کد خبر: 350645
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

صباح زنگنه، کارشناس مسایل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فضای میان ایران و عربستان، فضای آشتی نیست/ دولت سعودی به آخر خط رسیده است/ ابراز علاقه بن‌سلمان برای صلح با ایران تلاشی برای فریب افکار بین‌الملل بود/ عربستان چاره‌ای جز دوری جستن از فضای جدل ندارد

صباح زنگنه گفت: هم ایران به آرامش احتیاج دارد و هم عربستان چاره‌ای جز دوری جستن از فضای جدل ندارد. پس مطلوب چیزی نیست جز اینکه تصمیم‌گیران 2 کشور بنشینند و مشکلات‌شان را برطرف کنند.

فضای میان ایران و عربستان، فضای آشتی نیست/ دولت سعودی به آخر خط رسیده است/ ابراز علاقه بن‌سلمان برای صلح با ایران تلاشی برای فریب افکار بین‌الملل بود/ عربستان چاره‌ای جز دوری جستن از فضای جدل ندارد
کد خبر: 350645
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| صباح زنگنه،کارشناس مسایل بین الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به اینکه فضای بین ایران و عربستان هیچ نشانه‌ای از آشتی ندارد، گفت: شرایط بین ایران و عربستان همچنان شکننده است و اثر یا آثاری مبنی بر ثبات دیده نمی‌شود. ایران از یک طرف دعوت به گفت‌وگو و پیوستن به ائتلاف امید می‌کند و ولیعهد عربستان هم در اظهارنظری رسمی از تلاش برای تفاهم صحبت کرد. اما نکته مهم این است که هیچ یک از این 2 کشور در عمل اراده‌ای جدی برای حل مشکلات نشان نداده‌اند. یمن همچنان شاهد تعرض، بمباران و محاصره است. همچنین رسانه‌‌ها هم در ایران و هم در عربستان علیه یکدیگر مطلب می‌نویسند تا بتوان به این تشخیص رسید که فضا،‌ فضای مناسبی برای برقراری توافقی حداقلی هم نیست، چه برسد به اینکه منتظر پایان مجادلات باشیم.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: در چنین حالتی هر اتفاقی می‌تواند بدبینی‌های فی‌مابین را بیشتر کند؛ مثلاً در حادثه‌ای که برای نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ رخ داد،‌ در منطقه‌ای روبه‌روی بندر جده در عربستان بود که کمک از سوی مقامات امداد و نجات سعودی به این کشتی امکان‌پذیر بود. این اتفاق نیفتاد و معلوم شد نیروهای دیگری در ایجاد فضای ناامن در دریای سرخ دخیل است.

او همچنین توضیح داد:‌ ابراز علاقه بن‌سلمان برای صلح کشورش با ایران تلاشی بود تا افکار عمومی آمریکایی را به نوعی فریب بدهد. به همین دلیل هیچ اقدام عملی‌ای از سوی ایشان دیده نشد.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: در عالم سیاست هیچ اتفاقی را نمی‌توان قاطعانه ممکن یا ناممکن اعلام کرد. این احتمال وجود دارد که 2 کشور تغییرهایی در موضع‌گیری و سیاست‌هایشان اعمال کنند تا وضعیت بهتر یا بدتر شود. البته در حال حاضر مجموع شرایط نشان می‌دهد عربستان سعودی به آخر خط رسیده است. در چنین حالتی باید منتظر ماند و دید سعودی‌ها از این به بعد عقلانیت به خرج می‌دهند و در مسیر گفت‌وگو و تلاش برای همکاری قدم برخواهند داشت یا همچون این چند سال اخیر رویکردی تهاجمی را پیگیری خواهند کرد.

صباح زنگنه در پایان گفت: هم ایران به آرامش احتیاج دارد و هم عربستان چاره‌ای جز دوری جستن از فضای جدل ندارد. پس مطلوب چیزی نیست جز اینکه تصمیم‌گیران 2 کشور بنشینند و مشکلات‌شان را برطرف کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها