هزینه کمک‌های بنزینی چقدر است؟

اگرچه تاکنون اعلام رسمی درباره منابع لازم برای اجرای طرح کمک حمایتی دولت نشده است اما به نظر می‌رسد در هر ماه حدود 1900 میلیارد تومان بابت آن هزینه شود که از محل افزایش قیمت بنزین است.

هزینه کمک‌های بنزینی چقدر است؟
کد خبر: 362813
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۱ ۱۶:۵۵:۲۹

اعتمادآنلاین| بعد از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت از 1000 به 1500 برای نرخ سهمیه و 3000 تومان به صورت آزاد، قرار بر این شد تا منابع ناشی از افزایش قیمت در قالب کمک حمایتی به مردم برگردانده شود.

در این راستا دولت برنامه خود را بر پرداخت نقدی قرار داد تا در هر ماه برای گروه‌های هدف به تناسب تعداد افراد خانواده به حساب سرپرست خانوار واریز انجام شود.

همچنین اعلام شد که پرداختی‌ها بین حدود 60 میلیون نفر و در گروه‌های هدف انجام می‌شود که در روزهای اخیر دو مرحله پرداختی انجام شده و فردا شب(شنبه) مرحله سوم در ماه جاری واریز می شود. با این‌که اعلام شده احتمالا حدود 30 هزار میلیارد تومان از محل اختلاف قیمت بنزین ایجاد می‌شود ولی مشخص نیست که این رقم برای چند ماه برآورد شده و از سوی دیگر در هر ماه چقدر بین گروه‌های هدف توزیع خواهد شد.


این در حالی است که رقم پرداختی به خانوارها نیز یکسان نیست؛ به طوری که برای خانوارهای تک‌نفره 55، دو نفره 103، سه نفره 138، چهار نفره 172 و پنج نفره و بیش‌تر 205 هزار تومان تعیین شده است.

در این حالت اگر از مبالغ پرداختی میانگین گرفته و یا به طور متوسط برای خانوارها واریزی 100 هزار تومان در نظر گرفته شود، در هر ماه برای 60 میلیون نفر وبه عبارتی 19 میلیون خانوار حدود 1900 میلیارد تومان منابع لازم است که البته این رقم می تواند بیش از این باشد. از سوی دیگر 30 هزار میلیارد تومانی که دولت اعلام کرده از محل بنزین ایجاد می‌شود، اگر زمان آن تا پایان سال باشد، به طور میانگین ماهی 6000 میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.

در طرح حمایت معیشتی دولت مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد جامعه هدف را تشکیل می دهند.

این در حالی است که دولت در هر ماه بابت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی که برای 78 میلیون نفر انجام می‌شود، حدود 3500 میلیارد تومان هزینه می‌کند و اگر در طرح حمایتی ماهانه 1900 میلیارد تومان هزینه شود، بیش 5 هزار میلیارد تومان خرج پرداخت‌های نقدی می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها