کد خبر: 355986
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۰ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی این روزهای وزارت جهاد کشاورزی:

استعفای وزیر جهاد کشاورزی چه کسانی را خوشحال کرد؟/ حجتی خودکفایی گندم را زیر سوال برد؟/ ماجراهای واردات گندم و ذرت‌های آلوده برای وزارت جهاد کشاورزی دردسرساز شده است

پرسش قابل طرح این است که چرا استعفای وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم به سرعت با واکنش‌های هیجانی از سوی کارشناسان و رسانه‌های منتقد مواجه شد؟ چه کسانی و به چه دلیل از استعفا یا حتی برکناری وزیر جهاد کشاورزی دولت حسن روحانی استقبال می‌کنند؟

استعفای وزیر جهاد کشاورزی چه کسانی را خوشحال کرد؟/ حجتی خودکفایی گندم را زیر سوال برد؟/ ماجراهای واردات گندم و ذرت‌های آلوده برای وزارت جهاد کشاورزی دردسرساز شده است
کد خبر: 355986
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۰ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک - خبر استعفای وزیر جهاد کشاورزی در هفته‌ای که‌ گذشت به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های رسانه‌ها تبدیل شد. ششم مهرماه بود که خبر آمد محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، از سمت خود استعفا داده است . این خبر در حالی با واکنش‌های متفاوت از سوی رسانه‌ها‌ و دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی مواجه شد که روابط عمومی این وزارتخانه خیلی سریع موضوع استعفا را تکذیب و اعلام کرد که وزیر جهاد کشاورزی همچنان پرقدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اما پرسش قابل طرح در این باره آن است که چرا استعفای وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم به سرعت با واکنش‌های هیجانی از سوی کارشناسان و رسانه‌های منتقد مواجه شد؟ چه کسانی و به چه دلیل از استعفا یا حتی برکناری وزیر جهاد کشاورزی دولت حسن روحانی استقبال می‌کنند؟

گندم چوب لای چرخ وزیر گذاشت

به نظر می‌رسد سرنخ این ماجرا به عملکرد برخی مسئولان این وزارتخانه در زمینه دام، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی، واردات گندم و همچنین ذرت‌های آلوده بازمی‌گردد. رخدادهایی که طی یک سال گذشته تاکنون در مقاطع مختلف بسیار حاشیه‌ساز شده است. به نظر می‌رسد از سال 97 تاکنون مسائل و مشکلات مختلفی دست به دست هم داده است تا محمود حجتی به عنوان سکاندار وزارت جهاد کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مورد انتقاد مخالفان خود قرار گیرد. بسیاری از آگاهان اقتصادی می‌گویند او روی نقطه حساسی دست گذاشته که بسیاری از منتقدان تاب تحمل آن را ندارند: خودکفایی در تولید گندم؛ اتفاقی که محمود احمدی‌نژاد در دولت اول خود و طی سال 85 جشن آن را هم برگزار کرد و سال‌ها بزرگ‌ترین دستاورد نظام اقتصادی کشور قلمداد می‌شد.

اکنون خبر واردات گندم صدای مدافعان خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک را درآورده است. همین چند روز پیش بود که عبدالحمید بخشنده، معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفته بود برای تامین نیاز داخل باید رقمی در حدود یک یا 2 میلیون تن گندم به کشور وارد شود . این در حالی است که به باور عطاء‌الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور: «دولت نباید اشتباه دیگری انجام دهد و گندم وارد کند چرا که کشور نیازی به واردات این محصول ندارد.» با این اوصاف به نظر می‌رسد کشمکش بر سر واردات گندم موضوعی است که فعلاً به سرانجام نخواهد رسید؛ دست‌کم این را می‌توان از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه فهمید.

ماجرای واردات ذرت‌های آلوده

ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. 11 مرداد امسال انباشت 140 هزار تن ذرت آلوده در گمرک کشور خبرساز شد و نگاه‌ها را به خود جلب کرد. خبر شوکه‌کننده بود. مسئولان وزارت بهداشت و سازمان استاندارد اعلام کردند حجم گسترده‌ای از ذرت که قرار بود به عنوان غذای خوراک دام استفاده شود آلوده است و باید معدوم شود. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، این ذرت‌ها آلوده به سم آفلاتوکسین بودند که می‌تواند پس از استفاده دام در شیر یا گوشت آن تجمع یابد و برای مصرف‌کننده مسمومیت خطرناک ایجاد کند.

در همان زمان بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، برای توضیح درباره دلالیل واردات ذرت‌های آلوده به خانه ملت فرا خوانده شدند. این خبر را محمدرضا امیرحسنخانی، دبیر کمیسیون اصل 90، اعلام کرد. او گفته بود: «زمانی که واردات یک محصول کشاورزی مطرح است در مرحله نخست نگاه‌ها معطوف به شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی است که در یکی 2 سال گذشته حجم گسترده‌ای از واردات را خودشان انجام می‌دهند، البته در کنار آنها افراد یا شرکت‌های دیگری هم در حجم‌های کمتر واردکننده هستند.»

به نظر می‌رسد روزهای پیش رو برای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، ملتهب است. از یک طرف بحث گندم و خرید تضمینی آن و از سوی دیگر بازداشت برخی مدیران این وزارتخانه در حوزه دام و جنگل‌ها چیزی نمانده تا محمود حجتی را به مرز استیضاح بکشاند. باید منتظر ماند و دید وزیر دولت تدبیر و امید چه تدبیری برای رهایی از وضعیتی که در آن گرفتار شده است می‌اندیشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها