مقام آمریکایی:

چراغ سبزی به ترکیه برای عملیات در سوریه نشان نداده‌ایم

کاخ سفید همچنان اصرار دارد که رئیس‌جمهور آمریکا را مخالف طرح ترکیه برای عملیات نظامی در سوریه و پاکسازی کُردها از شرق فرات نشان دهد.

چراغ سبزی به ترکیه برای عملیات در سوریه نشان نداده‌ایم
کد خبر: 349247
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۰۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| یک مقام ارشد دولتی آمریکا با رد برخی گزارش‌ها مبنی بر چراغ سبز واشنگتن به ترکیه برای عملیات در سوریه، اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده، نقشه‌های «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود را تایید نمی‌کند.

این مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از کنفرانس مطبوعاتی ترامپ، گفت: «با اینکه هنوز ندیدیم که عملیاتی شروع شده باشد، اما ترامپ بعد از مطلع شدن از نیت ترکیه برای عملیات، تصریح کرد که نیروهای کم‌تعداد ما در حدود 20-30 کیلومتری منطقه امن در شمال سوریه نباید به خطر بیفتند».

او با تاکید بر اینکه هنوز عملیات ارتش ترکیه آغاز نشده، توضیح داد: «ما حدود 50 تا 100 مامور در منطقه داریم و آنها نباید بعد از حضور ترک‌ها در مرز و درگیر شدن با نیروهای کُرد، در خطر جراحت، اسارت یا مرگ قرار بگیرند».

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که تحلیلگران از آن به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

این مقام آمریکایی ضمن اشاره به باقی‌ماندن تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه، اظهار داشت: «آنها شامل روند عقب‌نشینی از سوریه نمی‌شوند... درباره تعداد کمی از نیروها صحبت می‌کنیم که بین دیگر پایگاه‌ها در سوریه حرکت خواهند کرد. آن عقب‌نشینی منظم همین الان نیز در حال انجام است. مجددا طبق اطلاعاتی که داریم، ترک‌ها قویاََ به دنبال عملیات نظامی در منطقه هستند».

او با بیان اینکه عقب‌نشینی آمریکا از سوریه در پی هیچ درخواستی برای خروج از این کشور نبوده، افزود: «کسی از ما نخواسته که نیروهایمان را خارج کنیم. رئیس‌جمهور بعد از مطلع شدن از حمله قریب‌الوقوع ترکیه، تصمیم گرفت از نیروهایمان محافظت کند و آنها را از تیررس درگیری‌های سنگین بین ترک‌ها و کُردها خارج کند».

واشنگتن در حالی از آغاز نشدن عملیات ترکیه صحبت می‌کند که ساعت‌های پایانی شامگاه دوشنبه گزارش‌های تایید نشده‌ای از حمله جنگنده‌های ترکیه به منطقه‌ای در مرز عراق و سوریه خبر دادند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها