کد خبر: 349496
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۹:۵۲:۲۲
| |

کاظمی، مدیرکل بهبود روش‌ها و فرآیندهای معاونت راهبردی قوه‌قضائیه:

کرامت زنان سقف خواسته قوه قضائیه است/ تصویب نکردن لایحه امنیت زنان یعنی گرفتاری‌های قبلی درباره ملاحظات زنان

سیدعلی کاظمی، مدیرکل بهبود روش‌ها و فرآیندهای معاونت راهبردی قوه‌قضائیه، گفت: اگر جلوی لایحه امنیت زنان را بگیرید، درگیر گرفتاری‌های پیش از این درباره زنان می‌شویم.

کرامت زنان سقف خواسته قوه قضائیه است/ تصویب نکردن لایحه امنیت زنان یعنی گرفتاری‌های قبلی درباره ملاحظات زنان
کد خبر: 349496
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۹:۵۲:۲۲

اعتمادآنلاین| سیدعلی کاظمی، مدیرکل بهبود روش‌ها و فرآیندهای معاونت راهبردی قوه‌قضائیه، در نشست تخصصی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: گسترش حقوق و آزادی‌های مشروع یکی از وظایف قوه‌قضائیه است بویژه توجهات اکیدی درباره زنان دارد، باید این نگاه را تغییر دهیم که قوه‌قضائیه همیشه می‌خواهد محدودیت ایجاد کند.

وی افزود: قانون‌گذاری یک فرایند است. اولین لایحه را نوشتیم و عنوان کردیم یک پیش‌نویس است، خواستند این را با تمام انجمن‌های مربوط به زنان به اشتراک بگذارند اما این اتفاق نیافتاد و در دو جلسه تحویل دولت داده شد اما دولت نپذیرفت به قوه قضائیه بازگشت تا گروهی روی آن کار کنند.

کاظمی در ادامه گفت: دولت با لایحه هم‌دل نبود وگرنه می‌توانست آن را مستقیم به مجلس تسلیم کند، دولت قبول نکرد که در تدوین لایحه کارگروه‌های مختلف مشارکت کنند.

وی درباره لایحه مدون قوه‌قضائیه گفت: حالا باید پرسید آیا متن لایحه قابل‌دفاع است یا خیر؟ به‌عنوان کسی که لایحه قبلی را نوشته و این لایحه خوانده‌ام باید بگویم 90 درصد خواسته‌ها یکسان تامین می‌شوند. این فرایند قانون‌گذاری است که در آن بندهای لایحه تغییر می‌کنند. نظرات بدی منظور نشده است. همین که آسیب جسمی در قانون منع شده به خودی خود گامی به جلو است. ما در مجازات اسلامی این مورد را نداشتیم.

کاظمی افزود: چرا باید به مقدمه یک لایحه اعتراض شود. مگر در تدوین قانون اهمیتی دارد. طبق اصول و قوانین مصوب مجلس لازم است یک آغاز توجیهی برای هر لایحه نوشته شود. چرا باید به مقدمه توجیهی یک لایحه حساسیت نشان داد. درباره اینکه چرا لایحه در قوه‌قضائیه نوشته می‌شود، باید گفت که از همان زمان که قرار بود طرح در کمیته معاونت امور زنان بررسی شود، آنها اصرار داشتند تدوین لایحه به قوه‌قضائیه ارجاع داده شود. معتقد بودند این بحث حقوقی است و ابعاد قضایی دارد. اگر در قوه‌قضائیه نوشته شود قدرت اجرایی بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل بهبود روش‌ها و فرآیندهای معاونت راهبردی قوه‌قضاییه گفت: اگر گمان می‌کنند این لایحه ارتباطی با قوه قضائیه ندارد اشتباه است؛ این موضوع به تمام نهادها مربوط است. قوه قضائیه تکالیفی را برعهده گرفته که باید مدتی تلاش می‌کردیم تا عهده‌دار آنها شود. این لایحه کلیات قابل دفاعی دارد. باقی موضوعات در فرایند اصلاحات تصحیح خواهند شد.

کاظمی اظهار کرد: به اعتقاد بنده اگر این لایحه بی‌چون و چرا تصویب شود هم گامی به جلو برداشته‌ایم؛ کرامت زنان سقف خواسته ما است و ذکر آن مفید است، نبود خشونت کف خواسته‌های ما درباره زنان است.

وی افزود: این لایحه هفت‌سال در دولت معطل بود و تنها دو سال در قوه‌قضائیه معطل ماند. بنا بود لایحه برای دختران بالای 18 سال باشد و دختران زیر هجده سال در قانون حمایت از کودکان طبقه‌بندی شوند، مخالفت‌هایی شد و پاسخ دادیم اگر برای زیر هجده سال تصویب شود توجیه ضمنی ازدواج کودکان است.

کاظمی در پایان گفت: این لایحه لایحه خوبی است ولی اگر جمعیت زنان بخواهد جلوی این لایحه را بگیرد، درگیر گرفتاری‌هایی خواهیم شد که پیش از این درباره زنان داشتیم به هرحال گامی به جلو محسوب می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها