کد خبر: 327175
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

وزیر خارجه ایران دیپلماتی برجسته در سطح جهان است/ آقای ظریف تاجر نیست که تحریم برایش دردسر درست کند/ تحریم برای ظریف نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند/ آمریکایی‌ها با تحریم ظریف می‌خواهند برای جهان قدرت‌نمایی کنند/ تندروهای داخلی آرامش ظریف را به‌ هم می‌زنند

فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق، گفت: وزیر امور خارجه به خاطر توجهی که اروپایی‌ها برایش قائل هستند، همچون همیشه می‌تواند رایزنی‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهد. در واقع باید گفت این تندروهای داخلی هستند که آرامش ظریف را به‌ هم می‌زنند.

وزیر خارجه ایران دیپلماتی برجسته در سطح جهان است/ آقای ظریف تاجر نیست که تحریم برایش دردسر درست کند/ تحریم برای ظریف نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند/ آمریکایی‌ها با تحریم ظریف می‌خواهند برای جهان قدرت‌نمایی کنند/ تندروهای داخلی آرامش ظریف را به‌ هم می‌زنند
کد خبر: 327175
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «آمریکا ظریف را تحریم کرد»؛ این خبر مهر تاییدی بود بر فضای تقابلی ایران با آمریکا تا بتوان این‌طور گفت که نظام بین‌الملل همچنان درگیرِ‌ درگیری دو کشور خواهد بود.

سوال این است که با توجه به شرایط موجود محمدجواد ظریف، در چه شرایطی سکان دستگاه‌ خارجی ایران را در دست خواهد گرفت؟ فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به این پرسش پاسخ می‌دهد:

موضوع تحریم ظریف بسیار جدی است

*تحریم ظریف حاوی چه پیامی است؟

موضوع تحریم ظریف مساله‌ای بسیار جدی است. من برخی از واکنش‌ها به این موضوع را منطقی نمی‌دانم. ما در ایران به اشتباه تصور می‌کنیم در حال خرید زمان هستیم. آن هم در شرایطی که در تحریم‌ هستیم و اقتصادمان به‌هم‌ریخته است.

البته تحریم‌‌‌ آقای ظریف مربوط به وزارت خزانه‌داری ایالات‌ متحده است که گمان نمی‌رود مشکل‌ساز باشد، چراکه وزیر خارجه ایران دیپلماتی برجسته در سطح جهان است و تجارت خاصی ندارد که این تحریم برایش مشکل‌ساز باشد. در واقع این تصمیم بیشتر جنبه ایذایی دارد و می‌خواهند خودنمایی کنند و مثلاً زورشان را به جهان نشان بدهند تا بگویند در تلاش‌اند حلقه محاصره ایران را تنگ‌تر کنند که برخی از داخلی‌ها به آمریکا در این راه کمک می‌کنند.

به‌ جای افراطی‌گری باید رایزنی کنیم

*منظورتان تندروی تندروهاست؟

دقیقاً. در واقع اعلام جنگ آمریکایی‌ها در پاسخ مثبت به مخالف‌خوانی و جنگ‌طلبی‌های گروهی در داخل است که اتفاقاً جایگاه عجیبی هم در داخل کشور دارند تا بتوانیم بگوییم برخی از داخلی‌ها در تحریم‌های فلج‌کننده سهم پررنگی دارند.

متاسفانه برخی از چهره‌ها و حتی نهادها در داخل غیرت‌مداری جنگی را وارد مناسبات دیپلماتیک کشور می‌کنند که خب، ناگفته پیداست چنین رویکردی نمی‌تواند بدون هزینه باشد.

اما وقتی چنین تحرکاتی را وارد فعالیت‌های خارجی‌مان می‌کنیم، ضررش حتی با ماه‌ها مذاکره و رایزنی هم جبران نمی‌شود. همه باید بدانند «حق» چیزی است که منطق حکم کند و با داد و بیداد حاصل نمی‌شود.

ایران در وضعیت فوق‌العاده خطیری قرار دارد و باید به‌ جای حرف‌ تند زدن و اصرار به افراطی‌گری، بنشینیم و ببینیم صلاح مملکت چیست و چطور‌ می‌توانیم با کشورهای دنیا به یک زبان برسیم.

تندروهای داخلی آرامش ظریف را به‌ هم می‌زنند

*با وجود تحریم آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها همچنان به همکاری با ظریف تمایل نشان می‌دهند؟

برای اینکه اروپایی‌ها نه تنها مایل نیستند به عنوان فرمانبردار آمریکایی‌ها شناخته شوند، بلکه تمایل زیادی دارند تا متحد درجه یک ایران باشند. اما توقع آقای ترامپ نشان‌‌دهنده شخصیتش است و با نشان دادن انگشت نشانه می‌خواهد دیگران را فرمانبردار خودش بداند.

اصولاً سیاست خارجی آمریکا طولانی‌ترین وضعیت موجودِ خرید زمان است، چراکه آنها مشغول جنگ اقتصادی هستند و ایران نمی‌تواند در این شرایط مقاومت کند و نتیجه‌اش به فروش نرفتن نفت و جلوگیری از صادرات است که موجب شده اقتصاد ایران روزهای پرتلاطمی را تجربه کند. پس اینکه تحریم ظریف ایذایی است، مشکلی از ما حل نخواهد کرد.

*ظریف در شرایط فعلی می‌تواند کارایی داشته باشد؟

این تحریم برای ظریف نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند و وزیر امور خارجه به خاطر توجهی که اروپایی‌ها برایش قائل هستند، همچون همیشه می‌تواند رایزنی‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهد. در واقع باید گفت این تندروهای داخلی هستند که آرامش ظریف را به‌ هم می‌زنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها