عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

بحران آب ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در حوزه آب باید از سیاست‌های جزیره‌ای عبور کرد و یک نسخه‌ کامل برای آب کشور توسط صاحب‌نظران تدوین شود.

بحران آب ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است
کد خبر: 361882
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۸ ۱۲:۵۹:۴۹

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در همایش ملی راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه‌خشک که در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، گفت: قانون جامع آب در سال 1361 تدوین شده است که آن زمان محدودیت منابع آبی در کشور نبود اما این قانون اکنون پاسخگوی نیاز کنونی کشور نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با بیان اینکه ایران یک کشور نیمه خشک است،اظهارکرد: آب عنصر اول توسعه، ریسک و پایداری است و محور برنامه‌ریزی و توسعه محسوب می‌شود. در حوزه آب سیاست‌های جزیره‌ای جواب نمی‌دهد. با این سیاست‌ها نمی‌توان منابع آبی را مدیریت کرد. بزرگترین محدودیت کشور آب است. در این حوزه نیازمند سیاست‌گذاری هستیم.

وی افزود: محدودیت آب بحرانی است که عواقب آن ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است که از سوی بسیاری از کارشناسان غیرتخصصی اتخاذ شده است. در حوزه آب باید از سیاست‌های جزیره‌ای عبور کرد و یک نسخه‌ای کامل برای آب کشور توسط صاحب‌نظران تدوین شود. مواردی چون پدیده‌های گرد و غبار، خالی شدن روستاها از سکنه و قربانی شدن حیات وحش همگی به علت تک بعدی‌نگری در حوزه سیاست‌های مربوط به آب بوده است. مسئله آب را باید فرابخشی نگاه کنیم. امروز حفظ محیط زیست مسئله نیاز انسانی و افزایش جمعیت و تولید و... همگی وابسته به آب است.

کلانتری در ادامه گفت:‌ سیاستگذاری آب جزیره‌ای بوده است. با وجود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه آب طی 40 سال گذشته آب پایدار نبوده است. امروز آب‌های تجدیدپذیر از 130 میلیارد مترمکعب به پایین‌تر از 90 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: باید نسخه‌ای مشابه دریاچه ارومیه برای کشور در حوزه آب با محوریت سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تدوین شود که برای تدوین این نسخه باید بر مبنای مسائل اجتماعی، زیست محیطی، تجدیدپذیری، پایداری آب در کشور حرکت کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها