رئیس سازمان محیط زیست:

فعالیت مدارس طبیعت بر اساس فتوای مراجع، غیر‌شرعی است

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه مدارس طبیعت بدون مجوز رسمی فعالیت می‌کردند،‌گفت: بر اساس فتوای مراجع فعالیت این مدارس مشکل شرعی دارد و به همین دلیل ما دیگر پیگیر کسب مجوز برای فعالیت آنها نشدیم.

فعالیت مدارس طبیعت بر اساس فتوای مراجع، غیر‌شرعی است
کد خبر: 330277
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۲:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، با تبریک این روز رسالت خبرنگاران را خبررسانی درست و شفاف عنوان کرد و اظهار داشت: اذهان عمومی بیشتر به سمت و سویی سوق پیدا می‌کند که خبرنگاران بیشتر به آن می‌پردازند.

وی با انتقاد از این که در خصوص آب‌های بین‌المللی هیچگونه شفافیتی در قوانین جهانی وجود ندارد، گفت: در ماجرای سد ایلسو ترکیه و پروژه‌ای که این کشور برای ساخت شبکه‌ای سدها آغاز کرده بود که باعث می‌شود بیش از 50 میلیارد مترمکعب آب‌های خروجی خود را مهار کند می‌توان به خوبی این ضعف قوانین را مشاهده کرد. کشورهای پایین‌دست همانند کشورهای بالادست نسبت به آب‌های مرزی حساس بوده و برای خو حق و حقوقی قائل هستند همانطور که در شرق کشورمان در همسایگی افغانستان و در غرب کشور در همسایگی عراق ما با این حساسیت‌ها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در ساخت سد ایلسو ترکیه حخدذد 500 میلیارد مترمکعب حقابه باید از اروندرود عراق به ایران وارد شود که اگر با ساخت این سد یک مترمکعب از حجم آب ورودی اروندرود کاسته شود بر روی محیط زیست ما اثر خواهد گذاشت.

کلانتری در خصوص پاکسازی تالاب انزلی و اجرای طرح بایوجمی نیز توضیح داد: تقریبا بیش از 85 درصد تالاب انزلی از رسوبات پر شده و مطالعات اولیه ما که با همکاری دانشگاه تهران انجام شد بر لزوم پاکسازی و احیای این تالاب صحه گذاشت.

وی ادامه داد: برای پاکسازی و احیای تالاب انزلی حدود 50 میلیارد تومان باید هزینه می‌شد که نه امکان فیزیکی و نه امکان مالی آن وجود داشت و تنها بررسی‌های ما در حد بررسی علمی بود. باید حدود 700 میلیون تن رسوبات یعنی 35 میلیون تریلی رسوب از تالاب انزلی خارج شود.

رئیس سازمان محیط زیست اجرای آزمایشی موفق با استفاده از تکنولوژی چند استخر پرورشی ماهی در سال 96 را مطرح کرد و گفت:‌پس از آزمایشات اولیه مقرر شد در 4 بخش از این محیط 50 تا 200 هکتار از اکسیدتیتانیوم و نانو استفاده شود تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن از این روش در تالاب استفاده کنیم.

وی واکنش دادستان انزلی به اجرای این طرح را از روی ناآگاهی دانست و گفت:‌ این آزمایش به هیچ وقت خطرناک نیست و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص سوال یکی از خبرنگاران برای ارزیابی غیرقابل باور بیش از 250 پروژه صنعتی در کشور گفت: به سازمان محیط زیست برای انجام ارزیابی‌ها یک مهلت دو ماهه داده می‌شود و اگر در این زمان واکنش نداشته باشیم زمینه را برای سوء استفاده و امضاءهای طلایی فراهم می‌کنیم و این مسئله شائبه فساد دارد و به همین دلیل ما در فرصت دو ماهه طرح‌های ارائه شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

کلانتری گفت: این روش باعث شده از 80 درصد امضاهای طلایی کاسته شود.

وی در خصوص علت لغو مجوز مدارس طبیعت نیز اظهار داشت: این مدارس به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند و مجوزی نداشتند اگر یکی از کودکان حاضر در این مدارس آسیب می‌دید یا سازمان محیط زیست باید دیه پرداخت می‌کرد یا مسئولان زندانی می‌شدند.

وی تأکید کرد: طبق فتوای مراجع فعالیت این مدارس غیرشرعی بوده و ما وقتی با این فتوا مواجه شدیم دیگر به دنبال کسب مجوزها برای تأسیس مدارس نرفتیم. ضمن اینکه بر اساس پایش‌های وزارت اطلاعات به ما رسماً‌ اعلام شد کسانی که مجوز این مدارس را صادر می‌کردند عضو حزب منحله توده بوده‌اند و صلاحیت مدیریت این مدارس را ندارند.

وی در خصوص وضعیت فعالان محیط زیست متهم به جاسوسی نیز توضیح داد:‌مادر حال پیگیری این موضوع هستیم اما نمی‌خواهیم مسائل رسانه‌ای شود و اگر خبرنگاران در این زمینه مطلبی بنویسند کمکی به این افراد نمی‌کنند این را قوه قضائیه به ما اعلام کرده و از جاهایی در حال پیگیری مسئله هستیم. ان‌شاءالله گشایشی ایجاد می‌شود، اما کاری از دست ما برنمی‌آید حتی تیم 4 نفره‌ای که به رئیس‌جمهور برای پیگیری مسئله این افراد مأمور کرده‌اند نتوانسته‌اند پاسخ مشخصی دریافت کنند. البته ما معتقدیم این افراد جاسوس نیستند.

رئیس سازمان محیط زیست وضعیت پسماندهای شمال کشور را اسف‌بار خواند و گفت:‌به حذف بودجه پسماند کار جدی نمی‌توانیم بکنمی اما 4 شهر در اولویت برنامه های ما هستند چرا که در انزلی،‌ نوشهر، بابل و آمل وضعیت پسماند خطرناک است.

وی با انتقاد از قیمت نازل پلاستیک در کشور گفت: به دلیل این قیمت نازل هنوز نمی‌توانیم توجه مردم را به سمت خسارات زیست محیطی پلاستیک جذب کنیم. حداقل کار ممکن برای کاهش مصرف پلاستیک در کشور ایجاد قرار دادن مالیات بر روی آن است.

کلانتری در خصوص فعالیت‌های آفرود در کشور نیز گفت: ما نمی‌توانیم به طور کامل فعالیت آفرود را متوقف کنیم باید مسیرهای مشخص و معینی برای حضور این ماشین‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره فعالیت‌های فراقانونی و غیره ضابطه‌مند معادن در کشور گفت: وقتی طرف محیط زیست پول‌دارها هستند که از جمله آنها صاحبان معادن هستند کار برای ما مشکل می‌شود ضمن اینکه اصلاحیه قانون سال 91 هم اختیارات محیط زیست را سلب کرده است بر اساس این قانون اگر یکبار برای همیشه مجوز اکتشاف صادر شود با هر نحو و هر زمانی می‌تواند شخص دارای مجوز از آن معدن بهره‌برداری کند.

وی با اشاره به اینکه قانون خاک هم نتوانسته گره این مشکل را باز کند گفت:‌ راهی نداریم جز اینکه از مجلس برای اصلاح این قانون درخواست کنیم البته مجلس با پشتیبانی معادن این قانون را تصویب کرده و دولت هم در این زمینه به دو بخش مخالف و موافق تبدیل شده است به همین دلیل امیدوار نیستیم ظرف 6 تا 7 ماه آینده بتوانیم برای اصلاح این قانون کاری کنیم.

کلانتری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص علت موافقت این سازمان با انتقال آب خزر به سمنان نیز توضیح داد: در خصوص انتقال خزر به تهران جوسازی می‌شود از طرفی در سفیدرود سالانه 2.5 مترمکعب حق قانونی برداشت وجود دارد و ما می‌توانیم 40درصد آب گیلان را برداشت کنیم ولی در حال حاضر تنها 17 درصد برداشت داریم. اگر حقابه سفیدرود را بدهیم می‌توانیم 2.5 میلیارد مترمکعب برداشت داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: اگر 100 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر به سمنان منتقل کنیم باز هم به جای 2.7 میلیون مترمکعب 2.6 برداشت داشته‌ایم. از این 100 میلیون مترمکعب آب برداشت شده 0.00014 صدم درصد شوری به آب دریای خزر اضافه می‌شود و ارتفاع آب خزر 0.3 میلی‌متر کم خواهد شد در حالی که متوسط تبخیر سالیانه این دریا 12 میلیارد مترمکعب است. برای ما نحوه انتقال مهم است که از شمال به جنوب البرز این انتقال خسارات حداقلی محیط زیستی به دنبال داشته باشد.

وی در خصوص امکانات سازمان محیط زیست برای حفاظت از مناطق نیز توضیح داد: امکانات ما در مقابل نیازها خیلی اندک است اما در دو سال گذشته توانستیم سیستم محیطبانی را تقویت کنیم در حال حاضر محیط‌بان‌ها از حیث ابزار و لوازم و خودروهای در اختیار و تأمین معاش پیشرفت کرده‌اند دریافتی محیطبانان دو برابر شده و مجوز سالیانه جذب 300 محیط بان را دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: اگر باز هم برای فرهنگ عمومی برای توجه محیط زیست کار کنیم موفق‌تر خواهیم بود. در حال حاضر بیش از یک میلیون هکتار به مناطق تحت حفاظت سازمان اضافه شده اما امکانات ما برای حفاظت با این مقدار همخوانی ندارد.

کلانتری با اشاره به اینکه بر اساس قانون هوای پاک صنایع آلاینده باید یک درصد از مالیات مربوط به تولیدات خود را به شهرداری‌ها اختصاص بدهند،‌گفت:‌اگر این مالیات‌ها پرداخت شود سالی 400 میلیارد تومان می‌شود که بر اساس قانون برنامه ششم نباید جرایم صنایع آلاینده را استانی مرزبندی کنیم چرا که مبلغ خسارات آن تنها به یک استان مربوط نمی‌شود این مسئله در خصوص آلایندگی صنایع بوشهر قابل مشاهده است که سایر استان‌ها مانند فارس و هرمزگان به این آلایندگی اعتراض دارند باید قانون جدول جرایم صنایع آلاینده تغییر کند که اصلاح آن تا پایان مرداد ماه در این زمینه صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص صدور مجوز برای احداث سدها نیز اینگونه توضیح داد : نباید از ترس اینکه سدی ساخته شود مجوز ندهیم چرا که یکی از مسائل مهم مردم ما امروز مسئله آب است در شمال کشور هم در بسیاری از شهرها آب شرب وجود ندارد وزارت نیرو در نشستی مدتی اخیر با مسئولان سازمان محیط زیست برگزار کرد اعلام کرد که ممکن است در شمال مشکل کیفیت آب وجود داشته باشد اما ما می‌توانیم آب نیترات‌دار این منطقه را به صنایع بدهیم.

وی در خصوص اخراج یکی از نیروهای محیط بانی به دلیل انجام مصاحبه و انتقاد از شرایط محیط‌بانان در کشور توضیح داد: فرد مورد اشاره یک شبکه مخوف به وجود آورده بود که در طول 20 سال گذشته در منطقه دماوند حکمرانی می‌کرد. این فرد دماوند را محل ساخت و ساز متخلفان و به محلی برای شکار مسئولان تبدیل کرده بود. شبکه ایجاد شده به صورت خانوادگی در منطقه فیروزکوه حاکمیت می‌کردند و هیچ مقامی نمی‌توانست از پس آنها بر بیاید.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها