قرض انسان‌ها به زمین/ جهان از مرز مجاز استفاده از منابع طبیعی رد شد

به گفته سازمان "گلوبال فوت‌پرینت نت‌وورک" مطابق محاسبه‌ها، جهان از دوشنبه، هفتم مرداد از مرز حداکثری تعیین‌شده برای استفاده از منابع طبیعی عبور کرده است.

قرض انسان‌ها به زمین/ جهان از مرز مجاز استفاده از منابع طبیعی رد شد
کد خبر: 325942
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۱۱:۲۰:۵۸

اعتمادآنلاین| ‌ سازمان "گلوبال فوت‌پرینت نت‌وورک" که هر ساله روز عبور جهان از مرز مجاز استفاده از منابع طبیعی را اعلام می‌کند می‌گوید: از روز گذشته (دوشنبه) هفتم مرداد مصادف با 29 ژوئیه، جهان از مرز تعیین‌شده برای سال 2019 عبور کرده است.

این سازمان می‌گوید، از چند سال پیش تا کنون دائما عبور از این مرز زودتر از سال قبل اتفاق افتاده است.

در سال 1971 که برای اولین بار استفاده سالانه از منابع طبیعی از حدود تعیین‌شده پیشی گرفت جهان از این مرز در 21 دسامبر عبور کرد. در سال گذشته این عبور در اول اوت اتفاق افتاد.

هر سال مردم جهان هر چه زودتر این مرز را رد کرده و از منابع آبیاری، زراعی، شیلات و جنگلی بیش از پیش استفاده می‌کنند. این استفاده خارج از قاعده به نوبه خود باعث می‌شود که انتشار گاز دی اکسید کربن نیز بیش‌تر از اندازه شود.

سازمان "گلوبال فوت‌پرینت نت‌وورک" که مقر آن در شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیای آمریکاست می‌گوید، این سیر افزایشی با گذشت زمان نمود بارزتری پیدا کرده و نمود آن را نیز می‌توان در جنگل‌زدایی، فرسایش زمین، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری یا افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن دید.

به گفته این سازمان، مصرف روزانه منابع طبیعی در سراسر جهان 75/ 1 برابر حد تعیین‌شده است و اگر همه مردم جهان مانند آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها زندگی می‌کردند این مصرف به ترتیب سه و پنج برابر حدود مجاز می‌شد.

انتشار گاز دی اکسید کربن از سال 2009 به بعد کاهش نیافته و دست نکشیدن از مصرف زغال‌سنگ باعث شده که این روند کاهش پیدا نکند.

نویسندگان این بررسی تحقیقاتی می‌گویند، بخش حمل و نقل از مشکل‌سازترین بخش‌ها در این زمینه است. از سال 1990 انتشار گازهای زیان‌بخش در صنعت حمل و نقل شهری کاهش نیافته و در عبور و مرور هوایی نیز افزایشی واضح داشته است.

مصرف سرانه انرژی نیز بیش‌تر از متوسط تعیین‌شده توسط اتحادیه اروپا بوده و در چند سال اخیر تنها اندکی تنزل یافته است.

سازمان‌های زیست‌محیطی بین‌المللی می‌گویند، پیامدهای استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و بحران فزاینده آب و هوایی روز ‌به ‌روز مشخص‌تر می‌شود. سازمان زیست‌محیطی "جرمن‌ واچ" به دولت آلمان توصیه کرده که با یک قانون اقلیمی و در نظر گرفتن جریمه برای انتشار بیش از حد گاز دی اکسید کربن استفاده از منابع طبیعی را متعادل‌ سازد.

حفاظت از اقلیم یعنی حفاظت از بقای بشر

بنابر گزارش دویچه‌وله، گرد مولر، وزیر توسعه آلمان می‌گوید که حفاظت از اقلیم به معنای حفاظت از بقای انسان است. او خواستار سرمایه‌گذاری هر چه‌ بیش‌تر در عرصه حفاظت از آب و هوا در سطح جهان شده است.

مولر می‌گوید: بیش از همه آفریقا باید به قاره سبز برای انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود.‌ و برای رسیدن به این منظور نیز باید برنامه‌ای جهت حمایت از فناوری‌های لازم برای این نوع از انرژی تهیه شود.

سازمان امدادی "میزریور" نیز خواستار تحولی اساسی برای رویارویی با مصرف بیش از حد منابع طبیعی شده است.

پیرمین اشپیگل، رئیس این سازمان گفته است آلمان از منابعی مصرف می‌کند که متعلق به همه جهان است و مصرف این کشور اساسا بیش از حدود تعیین‌شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها