عبدالله اسکندری در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

علی حاتمی برای ساخت شهرک غزالی همه کار کرد/ خدمات علی حاتمی بر هیچ سینماگری پوشیده نیست/ «هزاردستان» آلبوم سینمای ایران است/ «افکت» در سینمای ایران بعد از ساخت «ستارخان» حرفه‌ای شد/ فیلمنامه «لامینور» مهرجویی درخشان است

عبدالله اسکندری گفت: «به‌شخصه شاهد بودم که در پروسه ساخت شهرک غزالی چندین بار علی حاتمی تا مرز سکته رفت. من و بسیاری از رفقا به او می‌گفتیم که تا این حد موضوع را جدی نگیرد. اما او اعتقاد داشت این شهرک مهم‌ترین نیاز سینمای آن روز ایران بوده است.»

علی حاتمی برای ساخت شهرک غزالی همه کار کرد/ خدمات علی حاتمی بر هیچ سینماگری پوشیده نیست/ «هزاردستان» آلبوم سینمای ایران است/ «افکت» در سینمای ایران بعد از ساخت «ستارخان» حرفه‌ای شد/ فیلمنامه «لامینور» مهرجویی درخشان است
کد خبر: 330619
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۲:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز، 23 مرداد، سالروز تولد خالق شهرک غزالی یا همان شهرک سینمایی است. علی حاتمی کسی بود که به لحاظ محتوا، تفکر و ساختار به سینمای ایران کمک شایانی کرد و شاید بتوانیم نام معمار سینمای ایران را به او بدهیم. اگر علی حاتمی زنده بود، امروز 75 ساله می‌شد. عبدالله اسکندری، چهره‌پرداز مطرح سینمای ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از همکاری با علی حاتمی و خاطرات گذشته می‌گوید.

عبدالله اسکندری به بهانه سالروز تولد علی حاتمی به اعتمادآنلاین گفت: «خدمات علی حاتمی بر هیچ سینماگری پوشیده نیست. او به معنای واقعی کلمه دغدغه سینما و پیشرفت آن را داشت. با علی حاتمی زیاد صحبت می‌کردم. یکی از دفعات سر صحنه به من گفت عبدالله، قرار نیست ما فقط فیلم بسازیم و بعد برویم به سراغ پروژه بعدی، این تفکری اشتباه است. ما باید ببینیم بعد از اتمام هر کار چه چیز جدیدی به سینمای ایران اضافه کرده‌ایم.»

در پروسه ساخت شهرک غزالی چندین بار علی حاتمی تا مرز سکته پیش رفت

اسکندری ادامه داد: «به‌شخصه شاهد بودم که در پروسه ساخت شهرک غزالی چندین بار علی حاتمی تا مرز سکته پیش رفت. من و بسیاری از رفقا به او می‌گفتیم که تا این حد موضوع را جدی نگیرد. اما او اعتقاد داشت این شهرک مهم‌ترین نیاز سینمای آن روز ایران بوده است.»

این چهره‌پرداز شاخص سینمای ایران ادامه داد: «حاتمی درباره «هزاردستان» ایده جالبی داشت؛ عقیده داشت هر کس بعد از سال‌ها این فیلم را ببیند باید حس کند با آلبومی از سینمای ایران طرف است، که البته این اتفاق هم افتاد و اکنون با بازنگری «هزاردستان» متوجه حرف و هدف او در آن سال‌ها می‌شویم. هزاردستان آلبوم سینمای ایران است.»

چهره‌پرداز فیلم «دل‌شدگان» درباره تاثیر علی حاتمی بر صنعت و تجهیزات سینمای ایران گفت: «می‌توانم به جرات بگویم که تا قبل از علی حاتمی چیزی به نام «افکت» و «گریم» به صورت حرفه‌ای در سینمای ما وجود نداشت. اما او در فیلم «ستارخان» ابزار و افرادی را برای بهبود وضعیت «افکت» به ایران آورد که در نوع خود منحصربه‌فرد بود. در بحث گریم و چهره‌پردازی نیز خدماتی به سینمای ایران ارائه داد که در نوع خود بی‌نظیر بود؛ نمونه‌اش در فیلم «حاجی واشنگتن» نمود پیدا کرد.»

رضا درمیشیان برای کمک به مهرجویی به «لامینور» آمده است

عبدالله اسکندری در پایان درباره همکاری با داریوش مهرجویی و علی نصیریان گفت:‌ «قرار است ما با هم در «لامینور» همکاری داشته باشیم. فیلمنامه آقای مهرجویی بسیار درخشان است. رضا درمیشیان با هوشیاری کامل قرار است از نسل جدید به نسل قدیم کمک کند. امیدوارم این فیلم به سرانجام برسد و موفق باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها