نجات شمشادهای هیرکانی در دستور کار محیط‌زیست قرار گرفت

میزان پیشرفت برنامه نجات شمشادهای هیرکانی با حضور معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بررسی شد.

نجات شمشادهای هیرکانی در دستور کار محیط‌زیست قرار گرفت
کد خبر: 335197
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۰:۱۵:۳۳

اعتمادآنلاین| ‌ در جلسه مشورتی که با حضور حمید ظهرابی - معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و افراسیابی - معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور - برگزار شد، به دلیل همجواری رویشگاه‌های تحت مدیریت دو سازمان، بر ضرورت اقدامات اجرایی مشترک و هم‌راستا برای کنترل موثرتر آفات شمشاد هیرکانی تاکید شد.

بر اساس مصوبات این جلسه، تشکیل کارگروه ستادی ویژه منابع طبیعی و محیط زیست برای بررسی معضلات و مشکلات این گونه از جمله آفات و بیماری‌های گیاهی، تخریب و تصرف اراضی، حریق و... در اولویت قرار گرفت. علاوه بر این مقرر شد تا به منظور تسریع مقابله با آفات شمشاد، تهیه نقشه‌های پراکنش و پهنه‌بندی شمشاد در جنگل‌های هیرکانی در دستور کار ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های شمالی قرار گیرد و به منظور همکاری و استفاده از پتانسیل علمی و اجرایی، نمایندگان ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها نیز در کارگروه‌های استانی حضور داشته باشند همچنین با توجه به اینکه مقابله‌ موثر با آفت شب‌پره شمشادی مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف به‌ویژه در سطح استانی است، در این جلسه مقرر شد کارگروه ویژه‌ای به این منظور تشکیل شود.

در این نشست نمایندگان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های گیلان، مازندران و گلستان گزارش‌های مختصری از وضعیت رویشگاه‌های شمشاد در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کردند همچنین مسئولان و نمایندگان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای کنترل و مهار آفات موجود در کشور و برنامه‌های در دست اجرای این سازمان گزارشی را ارائه دادند.

شمشاد هیرکانی با نام علمی Buxus hycana Poark درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که بر اساس منابع موجود در کشور، یکی از گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض کشور معرفی شده است. طی سال‌های اخیر بیماری با عنوان بلایت یا سوختگی شمشاد که توسط قارچ Cylindrocladium buxicola ایجاد می‌شود همچنین آفت شب پره شمشاد با نام Cydalima perspectalis باعث آلودگی این گونه شده است و تعداد زیادی از پایه‌های این گیاه ارزشمند را در جنگل‌های هیرکانی در معرض نابودی قرار داده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها