تلف شدن خرس مصدوم پیش از رسیدن نیروهای امدادی

با تلف شدن یک خرس قهوه ای در شهرستان علی آباد ؛ طی چند روز اخیر دومین بار است که چنین حیوان نادری در استان گلستان از بین می‌رود.

تلف شدن خرس مصدوم پیش از رسیدن نیروهای امدادی
کد خبر: 336278
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۱۵:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان با تایید خبر مشاهده یک قلاده خرس قهوه‌ای در دهنه محمدآباد منطقه ریگ چشمه از توابع شهرستان علی آباد کتول گفت: این خرس مصدوم امروز پنجشنبه پیش از رسیدن نیروهای امدادی محیط زیست جان سپرد.

محمدرضا کنعانی اظهار داشت: همکاران متخصص در حوزه حیات وحش پس از رسیدن به خرس مصدوم با جسد بی جان حیوان مواجه شدند.

او با بیان اینکه علت مرگ این خرس نیازمند بررسی علمی است، گفت: چیزی که در ابتدا از این خرس مشاهده کردیم، شکستگی شدید در ناحیه پا بود و آثاری از تیر و زخمی شدن در سایر نقاط بدن حیوان مشاهده نشد.

این دومین خرس مصدوم طی دو هفته اخیر در استان گلستان است، اواخر مرداد ماه گذشته نیز یک قلاده خرس در روستای زیارت گرگان مشاهده شد که پس از انتقال به تهران برای سیر مراحل درمانی تلف شد.

خرس قهوه ای با نام علمی Ursusaretus بزرگترین گوشتخوار ایران است که وزن آن تا 500 کیلوگرم هم می رسد و غالبأ شب زی است.

خرس قهوه ای از جمله پستانداران بزرگ جثه ای است که بدلیل تخریب زیستگاه و حتی شکار غیرمجاز و اعتقادات خرافی جهت استفاده دارویی از اعضاء بدن از گونه های حمایت شده و یکی از گونه های شاخص جنگل های هیرکانی و بعنوان یک گونه چتر مطرح است.

خرس‌ها دارای نرخ زاد و ولد پایینی هستند، بطور کلی هر یک یا دو سال فقط یکبار تولید مثل می کنند. خرس ها با خوردن حشرات از تبدیل آنها به آفت جلوگیری می کنند و همچنین با کنترل جمعیت جوندگان جلو رشد جمعیت شان را می گیرند و نقش مهمی در تنظیم و تعادل اکوسیستم ها برعهده دارند و همچنین با توجه به اینکه بخشی از رژیم غذایی خرس ها را میوه‌های جنگلی تشکیل می دهد، با خوردن و دفع هسته آنها در مناطق مختلف جنگلی در پراکنش این درختان نیز کمک شایانی می کنند.

موقعیت شهرستان علی آباد کتول در ادامه جنگل های هیرکانی از غرب به شرق و به دلیل دارا بودن دو زیستگاه منحصر بفرد در دهنه زرین گل و محمد آباد میزبان گونه های ارزشمند بسیاری از حیات وحش است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها