صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

عربستان خادم‌ آمریکاست/ محمد بن‌سلمان نخواهد، مشکل حل نمی‌شود/ ایران و عربستان به هم احتیاج دارند/ تحمل توهین در ذات حاکمان سعودی نهفته است/ هیچ کشوری نمی‌‌تواند میانجی ایران و عربستان شود

صباح‌ زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: سعودی سودای یکه‌تازی در خاورمیانه را در سر می‌پروراند و به‌ همین دلیل ترجیحش نزدیکی با آمریکا و دوری از ایران است.

عربستان خادم‌ آمریکاست/ محمد بن‌سلمان نخواهد، مشکل حل نمی‌شود/ ایران و عربستان به هم احتیاج دارند/ تحمل توهین در ذات حاکمان سعودی نهفته است/ هیچ کشوری نمی‌‌تواند میانجی ایران و عربستان شود
کد خبر: 326492
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌ ایران و عربستان در شرایطی که مهم‌ترین کشورها در خاورمیانه هستند و می‌توانند با همراهی و همکاری یکدیگر به‌ وضعیت این منطقه سامان بدهند،‌ همچنان بر چالش و کوبیدن بر طبل اختلاف و تقابل اصرار دارند تا این سوال مطرح شود که چرا فاصله‌ بین ایران و عربستان نه تنها کم نمی‌شود، بلکه روز‌به‌روز بیشتر هم می‌شود.

صباح‌ زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با تاکید بر اینکه «این شرایط هم برای ایران، هم برای عربستان، هم برای خاورمیانه و البته هم برای جهان‌ اسلام هزینه‌ساز و بد است»، به پرسش‌های طرح‌شده پاسخ داد.

محمد بن‌سلمان نخواهد، مشکل حل نمی‌شود

*مثل اینکه باید پذیرفت گره رابطه ایران وعربستان بازشدنی نیست.

اختلاف‌های ایران و عربستان روزبه‌روز شدیدتر می‌شود و با توجه به شرایط می‌توان گفت حل مشکل بین این دو کشور مهم خاورمیانه غیرقابل تصور است.

*البته اظهارنظرهای گاه‌وبی‌گاهی بین دو کشور درباره تعامل احتمالی شنیده می‌شود.

آنچه در ایران از زبان آقای‌ ظریف به عنوان وزیر امور خارجه شنیده می‌شود، نظر و دیدگاه جمهوری‌ اسلامی است و به‌ همین دلیل می‌توان آن صحبت‌ها را جدی گرفت. اما نقل‌ قول‌هایی را که بعضاً از سوی وزیر خارجه دولت سعودی ابراهیم‌العساف یا عادل‌الجبیر مطرح می‌شود نمی‌توان خیلی جدی گرفت. چراکه در ساختار این کشور همه‌ چیز و همه امور مربوط به پادشاه است که به‌ دلیل کهولت پادشاه، این روزها محمد بن‌سلمان به‌ قول معروف همه‌کاره است و تا او نخواهد و اراده نکند،‌ هیچ اتفاقی اعم از رابطه با ایران یا هر مساله‌‌ دیگری رخ نخواهد داد.

*با در نظر گرفتن اشتراکات چشمگیر دو کشور، این سوال پیش می‌آید که واقعاً دلایل فرسایشی شدن اختلاف چیست؟

عربستان تا سیستم کشورش را تغییر ندهد، روال بر همین منوال باقی خواهد ماند. در واقع سعودی سودای یکه‌تازی در خاورمیانه را در سر می‌پروراند و به‌ همین دلیل ترجیحش نزدیکی با آمریکا و دوری از ایران است. به‌ هر حال وقتی آمریکایی‌ها نفت ایران را تحریم می‌کنند، طبیعی است ایرانی‌ها مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند که این شرایط البته به‌ زعم عربستانی‌ها کمک می‌کند در مقام آقایی خاورمیانه خودنمایی کنند.

عربستان خادم‌ آمریکاست

*«در مقام آقایی خاورمیانه خودنمایی کنند»؛ در رسیدن به این خواسته موفق شده‌اند؟

نه. در واقع رویکرد تعاملی‌ای که سعودی با جمهوری‌ اسلامی دارد موجب شده عربستان 100 میلیارد دلارش را در اختیار ایالات‌ متحده‌ آمریکا بگذارد، اسلحه خریداری کند و به‌ همین راحتی سرمایه‌اش را هدر دهد. البته دلارهای مفت نفتی دست آنها را باز گذاشته است.

اما اتفاق بدی که پیش می‌آید و خودشان هم متوجه نیستند، این است که رابطه عربستان با آمریکا رابطه‌ خادم-مخدومی می‌شود که خب، این برای کشوری که در منطقه بااهمیت خاورمیانه یکی از مهم‌ترین کشورهاست، اصلاً و ابداً زیبنده نیست. در واقع باید گفت عربستان ماهیت سیاسی و حتی وجهه نظامی‌اش را ازدست‌رفته می‌بیند و به عنوان کشوری که کاملاً در خدمت آمریکایی‌هاست، شناخته می‌شود.

حتی کار به‌ جایی رسیده که دونالد ترامپ کشورشان ‌را گاوشیرده می‌خواند و برای اینکه بتواند سلطه کشورش در عربستان را ادامه دهد، به آنها می‌گوید اگر آمریکا نباشد، شما مدتی بعد باید به زبان فارسی حرف بزنید.

هیچ کشوری نمی‌‌تواند میانجی ایران و عربستان شود

*چطور با توهین‌ها کنار می‌آیند؟

اصولاً تحمل توهین در ذات حاکمان سعودی نهفته است.

*کدام کشور می‌تواند نقش میانجی بین دو کشور را ایفا کند؟

شرایط به‌ قدری وخیم است و فاصله به‌ اندازه‌ای زیاد شده که در حال حاضر هیچ کشوری نیست که بتواند فضای بین ایران و عربستان را ترمیم کند. فقط لازم است ضرورت حل مشکل در این 2 کشور احساس شود تا نه سرمایه‌های عربستان هدر برود و نه وقت و انرژی ایران تلف شود.

در پایان ذکر این نکته را لازم می‌دانم که شرایط فعلی هم برای ایران، هم برای عربستان، هم برای خاورمیانه و البته هم برای جهان‌ اسلام هزینه‌ساز و بد است. به‌ هر حال هیچ اتفاقی بدتر از این نیست که «چالش شدید بین 2 کشور مسلمان» خبر و مساله‌ای لاینحل قلمداد شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها