کد خبر: 360263
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۰۹:۴۵:۰۰
| |

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی:

هیچ نقطه حادثه خیزی در جاده‌ها نداریم/ برنامه‌ای برای ساخت مسکن در بافت فرسوده نداریم/ اسکان زلزله‌زدگان آذربایجان در سازه‌های جدید پیچی/ مخالف سرسخت ساخت راه روستایی با مشخصات راه اصلی هستم/ مدیران راهداری در حوزه مسئولیت اجتماعی کم کارند

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، گفت: هیچ نقطه حادثه خیزی در جاده‌ها نداریم و بر اساس گزارش پلیس، 86 درصد تصادفات رانندگی ناشی از خستگی و بی‌توجهی به جلو است.

هیچ نقطه حادثه خیزی در جاده‌ها نداریم/ برنامه‌ای برای ساخت مسکن در بافت فرسوده نداریم/ اسکان زلزله‌زدگان آذربایجان در سازه‌های جدید پیچی/ مخالف سرسخت ساخت راه روستایی با مشخصات راه اصلی هستم/ مدیران راهداری در حوزه مسئولیت اجتماعی کم کارند
کد خبر: 360263
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۰۹:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در بیست و پنجمین جلسه شورای عالی استان ها گفت: هر جاده ای هندسه ای دارد و در هر جاده ای سرعتی تعیین شده است. بیش از 86 درصد تصادفات جاده ای که پلیس گزارش می کند نتیجه بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی همچنین عامل انسانی است.

وی افزود: پلیس برای وزارت راه و شهرسازی 251 نقطه اولویت دار اعلام کرده است که تمام این موارد در همین مدت آشکار سازی و 68 مورد برطرف شد و 140 مورد در حال احداث و یا طراحی است که طرح ها شامل پل های بزرگ و تقاطع های غیرهمسطح است.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تصادفات جاده ای در بزرگراه ها بیش از جاده های اصلی است، تصریح کرد: به خاطر ندارم نقطه حادثه خیزی باشد که پلیس اعلام کند و وزارت راه و شهرسازی آشکار سازی نکرده باشد.


اسلامی در ادامه سخنانش با بیان اینکه یک حقیقت ماندگار و صادق است که وظایف وزارت راه و شهرسازی ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، افزود: عملکرد قوی و موثر، تاثیر کیفی و ماندگار در زندگی مردم دارد و عملکرد ضعیف، حالت معکوس خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده برای مسکن اولی‌ها گفت: هیچ برنامه‌ای در این خصوص در دستور کار نداریم، ممکن است کسی بخواهد یک ساختمانی در این مکان‌ها بسازد اما ما چنین برنامه‌ای نداریم و از چنین ایده‌ای هم حمایت نمی‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زلزله اخیر در آذربایجان شرقی و دلایل خسارات کم در این حادثه تصریح کرد: یکی از دلایلی که خسارت‌ها حداقل بود و واقعا جای شکرگذاری دارد این بود که بافت‌سازی در این مناطق به درستی انجام شده. نوسازی خانه‌های روستایی نیز یکی از دلایل برجسته این موضوع است. سالانه با همکاری وزارت راه و بنیاد مسکن باید کار نوسازی و بازسازی 200 هزار واحد روستایی انجام شود که در این زمینه همکاری مردم بسیار مهم است. نزدیک به 70 درصد روستاهای استان آذربایجان شرقی نوسازی شده است. بنده به منظور بازدید به 10 روستایی که کار نوسازی در آنها انجام شده سرکشی کردم که این جای خوشحالی داشت. روستاهایی که خیلی همکاری کرده بودند خانه‌هایشان حتی یک ترک هم برنداشته بود اما خانه‌هایی که به هر دلیلی از این طرح استقبال نکرده بودند متاسفانه خساراتی به همراه داشتند بنابراین باید از این فرصت استفاده بکنند بیایند ثبت نام بکنند که خانه‌هایشان را نوسازی بکنند و ایمنی داشته باشند.

اسلامی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه مناطق زلزله‌زده باید در جایی مناسب اسکان پیدا کنند و دولت اجاره‌بهای این مکان ها را پرداخت می‌کند گفت: روز گذشته در جلسه هیئت دولت، آقای روحانی این موضوع را تکیلف کردند که با توجه به فصل سرما هموطنان زلزله‌زده بتوانند جایی را اجاره بکنند. این موضوع ابلاغ هم شده و دیروز آقا جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که بازدیدی از این مناطق داشتند در جریان سخنرانی خود در جمع مردم به این موضوع اشاره کردند.

وی گفت: چون در‌ آن دو شهرستان زلزله‌زده در آذربایجان شرقی به خصوص شهرستان سراب مردم عمدتا دامدار هستند و نمی‌توانند جای دیگری از محل نگهداری‌ دام‌هایشان نقل مکان کنند، ما از دیروز شروع به ایجاد فضاهای موقت به جای چادر کردیم که کار نصب آنها شروع شده تا بر این اساس مردم بتوانند در محل‌های خود استقرار داشته و نزدیک دام‌های خود باشند تا انشاءالله خانه‌هایشان ساخته بشود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: استقرار به شکل کانکس‌ را تایید نمی‌کنیم چرا که ممکن است عواقبی به دنبال داشته باشد اما این سازه‌های پیچی را خیلی راحت می‌توانیم در هر جایی نصب و مستقر کنیم و بعد از اینکه خانه‌ها از نو ساخته شدند این سازه‌ها را باز می‌کنیم و در جای دیگر که نیاز باشد نصب شود. بنیاد مسکن هم اکنون به سرعت در حال نصب و ساخت چنین سازه‌هایی در این مناطق است.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد مهندسان مشاور، گفت: اگر مهندسان نگاه خیرخواهانه داشته باشند دیگر کم فروشی نخواهند کرد.

محمد اسلامی همچنین امروز در گردهمایی خیرین راه و ترابری با بیان این که امروز اخلاق گمشده جامعه ماست، اظهار کرد: باید کاری کنیم که درِ خیر باز بماند و به صورت اثربخش به جامعه خدمت در همه ابعاد کمک کنیم.

وی افزود: اگر مهندس مشاور نگاه خیرخواهانه داشته باشد کم فروشی نخواهد کرد. در حال حاضر خیلی هزینه می دهیم به این دلیل که یک مهندس مشاور کار خود را درست انجام نمی دهد.

وی تصریح کرد: در پروژه های پیمانکاری جاده می سازیم اگر کمبودی مانند پارکینگ باشد باید آنرا برطرف کنیم. به مسئولان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده ام جاده ای که ساخته می شود باید مشاور، پیمانکار دستگاه نظارتی مشخص آن باشد و تابلو بزنیم.

وزیر راه و شهرسازی خروجی این کار را اطمینان از کیفیت پروژه عنوان کرد و با اشاره به ضرورت توجه خیرین راهسازی به رفع نقاط پر خطر راه ها، گفت: نیاز داریم در هم آمیختگی داشته باشیم.

اسلامی با بیان این که مسیولان راهداری در حوزه مسئولیتهای اجتماعی کوتاهی کرده اند، افزود: تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در سال های 96 و 97 کاهش نیافته است، باید دلواپسی خود را در این موضوع تشدید کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم مجتمع هایی را باید استفاده از ظرفیت های موجود مانند ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و... برای توقف مردم بسازیم که باعث آرام سازی جریان ترافیک و ایجاد اشتغال می شود.

وزیر راه و شهرسازی از ساخت کُند روها به عنوان یکی دیگر از راه حل ها برای کاهش تلفات جاده خبر داد و گفت: افزایش نصب دوربین های نظارتی یکی دیگر از راهکارهایی است که به کاهش تلفات رانندگی کمک خواهد کرد.

اسلامی با بیان این که یکی از مخالفان سرسخت ساخت راه های روستایی با مشخصات راه های اصلی هستم، اظهار کرد: در این بخش یک نکته مهم را مد نظر قرار داده ایم؛ نقشه ای را تهیه کرده ایم تا ببینم در وضعیت موجود روستاهای محروم را شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: عدالت و توسعه متوازن را باید بتوانیم در عمل نشان دهیم که به آن پایبند هستیم. نباید کسی این فکر را کند که نظام انقلاب اسلامی به آنها توجه نمی کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها