ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مطرح کرد:

وظایف سازمان انتقال خون در زمینه تامین خون سالم و کافی

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، ضمن اشاره به وظایف سازمان انتقال خون در جهت تامین خون سالم و کافی، در عین حال اهداف نظام‌های سلامت دنیا در زمینه افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میرها را تشریح کرد.

وظایف سازمان انتقال خون در زمینه تامین خون سالم و کافی
کد خبر: 361231
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۴:۰۰:۱۷

اعتمادآنلاین| ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به وظیفه این سازمان در جهت تامین خون سالم و کافی گفت: نظام‌های سلامت دنیا اهداف چهارگانه‌ای دارند که سازمان انتقال خون نیز مانند هر یک از اجزای نظام سلامت باید این اهداف را دنبال کند. هدف اول نظام‌های سلامت به دست آوردن سلامت در طول و عرض زندگی است؛ یعنی افزایش امید به زندگی سالم و کاهش مرگ و میرهای زودرس. سازمان انتقال خون نیز باید مشخص کند که در هر یک از این حوزه‌ها چقدر می‌تواند نقش آفرینی کند. طی 40 سال گذشته، ربع قرن به امید به زندگی ایرانیان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه البته میزان امید به زندگی سالم ایرانیان 10 سال از میزان امید به زندگی کلی عقب‌تر است، گفت: هدف دوم نظام‌های سلامت محافظت مالی از مردم در مقابل مخاطرات ناشی از بیماری‌هاست. در همه جای دنیا درمان بیماری‌ها گران است و بر همین اساس نظام‌های سلامت بررسی می‌کنند که چگونه از مردم محافظت مالی کنند تا بیماران دچار هزینه‌های کمرشکن و فقرزای سلامت نشوند.

حریرچی با بیان اینکه در حوزه دارو تا حدود 15 سال پیش، پرداخت از جیب مردم 17 درصد بوده است، گفت: این درحالیست که اکنون این میزان به 38 درصد رسیده است. این موضوع به معنای آن است که مردم از هزینه‌های دیگرشان زده‌اند و آن را به دارو اختصاص داده‌اند. در سال 91 داروهای کموتراپی با مشکل تهیه می‌شد، اما در این زمینه کمبودی نداشتیم و نسخه‌ها تامین می‌شدند. اما در مقابل با کمبود ویتامین‌های آ، دی و قطره آهن در مراکز بهداشتی مواجه بودیم؛ به طوری که 50 درصد مراکز بهداشت این ویتامین‌ها را نداشتند. دلیل این موضوع این بود که سود داروهای کموتراپی معقول بود و شرکت‌ها پیگیر تامین آن بودند، اما کسی به سمت تولید داروهای ارزان نمی‌رفت. بنابراین باید به این مسایل توجه کنیم و استانداردهایمان را به درستی تعیین کنیم.

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه نظام سلامت به مردم هزینه فرصت تحمیل می‌کند، گفت: به این معنی که یک نفر ممکن است در یک مطب تخصصی دو ساعت منتظر بماند و یا دو تا سه ساعت سفر درون شهری برای مراجعه به یک متخصص داشته باشد. این موارد در اقتصاد کل کشور موثر است. حال سازمان انتقال خون باید توجه کند که اگر داوطلب اهدای خون وارد مرکز اهدای خون شد، اگر معطلی برایش ایجاد شود ما مسئولیم.

حریرچی ادامه داد: هدف سوم نظام‌های سلامت بحث رضایتمندی مردم و پاسخ به نیازهای بهداشتی و درمانی آنهاست. باید بسنجیم که کسانی که به سیستم ما مراجعه می‌کنند چقدر از خدماتی که دریافت می‌کنند راضی هستند. در عین حال هدف چهارم نظام‌های سلامت بحث کارآیی است؛ یکی از اقدامات خوب اخیر در سازمان انتقال خون این است که با شرکت‌ها قرارداد بسته تا از تجهیزات آنها استفاده کند و دیگر دستگاه‌های جدید خریداری نکند. در عین حال بعد از همه این موارد باید بحث عدالت را هم در نظر بگیریم. باید خدمات‌مان را از ارس تا سرخس و از آبادان تا سراوان با رعایت عدالت ارائه دهیم.

حریرچی با اشاره به اقدامات دکتر علی اکبر پورفتح الله - مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون گفت: از فعالیت‌های دکتر پورفتح الله در این دوره شش ساله تشکر می‌کنم. چند سال اخیر جزء دوران نرم و بی دغدغه کشور از نظر تامین خون بود و نگرانی‌هایمان در این زمینه به حداقل ممکن رسیده بود. از طرف وزیر بهداشت هم از فعالیت‌های دکتر پورفتح الله تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از دکتر پیمان عشقی (مدیرعامل فعلی سازمان انتقال خون) هم که بنا داشتند این مسئولیت را نپذیرند به دلیل قبول آن تشکر می‌کنم که در این شرایط سخت این مسئولیت را قبول کرده‌اند. در حال حاضر با توجه به اقدامات دشمنان و کوتاهی‌هایی که گاهی خودمان انجام داده‌ایم باید بیش از پیش به مردم که ولی نعمت ما هستند خدمت کنیم. همه مسئولین بدهکار مردم هستند. بنابراین وقتی پستی را قبول کردیم باید خدمت کنیم؛ چرا که در روز قیامت بیش از اینکه از کرده‌هایمان بپرسند از اقداماتی سوال می‌کنند که انجام ندادیم. باید بدانیم که یک درصد از بهترین مردم جهان در کشور ما هستند و باید به آنها خدمت کنیم. بنابراین ضمن تقدیر و اعلام خسته نباشید به دکتر پورفتح الله، امیدوارم آقای دکتر عشقی موفق باشند و به خوبی کارها را پیش برند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها