کد خبر: 327076
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۰۹:۵۵:۰۹
| |

گواهی ظرفیت، ابزار جدید تامین مالی ساخت نیروگاه‌ها

سیدعلی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران اظهار داشت: اکنون فقط مصرف‌کنندگان داخلی مشتری برق در بورس انرژی هستند و صادرات برق با یک سری از محدودیت‌ها مانند خطوط انتقال همراه است که برای ارسال برق به خارج باید ظرفیت خطوط انتقال افزایش یابد.

گواهی ظرفیت، ابزار جدید تامین مالی ساخت نیروگاه‌ها
کد خبر: 327076
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۰۹:۵۵:۰۹

اعتمادآنلاین مدیر عامل بورس انرژی ایران به معرفی «گواهی ظرفیت» به عنوان ابزار جدید تامین مالی ساخت نیروگاه‌ها پرداخت و گفت: این ابزار به کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه هستند این امکان را می‌دهد تا بخشی از ظرفیت‌هایی را که در آینده ایجاد می‌شود را پیش‌فروش کنند؛ اکنون بخش عمده‌ای از اقدامات این موضوع انجام شده که امیدواریم تا پایان سال عملیاتی شود.

سیدعلی حسینی، افزود: اکنون فقط مصرف‌کنندگان داخلی مشتری برق در بورس انرژی هستند و صادرات برق با یک سری از محدودیت‌ها مانند خطوط انتقال همراه است که برای ارسال برق به خارج باید ظرفیت خطوط انتقال افزایش یابد.

به گفته مدیر عامل بورس انرژی ایران، افزایش صادرات برق نیازمند برخی از زیرساخت‌ها است که باید ضمن اتصال انتقال برق کشورها اقداماتی در راستای افزایش ظرفیت‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت تعیین شده در بورس انرژی توافقی است، افزود: قیمت برق تعرفه دارد و در این زمینه خریدار و فروشنده می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند.

حسینی با تاکید بر اینکه قیمت برق در بورس نسبت به قیمت تعرفه‌ای کمتر است، گفت: در حالت عادی نیروگاه، برق را به شرکت توانیر می‌دهد و توانیر آن را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می ‌دهد اما پول نیروگاه با تاخیر پرداخت می‌شود این درحالیست که در بورس معاملات به صورت مستقیم انجام می‌شود و نیروگاه می‌تواند با قیمت کمتر از تعرفه با شرط اینکه زودتر هزینه‌ها را دریافت کند اقدام به فروش برق می‌کند.

مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه نیروگاهی که برق را از طریق بورس به فروش می‌رساند از معافیت مالیاتی برخوردار است، گفت: مزیت دیگر عرضه برق در بورس انرژی این است که نیروگاهی که برق را از طریق بورس به فروش می‌رساند می‌تواند اقدام به تامین مالی از طریق ابزارهای مالی بورس انرژی کند.

وی به عرضه برق در بورس انرژی تاکید کرد و گفت: از اواسط سال 96 یک بازار جدید راه‌اندازی شد که در این بازار نیروگاه‌ها به عنوان تولیدکننده و خریداران برق به عنوان مصرف‌کننده به صورت مستقیم با یکدیگر وارد معامله شدند.

حسینی اظهار داشت: در حالت عادی چنین امکانی وجود نداشت بلکه نیروگاه‌ها باید برق خود را به وزارت‌نیرو تحویل می‌دادند و در انتها وزارت‌نیرو اقدام به فروش آن به مصرف‌کنندگان می‌کرد.

مدیر عامل بورس انرژی ایران افزود: در این حالت وزارت‌نیرو به عنوان واسطه محسوب می‌شد اما قانون اجازه داد تا تولیدکننده و خریدار به صورت مستقیم با یکدیگر وارد معامله شوند، در نهایت بازار برق در بورس انرژی راه اندازی شد و تا اسفند ماه سال 96 در حال فعالیت بود که این بازار با توجه به ورود شرکت‌های صنعتی در این بورس به سرعت توسعه پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اواخر سال 96 شرکت توانیر (شرکت مادر تخصصی وزات نیرو) اعلام کرد ترانزیت جزو وظایف حاکمیتی است که نرخ آن باید افزایش یابد و این موضوع از سوی شورای‌ اقتصاد تایید شد.

حسینی اظهار داشت: اخذ مصوبه در این زمینه از شورای اقتصاد یک سال به طول انجامید و معاملات برق در بورس انرژی در سال 97 با توجه به اقدامی که توانیر در دستور کار قرار داد متوقف شد.

مدیر عامل بورس انرژی ایران افزود: در 28 اسفند سال 97 شورای اقتصاد مصوبه را صادر کرد که اجرای آن نیازمند شیوه‌نامه بود، در نهایت این شیوه‌نامه در 17 تیر ماه سال جاری توسط وزیر نیرو ابلاغ شد.

وی گفت: اکنون دیگر مانعی بر سر راه معاملات وجود ندارد و انتظار ما این است که شرکت توانیر هر چه زودتر این بازار را دوباره راه‌اندازی کند که در این زمینه مذاکرات لازم انجام و توافق‌های مربوطه صورت گرفته است بنابراین به زودی معاملات برق در بورس آغاز خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه با توجه به مصوبه شورای اقتصاد و ابلاغیه وزیر نیرو مشکلات موجود برطرف و به زودی شاهد آغاز فعالیت این بازار خواهیم بود، اظهار داشت: راه اندازی این بازار برای مصرف‌کنندگان بزرگ برق است یعنی مصرف‌کنندگانی که بیش از 5 مگاوات مصرف و تقاضا دارند و توزیع این برق شامل همه صنایع می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها