کد خبر: 356833
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۴:۵۲:۳۹
| |

با خوردن یک قرص، خاطرات تلخ را فراموش کنید

محققان قرص ارزان‌قیمت «پروپرانولول» را روی 60 فردی که قلبشان شکسته بود آزمایش کردند تا به این وسیله خاطره بد را فراموش کنند.

با خوردن یک قرص، خاطرات تلخ را فراموش کنید
کد خبر: 356833
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۴:۵۲:۳۹

اعتمادآنلاین| دانشمندان قرصی را آزمایش کرده‌اند که به فرد کمک می‌کند خاطرات بد را فراموش کنند. آنها این قرص را روی 60 فردی آزمایش کردند که قلبشان شکسته بود.

تحقیق دستکاری حافظه به رهبری آلن برونت در دانشگاه مک گیل کانادا انجام شده و هدف آن ایجاد روشی نوآورانه برای از بین بردن خاطرات بد است.

همه 60 نفری که در این آزمایش شرکت کردند، احساسات یکسانی داشتند. زوج های این افراد به آنها خیانت کرده بودند و آنها می‌خواستند این خاطره را فراموش کنند. در این پژوهش با کمک داروی ارزان قیمت «پروپرانولول» افراد مجبور شدند جزئیات جدایی خود را که قبلا نوشته بودند، بخوانند و سپس از آنها خواسته شد تا به سوالاتی شخصی درباره احساساتشان پاسخ دهند.

داروی«پروپرانولول» برای کنترل فشار خون استفاده می شود.

هنگامیکه افراد تحت تاثیر قرص «پروپرانولول» قرار داشتند، از آنها خواسته شد چهار و 6 بار این عمل را انجام دهند و هدف از این اقدام فعال سازی دوباره خاطره برای کاهش قدرت آن بود. در این روش برای کاهش قدرت خاطره، تغییرات سیناپسی که خاطره را در ذهن فرد تثبیت می کردند، مسدود شدند.

برونت معتقد است «پروپرانولول» احساسات ناراحت کننده مرتبط با یک خاطره را از بین می برد و می‌توان پس از رویدادی ناراحت‌کننده آن را مصرف کرد.

این آزمایش انجام شده اما نتایج آن باید منتشر و محققان دیگر باید آن را بررسی کنند. با این وجود برونت در این باره می گوید: شرکت کنندگان در تحقیق باور نمی‌کردند در چنین مدت کوتاهی خاطره ناخوشایند را فراموش کنند. آنها به ما گفتند که توانستند این خاطره را پشت سر بگذارند و دیگر نسبت به آن رابطه یا زوج خود وسواس نداشتند.

البته برونت ادعا می کند به دلایل اخلاقی تمایلی به پاک کردن حافظه افراد ندارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها