کد خبر: 343604
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

کمپین حق تقدم با دانش‌آموزان چه اهدافی دارد؟

دانش‌آموزان چراغ سبز شهری می‌شوند/ با آغاز مهر چگونه حق تقدم را به کودکان دهیم؟/ نوروزی، فعال حقوق کودک: توجهات امروزی به کودکان، نه رشد اجتماعی بلکه یک مد است/ کودکان باید اولویت ما از خانه تا فضای شهری باشند

از چند هفته قبل از مهرماه آغاز می‌شود و وقتی هنوز مهر تمام نشده، حجم اخبار هم فروکش می‌کند. این روزها بخش اعظم اخبار رسانه‌ها حول محور آغاز مهر، مدرسه و دانش‌آموزان می‌گردد، اما کسی حواسش به والدین همان دانش‌آموزان نیست؛ نه تنها والدین بلکه تمام مردم بزرگسالی که قرار است از یکم مهر، هر روز در کوچه و خیابان با دانش‌آموزان روبه‌رو شوند. آیا تعامل با این قشر آداب خاصی دارد؟

دانش‌آموزان چراغ سبز شهری می‌شوند/ با آغاز مهر چگونه حق تقدم را به کودکان دهیم؟/ نوروزی، فعال حقوق کودک: توجهات امروزی به کودکان، نه رشد اجتماعی بلکه یک مد است/ کودکان باید اولویت ما از خانه تا فضای شهری باشند
کد خبر: 343604
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در آستانه مهرماه سال 98، عده‌ای از اهالی رسانه که در حوزه کودکان فعالیت می‌کنند با همکاری معاونت اجتماعی شهرداری تهران، کمپینی تحت عنوان حق تقدم با دانش‌آموزان راه انداختند. هدف این کمپین بردن توجه مردم به سمت کودکانی بود که عموماً در فضاهای شهری دیده نمی‌شوند.

حسین نوروزی، یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران حوزه کودک و نوجوان که سال‌هاست در این زمینه فعالیت دارد، درباره این کمپین به اعتمادآنلاین گفت: معاونت اجتماعی شهرداری تهران در راستای انجام وظایف امور شهروندی می‌خواست اقدامی در این زمینه انجام دهد و تعدادی از فعالان این عرصه و نشریات تخصصی کودک هم تصمیم گرفتیم با آنها همکاری کنیم. یکسری طرح دادیم و نتیجه این شد که در زمینه حمل‌و‌نقل شهری، توجهات را به سمت کودکان و دانش‌آموزان جلب کنیم.

او با اشاره به استقبال چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی از این کمپین گفت: انتظار نداشتیم این کمپین تا این اندازه دیده شود، اما توجه برخی از چهره‌های سینمایی در فضای مجازی به این کمپین باعث شد نتیجه بهتر از انتظارات‌مان شود. در شلوغی‌های ابتدای مهر، کودکان بیش از همیشه در معرض آسیب قرار می‌گیرند. هدف ما در این طرح این بود که به یاد مردم بیاوریم این فضای بی‌نظم و برنامه شهری می‌تواند برای کودکان آسیب‌ز ا باشد و به ویژه در فضاهای باز شهری، حقوق کودکان به راحتی نقض می‌شود. به همین دلیل لازم است بیش از گذشته آنها را ببینیم. البته می‌دانیم که جلب توجه عموم مردم به سمت کودکان کار ساده‌ای نیست و فعالیت‌های خودجوش مردمی ایجاد نمی‌شود. همیشه در این زمینه باید متولیانی با بودجه‌های مشخص حضور داشتنه باشند، اما با وجود تمام این محدودیت‌ها، ما خواستیم با این کار کمی افکار و توجهات را غلغلک دهیم تا شاید حساسیت و دغدغه مقطعی ایجاد شود.

نوروزی معتقد است توجه به کودکان بیش از اینکه رشدی اجتماعی باشد، یک مد است: به نظر من حساسیتی که این روزها در حوزه کودک دیده می‌شود، بیش از آنکه جنبه تربیتی داشته باشد، مد و چشم و هم‌چشمی است. این جمله معروف که من همه چیز را برای فرزندم می‌خرم! اصلاً مگر خریدن همه چیز، به معنی احترام به کودک است؟ توجه امروز والدین به کودک نه یک رشد اجتماعی بلکه مدتی است که نتیجه‌اش ساختن پیج‌های اینستاگرامی برای کودکان شده است. اقدامی که به طور مشخص با حقوق کودکان در تضاد است.

او ادامه داد: البته آنچنان هم عجیب نیست. مردم جامعه امروز ما یا از طریق رسانه‌ها آگاه می‌شوند یا از راه سلبریتی‌ها. رسانه‌ها که هیچ جایی برای کودکان به طور تخصصی ندارند و سلبریتی‌های ما هم که صرفاً سوار موج‌ها می‌شوند و هر بار یک سمت هستند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که مفهوم کودک و حقوقش در دنیا هم مفهوم نو و تازه‌ای است و کشورهای مدرن هم مدت کوتاهی است که به آن پرداخته‌اند.

نوروزی در پایان به لزوم تمرین این کمپین در زندگی روزانه اشاره کرد: از آنجا که این کمپین توسط شهرداری استارت خورد، بر موارد شهری و حمل‌و‌نقل هم متمرکز بود، اما موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند معنای تقدم دانش‌آموزان را توصیف کند. در خانواده می‌توان اولویت خرید‌های رفاهی را به کودکان اختصاص داد. در فضای مجازی وقتی محتوایی را منتشر می‌کنیم، قبل از هر چیزی باید به فکر کودکان باشیم. در رسانه باید به این فکر کنیم که در تولیدات‌مان، کودکان را اولویت قرار دهیم. در فضای شهری، چیدمانی همسو با کودکان داشته باشیم. برای مثال وقتی تابلویی نصب می‌کنیم یادمان باشد که ارتفاعش به اندازه‌ای باشد که یک کودک هم بتواند از آن استفاده کند. امکانات شهری مختص کودکان داشته باشیم؛ مثل پارک، اتوبوس و بخش‌هایی از مترو. تمام این موارد در کنار هم می‌تواند باعث افزایش حساسیت‌ها نسبت به کودکان و حقوق آنها شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها