کد خبر: 327239
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

بودجه دولت در حوزه پزشکی نامتوازن توزیع می‌شود/ وزارت بهداشت و نظام پزشکی در خصوص صف بیماران در مطب‌ها پاسخگو باشند/ بعضی از رشته‌های تخصصی را اصلاً در کشور نداریم/ در برخی رشته‌های تخصصی شاهد توقف هستیم

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه هم نیروی پزشک کمبود داریم و هم توزیع ناعادلانه نیروهای پزشکی در کشور صورت گرفته، گفت: وزارت بهداشت‌و‌درمان و نظام پزشکی باید در خصوص صف بیماران در مطب‌ها پاسخگو باشند.

بودجه دولت در حوزه پزشکی نامتوازن توزیع می‌شود/ وزارت بهداشت و نظام پزشکی در خصوص صف بیماران در مطب‌ها پاسخگو باشند/ بعضی از رشته‌های تخصصی را اصلاً در کشور نداریم/ در برخی رشته‌های تخصصی شاهد توقف هستیم
کد خبر: 327239
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عاطفه محمودی- برخی‌ها از کمبود نیروی پزشکی در کشور می‌گویند و برخی از توزیع ناعادلانه نیروهای پزشکی، اما آنچه تقریبا ثابت است انتقاد از کمبود پزشک در برخی مناطق است. چندی پیش هم نماینده سیستان و بلوچستان از کمبود شدید پزشک در این استان انتقاد کرد.

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، در پاسخ به اینکه دلیل کمبود پزشک چیست، گفت: «درحال حاضر هم کمبود نیروی پزشک داریم و هم توزیع ناعادلانه نیروها صورت گرفته است. در حال حاضر ساختار آموزشی کشور به گونه‌ای نیست که این مشکلات حل شود. اگر مصوبات برنامه ششم توسعه به طور کامل اجرا شود، نیازمندان واقعی، خدمات واقعی را با امکانات موجود دریافت خواهند کرد.»

آن‌طور که عابدی توضیح داد توزیع بودجه دولت در حوزه بهداشت و درمان نامتوازن است: «بودجه دولت اینقدر نامتوازن توزیع می‌شود که گاه شاهد تفاوت فاحش درآمد دو پزشک هم‌رده هستیم. این تفاوت درآمد صرفاً به این دلیل است که موقعیت متفاوت دارند. مثلا دو پزشک عمومی در حاشیه شهر را در نظر بگیرید، یکی پزشک خانواده با درآمد بالا و دیگری پزشک طرحی است و درآمد کمی دارد.»

او در ادامه این ناهماهنگی‌ها را دلیلی برای بی‌انگیزه بودن پزشکان برای خدمت در پست‌های خاص دانست: «این ناهماهنگی‌ها و تفاوت‌ها باعث می‌شود که پزشکان در پست‌های خاص خدمتی قرار نگیرند و به تبع آن نیز مردم نیز در آن پست و تخصص، احساس کمبود کنند. این گونه است که در یک پست کمبود ایجاد می‌شود. اگر برنامه ششم توسعه به طور دقیق اجرا شود، دسترسی آحاد ملت به سطحی از خدمات قابل قبول خواهد بود و زمینه توزیع خدمات عادلانه فراهم می‌شود. در بعضی از موارد کمبود داریم . وقتی در مطبی ده نفر در صف مراجعه به یک پزشک هستند یعنی ما در آن تخصص کمبود داریم.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به کمبود واقعی پزشک در برخی مناطق اشاره کرد و گفت: «مثلاً در منطقه شرق اصفهان از ورزنه تا اصفهان حدود 110 کیلومتر است، از رامشهر تا اصفهان حدود 120 کیلومتر است. اگر در این فاصله کودکی یا زنی بیمار شود این بیماران به متخصص اطفال و زنان دسترسی ندارند. این یعنی یک کمبود واقعی، که به معنای نبود یک سازماندهی واقعی است.»

کمبود در رشته‌های مختلف پزشکی

او به این کمبودها را در رشته‌های مختلف پزشکی اشاره کرد: «نه تنها در پزشکی بلکه در رشته‌های مختلف پزشکی کمبود وجود دارد. وزارت بهداشت و درمان قبلاً اعلام کرده بود که 100 هزار پرستار کم داریم. گاهی این آمار را هم بالاتر اعلام می‌کنند. اینجا این سوال مطرح می‌شود که چه کسی باید پزشک و پرستار به اندازه کافی تربیت می‌کرد؟ شاید در جواب بگویند که بودجه دولت کافی نیست. در حالی‌که در شورای انقلاب فرهنگی ظرفیت آماده کردن نیروی بیشتر دیده شده است. دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی از سال‌ها پیش در خصوص حوزه غیر‌پزشکی فعالیت می‌کنند. این درحالی است که پزشکی از فرصت بخش خصوصی استفاده‌ای نکرده است.»

از نظر حیدرعلی عابدی وزارت بهداشت و درمان در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کوتاهی کرده است: «در طول 40 سال گذشته از سیستم خدمات غیر‌دولتی در حوزه پزشکی فقط از دانشگاه آزاد استفاد کردیم. در خصوص تربیت نیروی پزشکی باید روی بخش خصوصی کار شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هزاران دانشگاه غیر‌انتفاعی تاسیس و نیاز‌ها را در حوزه غیر‌پزشکی برطرف کرده است. وزارت بهداشت و درمان در دادن مجوز به دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی کوتاهی کرده است. اگر دانشگاه‌های غیردولتی در حوزه پزشکی راه بیفتند از منابع غیر دولتی و بیمارستان‌های خصوصی و اعضای هیات‌علمی می‌توانند به نحو بهتری استفاده کنند و در حوزه پزشکی نیازها را تامین کنند.»

عابدی با اشاره به نبود برخی از رشته‌های تخصصی در کشور اضافه کرد: «بعضی از رشته‌های تخصصی را اصلاً در کشور نداریم. ممکن است در آینده‌ای نزدیک مردم برای دریافت برخی تخصص‌ها به کشورهای دیگر مراجعه کنند. در برخی رشته‌ها نیز شاهد توقف رشته هستیم. طب سالمندی ما متوقف شده است، این در حالی است که کشور به سمت سالمندی می‌رود. کمبود را از این واضح‌تر حس می‌کنیم؟»

سرد کردن بازار کنکور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی

این نماینده مجلس در خصوص مخالفت‌های وزارت بهداشت و درمان و نیز نظام پزشکی برای طرح دوفوریتی مجلس و بالابردن ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: نظام پزشکی به این پرسش پاسخ دهد که چرا در برخی مطب‌ها صف یبماران وجود دارد؟ چرا درآمد متخصصان پزشکی تفاوت دارد؟ اگر نظام پزشکی ادعا می‌کند به همه سوالات اجتماعی کشور در زمینه پزشکی پاسخ می‌دهد به این دو سوال نیز پاسخ دهد. اگر این مسائل را حل کردند ما نیز نظرها و دیدگاه‌های آنها را قبول می‌کنیم.

او در پاسخ به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی بازار کنکور را گرم می‌کند یا خیر، گفت: «اتفاقاً بازار کنکور با افزایش ظرفیت‌ها ضعیف می‌شود. وقتی ظرفیت پذیرش بالا رود کنکور دیگر بی‌معنا می‌شود. زمانی که تعداد پذیرش دانشجو پایین باشد رقابت شدید است ولی اگر پذیرش بالا باشد بازار کنکور سرد می‌شود. ادعای گرم شدن بازار کنکور از این طریق یک نظر کارشناسی نیست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها