کد خبر: 332880
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۱۴:۵۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از ماجرای کشتار سگ‌ها در کهریزک:

سگ‌کشی در کهریزک تایید شد/ هنرمندان سردمدار خشونت علیه حیوانات را شهرداری می‌دانند/ تعلل دولت و قوه قضاییه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات

انتشار فیلمی از کشتار سگ‌ها که مسئولان مربوطه آن را مربوط به 2 سال قبل می‌دانند، بار دیگر نبود قانونی برای حمایت از حیوانات را به همه گوشزد کرد.

سگ‌کشی در کهریزک تایید شد/ هنرمندان سردمدار خشونت علیه حیوانات را شهرداری می‌دانند/ تعلل دولت و قوه قضاییه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات
کد خبر: 332880
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ طی روزهای اخیر فیلمی از کشتار سگ‌ها در فضای مجازی منتشر شد. فیلمی که اتفاقات درون آن احساسات بسیاری از مردم را جریحه‌دار کرد. در این فیلم می‌بینیم که شخصی پای خود را روی بدن سگی قرار داده و ماده‌ای به بدنش تزریق می‌کند. گفته می‌شود ماده تزریقی اسید است و این اقدام از سوی شهرداری کهریزک صورت می‌گیرد.

تکذیب می‌شود؛ مربوط به دو سال قبل است

پس از انتشار این فیلم، شهردار کهریزک انتساب آن به کهریزک را تکذیب کرد و گفت با منتشر کننده این فیلم برخورد قانونی می‌شود.

غلام محمدی مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران نیز در واکنش به این اتفاق گفت: «این تصاویر مربوط به این روز‌ها نبوده و این اتفاق در سال 96 رخ داده است.»

او ادامه داد: «پیمانکار خاطی از سوی شهرداری تهران عزل شده و بی‌شک به هیچ پیمانکار و مسئولی اجازه نمی‌دهیم برخلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی با خلایق رفتار کند.»

اما داستان به همین جا ختم نشد. تکذیب این خبر چندان برای حامیان حقوق حیوانات فرقی نمی‌کرد. امسال یا سال گذشته، این اتفاقی است که رخ داده و فیلم آن نیز منتشر شده بود. جمعی از مردم و حامیان حقوق حیوانات برای اعتراض به فیلم منتشر شده و نیز درخواست تصویب قانون حمایت از حیوانات مقابل شهرداری تجمع کردند، تجمعی به به درگیری و برخورد کشیده شد.

در ادامه پیروز حناچی، شهردار تهران این فیلم را مربوط به دو سال قبل دانست و گفت: «با پیمانکار خاطی برخورد شده است.»

سگ‌کشی تایید شد

در حالی که برخی مسئولان مربوطه فیلم منتشرشده را تکذیب می‌کردند، آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران، خبر سگ‌کشی را تایید کرد. او با انتشار توییتی نوشت: «متاسفانه خبر تزریق و کشتار سگ‌ها صحت دارد و توسط یکی از پیمانکاران شهرداری انجام شده است و مقصر این حادثه برخورد سازمانی خواهد شد.»

اگرچه شهردار تهران گفته بود که این تصاویر مربوط به دو سال قبل است ولی سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: «مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد سگ‌کشی به اشکال مختلف همچنان ادامه داشته و پیمانکار مرتکب این تخلف شده است.»

طولی نکشید که حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، نیز خبر سگ کشی را تایید کرد. این عضو شورای شهر با انتشار عکسی از لاشه سگ‌ها در توییتی نوشت: «متاسفانه کشتار فجیع سگ‌ها واقعیت دارد. در بازید شب گذشته‌ام از محوطه، شاهد حضور خودروی حامل لاشه سگ‌ها در محل بودم.»

بیانیه هنرمندان: سردمدار این خشونت شهرداری‌ها هستند

در ادامه هنرمندان هم به کشتار فجیع سگ‌ها واکنش نشان دادند و جمعی از آنها با صدور بیانیه‌ای اعتراض شدید خود به این موضوع را مطرح کردند. هنرمندان در بخشی از بیانیه خود شهرداری را سردمدار این خشونت‌ها می‌دانستند: «سردمدار این خشونت شهرداری‌ها هستند. با نمایش خشونت در باغ وحش‌ها، باغ‌های پرندگان و مراکز نگهداری سگ‌های بی‌پناه که از هفت ساعت فیلم موحش شما تنها شاهد چند دقیقه‌اش بودید. می‌دانید هم‌اکنون پشت در‌های بسته باغ وحش هویزه، باغ وحش ارومیه، پشت دیوار‌های باغ پرندگان لویزان چه می‌گذرد؟ می‌دانید هم‌اکنون در تل سیاه بندرعباس چه می‌گذرد؟ مراکز نگهداری سگ‌ها، اکنون تبدیل به سوله‌های مرگی شده که اگر تاب دیدنش را دارید، با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی می‌توانید جنایات آن را در سراسر کشور به چشم ببینید.»

دولت و قوه قضاییه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات تعلل کرده‌اند

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، نیز در خصوص حیوان‌آزاری و کشتار آنها گفت: «به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که دولت و قوه قضاییه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات تعلل کرده‌اند و این تعلل در چنین موضوعی که تا این اندازه مورد توجه افکار عمومی است باعث ایجاد هزینه می‌شود؛ ما استاد اهمال کاری، تعلل و ایجاد هزینه برای کشور هستیم.»

ورود پلیس به ماجرای سگ‌کشی در کهریزک

ماجرای سگ‌کشی در نهایت به ورود پلیس انجامید. رئیس پلیس پایتخت از برخورد پلیس با هرگونه حیوان آزاری و ایجاد مزاحمت برای حیوانات خبر داد و در عین حال گفت: «فردی که اقدام به انتشار تصاویر سگ‌کشی و جریحه دار کردن افکار عمومی کرده بود به زودی دستگیر می‌شود.»

پیمانکار مجددا در مناقصه برنده شده و رقبایش این فیلم را پخش کرده‌اند

از سوی دیگر محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران، در تازه‌ترین واکنش به این فیلم گفت: «خبری شنیده شده که تایید نشده است مبنی بر اینکه این پیمانکار مجدداً در مناقصه برنده شده و رقبایش این فیلم را پخش کرده‌اند. باز هم تاکید می‌کنم این خبر تایید نشده است. شاید در رقابت‌های اقتصادی بین افراد برای زدن همدیگر این کار را انجام دهند.»

نیاز به چاره‌اندیشی قانونی برای حمایت از حیوانات

این تایید و تکذیب‌ها اما به حال حیوانات فرقی ندارد. در حالی که درباره زمان وقوع اتفاق فیلم مناقشه ایجاد شده که این اولین تصاویر از حیوان‌آزاری و کشتار حیوانات نیست. نظیر این اتفاقات را هر چند وقت یکبار در سراسر کشور شاهد هستیم. هر بار نیز حامیان و دوستداران محیط زیست درخواست لایحه حمایت از حقوق حیوانات را تکرار می‌کنند ولی تاکنون درخواست‌شان منجر به تصویب قانونی نشده است.

فیلم منتشرشده از کشتار سگ ها به ما یادآوری کرد در گوشه و کنار چگونه با حیوانات برخورد می‌شود و ما از آن بی‌خبر می‌مانیم. باید مدیون فضای مجازی بود که صدای این حیوانات را به گوش مردم می‌رساند؛ شاید که صدایشان به گوش مسئولان نیز برسد تا به جای راهکار دستگیری فرد منتشرکننده به فکر چاره‌اندیشی قانونی برای حمایت از حیوانات باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها