شهرداری‌ها چه ساخت و سازهایی را می‌توانند در حریم شهر تخریب کنند؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: شهرداری‌ها می‌توانند بر اساس قانون و بدون حکم کمیسیون ماده 100، هر گونه ساخت وساز در حریم شهر را تخریب کنند.

شهرداری‌ها چه ساخت و سازهایی را می‌توانند در حریم شهر تخریب کنند؟
کد خبر: 351640
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۱۶:۲۲:۲۸

اعتمادآنلاین| ‌ محمد تقی‌زاده در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران که در خصوص حریم برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس قانون، شهرداری‌ها می‌توانند هر گونه ساخت و سازی در حریم شهر را بدون کمیسیون ماده 100 تخریب کنند.ولی از سوی دیگر عنوان می‌شود که باید رای کمیسیون ماده 100 درباره تخریب‌ها وجود داشته باشد که این موضوع موجب افزایش زمان رسیدگی می‌شود. لذا باید در این زمینه وحدت رویه داشته باشیم تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

وی افزود: در حال حاضر طرح حریم پایتخت به موجب کدام قانون است و هیچ شهری بر اساس قانون نمی‌تواند از حریم خود عبور کند اما اکنون 6 شهرستان استان تهران درگیر حریم پایتخت هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: طرح توسعه پایدار راه حل برون رفت از مسئله پایتخت است و این نسخه‌های کوتاه مدتی که به تصویب می‌رسانیم در آینده مسائل را حادتر می‌کند.

تقی‌زاده یادآور شد:کل وقت و انرژی ما صرف درگیری‌های ساده دستگاهی شده است که مثلا در یک نقطه ساخت و سازی غیرمجاز صورت می‌گیرد و هر یک از دستگاه‌ها اعلام می‌کنند دستگاه دیگر باید جلوی آن ساخت و ساز را می‌گرفت.

وی یادآور شد: شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 86 طرح جامع شهر تهران را تصویب کرده و طرح جامع حریم زمانی قابلیت اجرایی دارد که قانون تقسیمات کشوری اصلاح شود. ما اگر می‌خواهیم در حوزه وظایف قانونی عمل کنیم باید از سند آمایش به عنوان سند بالادستی استفاده کنیم که می‌تواند مشکلات را حل کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: بعضی از شهرهای قرچک و قدس که بیش از صد هزار نفر جمعیت آن رسیده و ضرورت بازنگری در طرح جامع آنها احساس می‌شود و باید در اولویت قرار بگیرند و ما نمی‌توانیم که به یک باره 40 شهر را برای طرح تفصیلی قرار دهیم.

تقی‌زاده گفت: بعضی از شهرهای ما در حریم، وضعیت اورژانسی دارند که باید هر چه سریع‌تر به آن پرداخته شود و امیدواریم آنچه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه کرده اجرایی کنیم و به نتیجه مثبتی برسیم.

70 شهر طی 5 سال به تهران اضافه می‌شوند

در ادامه عدالتی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اظهار داشت: شهرهای ما دو گانه مدیریت می‌شوند و این بزرگترین چالش تحقق طرح‌های استانی است.

وی بیان داشت: تنها 10 تا 12 درصد طرح‌های شهری موفق می‌شوند و باید شهرهای ما یکسان شوند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران خاطرنشان کرد:‌آینده استان تهران تحت الشعاع مسائل شهری است و اگر مدیریت شهری در تهران از این اغتشاش در نیاید 70 شهر دیگر طی 5 سال آینده به شهرهای تهران اضافه خواهد شد.

در ادامه ذوالفقاری مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران نیز گفت: تهران در حال حاضر بیش از 13 میلیون نفر را در خودجای داده است در صورتی که بیشتر از ظرفیت آن به این میزان نبوده است.

وی گفت: تهران بیشتر نمی‌تواند رشد کند چرا که دیگر از لحاظ فرهنگی، اجتماعی،‌پدافندی و آموزشی نیز با مشکل مواجه است و باید جلوی توسعه تهران گرفته شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها