مالکان، همچنان درگیر ساختمان فرسوده کفش ملی هستند

ساختمان قدیمی کفش ملی اوضاع خوبی ندارد. شهرداری بخشی از ساختمان را مرمت کرد اما مالکان این بنای قدیمی هنوز برای بازسازی به توافق نرسیده اند.

مالکان، همچنان درگیر ساختمان فرسوده کفش ملی هستند
کد خبر: 343535
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۲:۴۳:۴۸

اعتمادآنلاین| ‌ کفش ملی توسط رحیم ایروانی در دهه 30 در ایران پایه‌گذاری و به سرعت در کشور توسعه یافت.

در تهران ساختمان مشهور کفش ملی در ضلع شمال غربی میدان قیام واقع شده که در سال 1312 ساخته شد، ساختمان کفش ملی مربوط به دوره پهلوی اول است و یکی از ساختمان‌های خطرساز در محدوده بازار تهران است.

ساختمان کفش ملی 2 مالک دارد

شهرداری تهران معتقد است که مالکان باید برای حفاظت از این بنای تاریخی اقدام کنند اما تاکنون این امر رخ نداده است.گفته می‌شود این ساختمان که 6 واحد تجاری دارد دو مالک دارد که یکی در خارج از کشور است و دیگری هم قصد فروش ندارد.

با توجه به اینکه این بنا احتمال ریزش دارد شهرداری در مقطعی بخشی از نمای بیرونی را مقاوم‌سازی کرد تا برای شهروندان که پیاده از کنار این اثر تاریخی عبور می‌کند خطری رخ ندهد.

سعادتی: درگیری بین مالکان ادامه دارد

علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 در خصوص آخرین اتفاقات رخ داده در ساختمان کفش ملی به خبرنگار فارس، گفت: ساختمان کفش ملی همچنان درگیر اختلافات مالک و مستأجر است ومتأسفانه هنوز کار شروع نشده است.

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه قرار بود یک سال پیش کار مقاوم‌سازی انجام شود، گفت: هنوز کار آغاز نشده و بهانه‌های اداری می‌آورند.

وی با بیان اینکه قرار بود این ساختمان تخریب شود، گفت: اما با رایزنی‌های صورت گرفته این امر رخ نداد و مسؤولان تصمیم گرفتند این بنای تاریخی را حفظ کنند.

به اعتقاد سعادتی، این ساختمان در بافت تاریخی تهران قرار دارد و اگر آن را بازسازی نکنند شاید سرنوشت این ساختمان برای ساختمان‌های دیگر تهران هم رخ دهد.

30 درصد ساختمان کفش ملی تخریب شد

بر اساس این گزارش، بیش از 30 درصد ساختمان کفش ملی تخریب شده است. بخشی از ساختمان مرمت شده اما هنوز این ساختمان در معرض خطر قرار دارد.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در خصوص ایمن سازی ساختمان قدیمی کفش ملی در میدان قیام گفت:باید مالکان هم پای کار بیایند تا ایمن سازی ساختمان انجام شود.

ایمنی شهروندان بسیار مهم است

عضو شورای شهر تهران به موضوع ایمنی شهروندان در تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع برای شورای پنجم اهمیت زیادی دارد و نباید بگذاریم مراحل اداری ایمنی را به خطر بیندازد به همین دلیل شهرداری دور این بنا را حصار کشید و بخش های از آن را ایمن کرد تا برای شهروندان مشکلی ایجاد نشود البته باید دستور العملی هم برای ایمنی این ساختمان ها از سوی نهادهای ذی ربط صادر شود.

وی همچنین به موضوع مدیریت یک پارچه شهری اشاره کرد و گفت: با این کار بسیاری از مشکلات و بروکراسی ها برطرف می شود.

خط 7 مترو هم از منطقه تاریخی تهران در حال عبور است و عده‌ای معتقدند که تحرکات دستگاه حفاری باعث آسیب رسیدن به ساختمان کفش ملی شده است. البته این موضوع از سوی مسؤولین شهرداری رد شده است اما علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در این باره گفت: احداث تونل تأثیری در این ساختمان نداشته است و البته ساختمان کفش ملی از نظر سازه‌ای مقاوم است.

در حین حفاری تلاش می کنیم به آثار تاریخی لطمه وارد نشود

وی با بیان اینکه این ساختمان ترک‌هایی داشته است، گفت: البته شهرداری تهران بخش‌هایی از آن را مرمت کرده است و ما تلاش می‌کنیم زمانی که در حال حفاری هستیم به آثار تاریخی پایتخت لطمه‌ای وارد نشود.

به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، از اولویت‌های شهرداری تهران حفظ آثار میراثی است و با وجود اینکه توسعه مترو در دستور کار است اما در حین کار تلاش می‌شود برای آثار تاریخی اتفاقی رخ ندهد.

مالکان کفش ملی هنوز برای بازسازی توافق نکرده اند و این بنا در آستانه تخریب قرار دارد.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: ساختمان کفش ملی مالک و معارض دارد و اختلافات بین افراد زیاد است اما شهرداری تلاش کرده است تا این ساختمان قدیمی در ضلع شمال‌غربی میدان قیام را حفظ کندتا بر سر عابران پیاده نریزد.

وی با تأکید بر این موضوع که کاری که شهرداری تهران می‌توانست انجام دهد فقط ایمن‌سازی بود،‌گفت: اختلافات مالکین این بنا جنبه حقوقی دارد به همین دلیل تاکنون بازسازی انجام نشده است و شهرداری نتوانسته این بنا را بازسازی و به یک مکان دیدنی تبدیل کند.

به دنبال ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری هستیم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در شهرداری به دنبال تشکیل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی هستیم، گفت: می‌خواهیم خانه‌های تاریخی که در حوزه مدیریت شهری است با کمک گردشگری احصا کنیم و سپس مالکان را شناسایی کنیم تا بتوانیم کاری برای این بناهای تاریخی که بسیاری از آنها در آستانه تخریب هستند انجام دهیم.

خلیل‌آبادی ادامه داد: بسیاری از ساختمان‌ها مشکل حقوقی دارند و ما نمی‌توانیم ورود کنیم اشخاص با هم درگیر هستند و شهرداری امکان ورود به این مسائل را ندارد و باید قوه قضائیه ورود کند.

وی به خانه اتحادیه، نیما، سیمین و جلال آل‌احمد، طالقانی و ... اشاره کرد و گفت: شهرداری این بناها را خریداری و احیا کرده است و مردم می‌توانند بازدید کنند.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که بلاتکلیفی بر این سازه‌ها حاکم است، گفت: نباید بگذاریم که این آثار آسیب و از بین برود و هدف ما تلاش برای حفظ و ساختار میراثی شهر تهران است.

بر اساس این گزارش، قرار بود در آبان سال 96 ساختمان قدیمی کفش ملی تخریب شود و گفته می شود این ساختمان به عنوان بناهای تاریخی ثبت نشده است و برخی به دنبال تخریب این بنا بودند اما پس از بررسی‌ها تصمیم به حفظ این ساختمان گرفته شد البته مالکان این ساختمان درگیری دارند و برخی از آنها معتقدند که عبور خط مترو از این منطقه باعث آسیب جدی به این بنا شده است.

در حال حاضر مالکین به توافق نرسیده‌اند و این ساختمان تاریخی در معرض تخریب قرار دارد. البته بسیاری از آجرنماهای این ساختمان لق و احتمال ایجاد خطر برای عابرین را داشت و همچنین فرونشست ساختمان در برخی نقاط آن قابل مشاهده بود.شهرداری هم بر اساس نمونه‌برداری خاک اعلام کرد که به دلیل وجود قنات‌ها خاک در این محدوده سست است. البته بخش‌هایی از این بنا را شهرداری مقاوم‌سازی کرده است اما باید مالکین پای کار بیایند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها