کد خبر: 327050
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۰۹:۳۱:۵۴
| |

حسینی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد؛

معرفی دو تا سه رقم جدید برنج تا پایان امسال

مریم حسینی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، با اشاره به اهتمام به افزایش تولید برنج ایرانی، از معرفی دو تا سه رقم  جدید برنج به کشاورزان تا پایان سال‌جاری خبر داد.

معرفی دو تا سه رقم جدید برنج تا پایان امسال
کد خبر: 327050
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۰۹:۳۱:۵۴

اعتمادآنلاین| مریم حسینی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، با یادآوری معرفی دو رقم انام و تیسا طی روزهای گذشته گفت: دو تا سه رقم دیگر نیز طی نیمه دوم امسال به کشاورزان معرفی خواهد شد.

سه شنبه هفته گذشته به مناسبت روز ملی مزرعه برنج ، از ارقام جدید برنج با نام‌های آنام و تیسا در رشت رونمایی شد. اینجا را ببینید

رقم برنج آنام دارای خصوصیات ویژه از جمله کیفیت پخت بسیار خوب، معطر، پاکوتاه، مقاوم به ورس، زودرس و عملکرد بالاتر از ارقام محلی است. میزان آب مصرفی این رقم در مقایسه با ارقام محلی کمتر بوده و با توجه به کیفیت پخت بسیار خوب این رقم انتظار می‌رود جایگزین مناسبی برای ارقام محلی باشد. رقم جدید برنج تیسا نیز از طریق تلاقی یک رقم محلی و یک لاین پرمحصول است که در فرایند رگه گیری از آن‌ها تلاش شده تا عطر، طعم و کیفیت پخت ارقام کیفی را با خود داشته باشد. این رقم مقاوم به آفات، کم آب بر، دارای عملکرد حدود هفت تن در هکتار، پاکوتاه و مقاوم در مقابل کرم ساقه خوار، شیت بلایت و لکه قهوه ای است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در ادامه مصاحبه با ایرنا یکی از ارقامی که تا پایان امسال معرفی می شود را متحمل به خشکی عنوان و تصریح کرد: ویژگی این رقم برنج در زمان خشکسالیست که پایداری تولید برنج را در کشور داشته باشیم.

وی رقم دیگر را یکی از توده های محلی خواند که نسبت به ارقام محلی متفاوت تر و دارای خصوصیاتی برتر همچون زودرس بودن، خوش پخت تر و دارای ساقه محکم تر است.

حسینی با بیان اینکه نامگذاری ارقام بر عهده کمیته نامگذاری است ، گفت: هنوز نامی برای آنها انتخاب نشده و بسته به مدت زمان طی شدن مراحل قانونی، دو تا سه رقم جدید تا پایان امسال معرفی می شود.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه بدنبال از بین بردن ارقام محلی نیستیم، تصریح کرد: هدف اصلی افزایش تولید برنج ایرانی است؛ ضمن اینکه تنوع ارقام جدید هم برای انتخاب و استفاده کشاورزان بسته به موقعیت اراضی و سلیقه شان و ذائقه مصرف کننده کمک بسیاری می کند.

وی ادامه داد: به طور مثال کشاورزی که دسترسی به آب زیاد یا کم دارد یا بدنبال برنجی پر محصول و نزدیک به ارقام محلی است با تنوع ارقام بهتر می تواند رقم مورد نظرش را انتخاب کند.

حسینی با اشاره به رقم های تازه معرفی شده تیسا که بیشتر در اختیاز شالیکاران مازندران و انام که بیشتر در اختیار کشاورزان گیلان است، گفت: استقبال خوبی توسط کشاورزانی از این ارقام شده و میزان تولید رقم انام پنج و نیم تا شش تن در هر هکتار و میزان تولید رقم تیسا نیز هفت تا هفت و نیم تن در هر هکتار است.

به گفته حسینی؛ ارقام رش ، گیلانه و گوهر نیز آخرین ارقام برنجی هستند که توسط این موسسه به کشاورزان معرفی شد.

وی با بیان اینکه ما به کشاورزان توصیه نمی کنیم تمامی زمین زیر کشت فقط از یک رقم باشد، اظهار داشت: به کشاورزان توصیه می کنیم که از ارقام جدید و حتما از بذر گواهی شده استفاده کنند ضمن اینکه بذر گواهی شده برنج هاشمی را نیز تولید کرده ایم.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

موسسه تحقیقات برنج کشور در سال 1372 به مرکزیت استان گیلان تاسیس و در سال 1373 به طور رسمی شروع به کار کرد. این موسسه دارای پنج بخش اصلاح و تهیه بذر خاک و آب، گیاه‌پزشکی، فنی مهندسی کشاورزی و خدمات فنی و تحقیقاتی است ، همزمان معاونت موسسه با بخش های تحقیقاتی مشابه ستاد، در شهرستان آمل نیز تاسیس شد.


ستاد موسسه و معاونت تحقیقات برنج کشور دارای 50 عضو هیأت علمی و محقق در تخصص های مختلف می باشد و هدایت فعالیت های تحقیقاتی برنج سراسر کشور نیز به عهده این موسسه است.


نتایج حاصل از تحقیقات برنج در زمینه های مختلف از طریق اجرای طرح های تحقیقی ترویجی و طرح های مشابه و متعاقب آن انتشار گزارش های پژوهشی به طور مستقل و نشریات ترویجی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت ترویج و نظام بهره برداری به شالیکاران انتقال می یابد.


ایران دارای ارقام محلی بسیار خوش کیفیت است که از ذخائر ژنتیکی ارزشمند محسوب می شوند. این موسسه ذخائر ژنتیکی ارزشمند برنج های ایرانی را جمع آوری، حفط و احیا کرده است. از این ذخائر ارزشمند برای معرفی ارقام جدید برنج استفاده های فراوانی می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها