529 واحد صنعتی با اقدامات دولت به مدار تولید بازگشتند

23 درصد از کل واحدهای صنعتی کشور غیرفعال هستند اما در سال 97، 1726 واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند. تا آخر شهریور امسال نیز 529 واحد صنعتی دوباره فعال شده‌اند.

529 واحد صنعتی با اقدامات دولت به مدار تولید بازگشتند
کد خبر: 359047
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۲:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه دو هفته پیش اعلام کرده بود: «با اقدامات قضایی قضات و دادستان‌ها در سراسر کشور از تعطیلی حدود 500 کارگاه و مراکز تولیدی جلوگیری و یا تلاش شده است مشکلات حل شود.»

«حسام‌الدین آشنا» رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز همان زمان در صفحه توییتر خود نوشته بود: «چه بهتر که هر نهادی که ادعا می کند شغل یا فرصت شغلی ایجاد کرده یا می تواند ایجاد کند یا جلوی از دست رفتن فرصت های شغلی را گرفته است با شفافیت تمام اعلام کند کجا؟ در چه بخشی؟ چه مقدار شغل؟ با چه هزینه ای؟ با چه مقدار پایداری؟»

بررسی‌های آماری و میدانی نشان می‌دهد که با اقدامات دولت، از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه 529 واحد صنعتی به مدار تولید بازگشته‌اند.

اطلاعات این بنگاه‌ها در تمام استان‌های کشور که از طریق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به دست آمده، اینجا قابل مشاهده است.

چند واحد غیرفعال و چند واحد دوباره فعال شدند؟

در کل کشور 44 هزار و 432 واحد صنعتی به بهره‌داری رسیده‌اند. 23 درصد از کل این واحدها برابر با 10 هزار و 380 واحد غیر فعال هستند که در آن ها 178 هزار و 628 نفر شاغل بودند.

62 درصد از این واحدهای صنعتی تا سال 95 غیرفعال شدند و 38 درصد از آن‌ها نیز از سال 96 به بعد تعطیل شدند.

77 درصد از این واحدها، معادل با 8 هزار و 12 واحد صنعتی، به دلیل مشکل کمبود نقدینگی تعطیل شدند. 16 درصد به خاطر بازار نداشتن محصولات‌شان، سه درصد به دلیل اختلاف شرکا و تامین مواد اولیه، یک درصد نیز به دلیل نقصان ماشین‌آلات غیرفعال شدند.

اما از کل این واحدهای غیرفعال، در سال 97، 1726 واحد به چرخه تولید بازگشتند. در 6 ماهه اول امسال نیز 529 واحد صنعتی دوباره فعال شده‌اند. طبق برنامه مصوب برای وزارت صنعت، تا پایان امسال باید 1334 واحد صنعتی به مدار تولید بازگردند. این واحدها، با اقدامات دولت دوباره فعال شده‌اند.

دولت چگونه بنگاه‌ها را به مدار تولید بازگرداند؟

سازمان صنایع کوچک، در هر استان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده کرد. بنگاه‌های راکد را با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به صورت دقیق شناسایی کرد.

واحد صنعتی را به مشاورین اقتصادی و صنعتی برای شناسایی مشکلات آن‌ها و انجام مشاوره برای رفع مشکلات از جمله تغییر کاربری تولید، فرمولاسیون، خط تولید و... معرفی کرد.

برای رفع مشکل مالی بنگاه‌ها نیز، زنجیره تامین مالی از طریق راه‌اندازی سامانه سکوک اقدام شد. در این طرح، واحدهایی که به دلیل چک برگشتی و بدهی معوق امکان دریافت تسهیلات نداشتند، معرفی شدند و مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها در اختیارشان گذاشته شد.

سازمان صنایع کوچک با اطلاع رسانی دقیق امکانات بنگاه ها برای واگذاری آنها به متقاضیان جدید از طریق رسانه‌های محلی، سایت ها و روابط عمومی ها اقدام کرد. همچنین جلسات مشترک با بانک هایی که جانشین واحدهای صنعتی شده بودند، با استمهال تسهیلات و واگذاری مجدد به صاحبان واحدهای صنعتی برگزار کرد.

اما برای بازگرداندن واحدهای صنعتی به مدار تولید موانعی وجود دارد که مهم‌ترین آن به تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها مربوط می‌شود. از جمله اینکه امکان دریافت سرمایه در گردش از بانک ها و موسسات مالی وجود ندارد؛ چرا که اغلب میانگین فروش سه سال گذشته را برای پرداخت سرمایه در گردش مبنا قرار می دهند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها