کد خبر: 331769
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۸:۵۸
| |

سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان:

قانون فعلی انتخابات اجازه تخلفات سازماندهی شده و تقلب را نمی‌دهد/ ایجاد اطمینان و تضمین سلامت انتخابات اعتماد مردم به‌نظام را ارتقا می‌دهد/ استانی شدن انتخابات از اصلاح قانون کنار گذاشته‌ شده است/ شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می‌کند

عضو حقوقدان شورای نگهبان بر صحت و عدم امکان ایجاد تخلفات سازماندهی‌شده در انتخابات تأکید کرد و گفت: ادعای برخی‌ها کشور را به‌زحمت انداخت اما بررسی‌ها صحت انتخابات را تأیید کرد.

قانون فعلی انتخابات اجازه تخلفات سازماندهی شده و تقلب را نمی‌دهد/ ایجاد اطمینان و تضمین سلامت انتخابات اعتماد مردم به‌نظام را ارتقا می‌دهد/ استانی شدن انتخابات از اصلاح قانون کنار گذاشته‌ شده است/ شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می‌کند
کد خبر: 331769
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۸:۵۸

اعتمادآنلاین| سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان صبح امروز در آیین تکریم و معارفه سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان شمالی با اشاره به برگزاری انتخابات در سال جاری بیان کرد: انتخابات و رأی مردم حق‌الناس است و باید از آن صیانت و حفاظت کرد.

وی بر ایجاد اعتماد مردم توسط شورای نگهبان نیز اشاره کرد و گفت: اعتمادسازی و حق‌الناس مردم باید مورد مراقبت باشد و این مکانیزم در کشور بر اساس قانون موجود در حال اجرا است.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان قانون فعلی انتخابات را دارای اشکالات متعددی دانست و افزود: اما این مکانیزم موجود در کشور اجازه تخلفات بزرگ و تقلب را نمی‌دهد و تصور بروز تخلف بزرگ ساماندهی شده در چنین مکانیزمی وجود ندارد.

وی بدنه مردمی در نظارت و اجرای انتخابات را ازجمله مکانیزم‌های مهم در انتخابات بیان کرد و ادامه داد: یک بدنه گسترده مردمی باانگیزه، باصلاحیت و قابل‌قبول، مجموع برگزاری انتخابات را بر عهده‌دارند که نشان از وجود نظارت مردمی بر انتخابات است.

ره پیک با رد برخی ادعاهای مطرح‌شده طی سالیان گذشته در خصوص برخی مشکلات در انتخابات گفت: عده‌ای کشور را به‌زحمت انداختند اما بررسی‌ها جهت اطمینان نشان داد که این سخنان حرف صحیحی نبوده است.

وی همچنین با تأکید بر نگرش شورای نگهبان برافزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی به‌نظام از طریق انتخابات تصریح کرد: حفظ، تقویت و توسعه انتخابات و نظارت بر آن به جهت ایجاد اطمینان و تضمین سلامت آن می‌تواند باعث ارتقا اعتماد مردم به‌نظام شود.

مسئول پژوهشکده شورای نگهبان همچنین نظارت را در چارچوب قانون دانست و افزود: برخی‌ها نادانسته امروز نظارت استصوابی را موردانتقاد قرار می‌دهند درحالی‌که در تفسیر قانون اساسی و قانون عادی این موضوع عنوان‌شده است.

وی نظارت استصوابی را به معنای نظارت مؤثر بیان کرد و ادامه داد: شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می‌کند و همه باید در همین چارچوب قانون عمل کنند.

ره پیک در بخشی دیگر از سخنان خود به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این سیاست‌ها عمل می‌شود و نکات مهمی در این قالب موردتوجه قرارگرفته است و اصلاح قانون انتخابات نیز طی چندین ماه اخیر با همکاری مجلس و شورای نگهبان در حال تدوین بوده که با کنار گذاشتن بخش انتخابات استانی در باب اشکالات موجود در آن، در بخش‌های تخلفات، مالی و پیش ثبت‌نام نیز لحاظ شده که به دنبال تصویب در مجلس است.

وی به ناظران انتخابات نیز توصیه‌هایی را بیان کرد و ادامه داد: رعایت بی‌طرفی و انصاف، اخلاق و قانون ازجمله نکات مهم در عملکرد ناظران انتخابات است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها