فلسطین؛ تلاش مجدد برای یک انتفاضه سرکوب‌شده

در فاصله 24 روز مانده به انتخابات کنست اسرائیل، امروز دو انفجار مناطقی از کرانه باختری را به لرزه در آورد.

فلسطین؛ تلاش مجدد برای یک انتفاضه سرکوب‌شده
کد خبر: 333457
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ۱۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- در فاصله 24 روز مانده به انتخابات کنست اسرائیل، امروز دو انفجار مناطقی از کرانه باختری را به لرزه در آورد. این انفجارها در حالی صورت گرفت که بعد از فروکش کردن انتفاضه مسجد الاقصی در اواسط دهه اول از قرن بیست‌ویکم کمتر شاهد وقوع اقدامات ضد صهیونیستی به شکل نظامی آن در این منطقه بودیم.

به اعتقاد کارشناسان امور فلسطین اگر عملیات خودجوش جوانان فلسطینی را که با استفاده از سلاح سرد یا خودرو به اشغالگران سرزمین‌شان حمله می کردند جزو مبارزه مسلحانه در نظر نگیریم، باید اعتراف کرد رژیم اسرائیل به کمک بالفعل سازمان‌های اطلاعاتی تشکیلات خودگردان موفق شد مبارزات مسلحانه را در کرانه باختری خشک و سرکوب کند.

همین امر باعث شد تا امروز رسانه‌های اسرائیلی از این عملیات‌ها، به ویژه عملیاتی که در نزدیکی شهرک مهاجرپذیر «دولیب» واقع در نزدیکی رام‌الله رخ داد، به عنوان عملیاتی دردناک و متفاوت یاد کنند.

صرف‌نظر از اختلاف در تفسیر نحوه وقوع انفجار (انفجار از راه دور، بمب دست‌ساز کنار جاده‌ای یا پرتاب بمب دست ساز به داخل خودروی مهاجر صهیونیست ساکن این شهرک) یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این عملیات هدفمند بودن آن بود.

بر اساس تصاویر منتشر شده توسط فعالان فلسطینی «رینا شنارپ» که در این حمله از پای در آمد یکی از مهاجران شهرک‌نشینی بود که بیشترین حملات و اقدامات ضد فلسطینی را در این منطقه انجام داده و بارها در گروه‌های مسلح اسرائیلی که به تخریب زمین‌های فلسطینیان می‌پرداختند حضور داشت.

نکته مثبت دوم ناتوانی سازمان‌های متعدد اطلاعاتی اسرائیلی و تشکیلات خودگردان در مشخص کردن عاملان این تهاجم بود تا اسرائیل در سردرگمی مضاعف مشخص نبودن نوع حمله و عاملان آن باقی بماند. شاید همین امر هم باعث شد تا رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز در محل حادثه حاضر شده و شخصاً از نزدیک بر سیر تحقیقات نظارت داشته باشد.

از چندی پیش که جسد یک نظامی اسرائیلی در کرانه باختری پیدا شد و کارآگاهان اسرائیلی از احتمال تلاش برای ربودن این نظامی سخن به میان آوردند تا امروز که عملیات جدیدی در کرانه باختری شاهد بودیم، نشانه‌هایی از زنده شدن مجدد مبارزات مسلحانه فلسطینیان در کرانه باختری دیده می‌شود.

نتایج این نشانه‌ها که گرچه تا به امروز ضعیف و شاید ناهماهنگ به نظر می‌رسند و حتی گاه به توافق قرن یا اعلام محمود عباس در توقف اجرای تعهدات سازشکارانه مرتبط می‌شوند، صرف‌نظر از دلایل، نشان می‌دهد فلسطینی‌ها موفق شدند مجدداً رویکرد مسلحانه را به کرانه باختری بازگردانند، کاری که سال‌ها خط مقاومت در فلسطین انتظار آن را می کشید و برای آن تلاش می‌کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها