کد خبر: 344313
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۳:۱۳:۱۱
| |

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران:

دستفروشان با اجرای مصوبه شورای شهر به ارتزاق در شهر ادامه دهند

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوای اسلامی شهر تهران تنها راهکار برای پیشگیری از ایجاد فضای امنیتی در مترو با فعالیت دستفروشان را بیان کرد.

دستفروشان با اجرای مصوبه شورای شهر به ارتزاق در شهر ادامه دهند
کد خبر: 344313
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۱۳:۱۳:۱۱

اعتمادآنلاین| ‌ حجت نظری در خصوص اینکه فضای فعالیت دستفروشان در مترو ممکن است به یک فضای امنیتی تبدیل شود و امنیت مسافران را تهدید کند، اظهار کرد: موضوعات امنیتی که برای فضاهای مربوط به دستفروشان یا حتی برای ون‌های سیار مطرح می‌شود، تنها یک راه حل دارد و آن اجرای دقیق مصوبه شورای شهر مبنی بر ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون است.

وی افزود: در این مصوبه ابعاد مختلف موضوع دستفروشی کاملا سنجیده شده است و بخش‌های مختلف در کمیته برنامه‌ریزی و نظارت که در آن اعضای شورای شهر تهران، بخش‌های مختلف مسئول در شهرداری، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و تمام دست‌اندرکاران امر حضور دارند، پیش بینی شده‌ است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوای اسلامی شهر تهران افزود: بی تردید اگر این مصوبه اجرایی و کمیته مذکور تشکیل شود خواهیم دید که دستفروشان، ون‌ها و وانت‌های سیار می‌توانند به ارتزاق‌شان در شهر ادامه دهند اما از بروز مشکلات اساسی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در این مصوبه همچنین پیش بینی شده است که تمام فضاهای شهری که از پیش توسط مناطق 22 گانه شهر تهران تعیین شده‌اند با قیمت گذاری مشخص و شفاف از طریق سامانه و نرم‌افزاری در اختیار شهروندان قرار گیرد؛ بدین ترتیب آنها می‌توانند آزادانه هر فضایی که می‌خواهند به صورت موقت و مستقیم از شهرداری اجاره کنند و اسناد هویتی‌شان در سامانه ثبت شود.

نظری افزود: در مصوبه مذکور به صراحت دستفروشی در مترو ممنوع شده و کاملاً فضاهای شهری به صورت مشخص در اختیار دستفروشان قرار می‌گیرد، این فضاها نیز از پیش تعیین و قیمت گذاری شده است بنابراین اجرای این مصوبه منجر به عدالت شهری خواهد شد و با توجه به اینکه اسناد هویتی و سجلی شاغلان سیار در سامانه یا نرم افزار تهیه شده در اختیار شهرداری است، عملاً بیم اینکه این افراد فعالیت‌های خارج از قاعده داشته باشند یا اقدام به کارهایی کنند که ما آنها را جرم می‌دانیم عملا به صفر می‌رسد.

وی افزود: وقتی شاغلان سیار و یا دستفروشان مترو لازم باشد در سامانه مورد نظر ثبت‌نام کنند در واقع صاحب فضا را شناسایی کرده‌ایم و به طور طبیعی احتمال اینکه خطری برای شهروندان از لحاظ امنیتی و مواردی چون خرید و فروش مواد مخدر ایجاد شود، به صفر خواهد رسید. ضمن اینکه هنگام ثبت‌نام دستفروشان، با کمک اتاق اصناف، صنف تخصصی آنها شناسایی و از اتحادیه آن صنف می‌خواهیم همان نظارتی که برکسبه ثابت دارند بر کسبه سیار نیز داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به ارسال نامه‌ای به شهرداران مناطق 22 گانه مبنی بر تعیین فضاهای مناسب برای فعالیت دستفروشان، گفت: تنها برخی از مناطق پاسخ این نامه را داده‌اند اما این فرآیند آغاز شده و امیدواریم به محض تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و نظارت و همچنین تصویب قیمت فضاهای تعیین شده بر اساس محلات مختلف، فرآیند کار با سرعت بیشتری طی شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه به رغم گذشتن بیش از 7 ماه، شهرداری هنوز اراده‌ای برای اجرای این مصوبه نشان نداده و این در حالی است که در صحن شورا نیز تذکراتی در این خصوص به شهردار تهران و معاون خدمات شهری داده شده است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها