هر 2 نفر است.

این کارگردان افزود: هرچند فیلم‌های قبلی من به زبان ترکی بود ولی «یوتانایز» دیالوگ‌های فارسی دارد و فضای آن هم مربوط به تهران است درواقع من دوست داشتم کمی از فیلم‌های قبلی‌ام فاصله بگیرم و یک تجربه دیگر در عرصه فیلم کوتاه داشته باشم البته اگر بتوانم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری برای کارهای بعدی‌ام پیدا کنم قطعا در همان فضای ترکی دوباره کار می‌کنم ولی باید ببینم چه چیزی پیش می‌آید.

کارگر درباره حضور «یوتانایز» در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: اصلا تمایلی به شرکت دادن این فیلم در این جشنواره ندارم چون از نظر فرمی و روایی برای من یک اثر متفاوت است و وقتی آن را می‌ساختم به این فکر می‌کردم که در حال ساخت یک فیلم خاص و شخصی هستم که قصه آن سال‌ها با من بود.

به طور کلی هم «یوتانایز» سه نوع پلان دارد و فکر نمی‌کنم با ذائقه جشنواره جور دربیاید اما می‌دانم که خاص‌ترین فیلم من است و از این بابت به نظرم برای جشنواره مناسب نیست.

کارگردان «آرا» با بیان اینکه این فیلم برگرفته از واقعیت است و ممکن است موضوع «یوتانایز» برای همه رخ بدهد، عنوان کرد: این فیلم 17 دقیقه‌ای به گونه‌ای است که گویا سه قطعه به هم وصل هستند و در نهایت موضوع نهایی را بررسی می‌کنند اما هر کدام از آن‌ها یک قصه دارند؛ قصه‌ای که به صورت کلامی توسط 2 کاراکتر روایت می‌شود در مجموع این فیلم به دلیل نوع فیلمسازی‌اش، دکوپاژ محدود، برخورداری از یک قصه مهم و پررنگ و البته پردیالوگ بودنش برایم بسیار جذاب بود.

او درباره دیگر فعالیت‌هایش اظهار کرد: من در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه فیلم بلندم هستم که دوست دارم از بزرگان سینما مشورت بگیرم و تا پایان سال آن را بازنویسی کنم. بعد از این مراحل، پروسه بسیار سخت پیدا کردن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار را شروع کنم که البته این پروسه برای فیلم اولی‌ها بسیار سخت‌تر است.

در حال حاضر بچه‌های فیلم اولی در این حوزه مشکلات زیادی دارند به طوری که بعد از اتمام نگارش فیلمنامه حدود یک سال تلاش می‌کنند تا سرمایه‌گذار پیدا کنند.

کارگر با اشاره به اینکه فیلم بلندش، قصه جالبی دارد و در سینمای ایران تجربه نشده است، عنوان کرد: احتمالا تا چند وقت آتی یک فیلم کوتاه بسازم و برای آن به دنبال فضای روستایی و طبیعت هستم. ضمن اینکه این فیلم چه به لحاظ بودجه و چه به لحاظ تولید فیلم مستقلی خواهد بود به طور کلی تصمیم دارم مدتی به معنای واقعی به صورت مستقل کار کنم یعنی بودجه آثارم مثل فامیلی خودم با پول کارگری باشد.

این را هم باید اضافه کنم که احتمالا این فیلم محصول مشترک باشد چون چند پیشنهاد آمریکایی، اروپایی و شرق آسیایی برای کار دارم. اگر بتوانم این فیلم را بسازم قطعا آن را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم چون خودم احتیاج دارم برایشان کاری انجام بدهم.

در خلاصه داستان «یوتانایز» آمده است: «یوتانایز به معنای مرگ خوب، به عمل کشتن بدون اعمال درد گفته می‌شود...»

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: یوسف کارگر، بازیگران: توماج دانش بهزادی، کتایون سالکی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، تدوین: یوسف کارگر، صدابردار: مجید هاشمی‌پور، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مونا محمدیاری، گریم: سوگل بهرام‌پور، اصلاح رنگ و نور: هوتن حق‌شناس (لابراتوار پیشگامان سینمای آریا)، عکاس: پوریا شیخ‌الاسلامی، دستیار فیلمبردار: شاهین شیرزادی، گرافبک: میلاد رحیمی.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها