کد خبر: 360099
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ۱۳:۳۲:۵۴
| |

شهبازی‌نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران:

برای استقلال نهاد وکالت در کشور مقاومت می‌کنیم

مرتضی شهبازی‌نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران، تاکید کرد: برای استقرار مردم سالاری، حفظ حقوق شهروندی و توسعه کشور چاره‌ای جز استقلال کانون وکلا و نهاد وکالت نداریم و تا جایی که بتوانیم مقاومت خواهیم کرد.

برای استقلال نهاد وکالت در کشور مقاومت می‌کنیم
کد خبر: 360099
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ۱۳:۳۲:۵۴

اعتمادآنلاین| مرتضی شهبازی نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران، چهارشنبه 22 آبان در سی و سومین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور در شیراز، گفت: وکلای مستقل، مهمترین و اساسی ترین یاری رسان برای استقلال قضایی محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه استقلال نهاد وکالت یک حق عامه است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت شناخته است، افزود: استقلال وظیفه سنگینی برای وکیل است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران با تاکید بر اینکه سیاسی نیستیم اما قانون اساسی و حفظ حقوق مردم برای ما اهمیت دارد، گفت: اگرچه مردم نگاه منفی به وکلا ندارند اما منکر برخی تخلفات نیستیم.

شهبازی نیا ادامه داد: برخلاف همه جای دنیا که دولت تامین مالی برای افرادی که نیاز به وکیل معاضدتی دارند، می‌کند اما وکلای ما که سربازان کشور و حافظ منافع ملی محسوب می‌شوند، خدمات چشمگیر معاضدتی ارائه می‌کنند.

او که پیاده نظام دشمن را کسانی می‌داند که انسجام ملی را نشانه می‌گیرند و موجب یاس در بخش مهم و موثری در جامعه یعنی کانون وکلا می‌شوند، گفت: امروز کشور بیش از هر چیزی به انسجام نیاز دارد، لذا بی اعتبار کردم نهادهای رسمی کشور بزرگترین ضربه به اعتماد مردم است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران به طرح تحول قوه قضاییه و سیاست مبارزه با فساد توسط این قوه هم اشاره و بیان اینکه کانون وکلا از ابتدا از تحولات ایجاد شده در این نهاد قضایی حمایت کرده است، عنوان کرد: اگر واقعا می‌خواهیم تحول ایجاد کنیم باید بر حاکمیت قانون اصرار داشته باشیم.

شهبازی نیا اضافه کرد: از قوه قضاییه گله داریم که اگر برنامه‌ای برای تحول در دستور کار قرار داده باید کانون وکلا با جمعیت 60 هزار نفری که هر روز با این قوه در ارتباط هستند را در جریان این برنامه‌ها قرار دهد.

او همچینن با بیان اینکه ما را به انحصار متهم می‌کنند در حالی‌که مسئله این نهاد، مسئله ظرفیت نیست بلکه طرح آن، بهانه‌ای برای سلب استقلال نهاد وکالت است، گفت: چه کسی تاکنون در این کشور احساس کرده که در گرفتن وکیل، انحصاری عمل شده است؟

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم که قانون گذار نباید دخالت نامناسب کند بلکه رسالت او در رابطه با نهادهای دسترسی به عدالت، مبتنی بر تضمین استقلال آنها باشد و در این راستا قانون تصویب کند.

شهبازی نیا خواستار کنار گذاشتن پیوندهای ناموزونی شد که با تاسیس نهادهای موازی وکالت ایجاد شده است و خاطرنشان کرد: توقع داریم از دولت و نمایندگان مجلس که از استقلال کانون‌ وکلا دفاع کنند؛ گله‌هایی هم از مسئولان قضایی داریم که به موقع اعلام می‌کنیم.

او همچنین از قضات خواست تا برای همبستگی با وکلا، از استقلال نهاد وکالت دفاع کنند و اظهار کرد: هدف اصلی از گرفتن استقلال وکیل، گرفتن استقلال قضات است و سلب استقلال قضایی را هدف حوادث پیرامون این روزهای نهاد وکالت می‌دانیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران بیان کرد: برخی از آیین نامه‌های اداری را قابل قبول نمی‌دانیم و تا جایی که بدانیم زیر بار آنها نمی‌رویم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها