کد خبر: 363487
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مردم حق اعتراض دارند، حتی اگر درست نباشد/ حساب معترضان از آشوبگران جداست/ اصلاح قیمت بنزین بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد/ مسائلی که اخیراً اتفاق افتاد صرفاً به تغییر نرخ بنزین بازنمی‌گردد

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: کسانی که اعتراض دارند از نظر ما حق‌شان است که اعتراض کنند، حتی اگر درست نباشد.

مردم حق اعتراض دارند، حتی اگر درست نباشد/ حساب معترضان از آشوبگران جداست/ اصلاح قیمت بنزین بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد/ مسائلی که اخیراً اتفاق افتاد صرفاً به تغییر نرخ بنزین بازنمی‌گردد
کد خبر: 363487
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره وقایع اخیر گفت: مسائلی که اخیراً اتفاق افتاد صرفاً به تغییر نرخ بنزین بازنمی‌گردد. بحث این است که در چند سال گذشته با تغییر نرخ ارز گرانی‌های سرسام‌آوری در جامعه و بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آمد که فشار زیادی به مردم وارد کرد.

او افزود: همین فشارها موجب ناراحتی و دلخوری مردم شد، به هر حال مردم نمی‌توانستند هزینه‌های خود را تامین کنند و زندگی‌شان را بچرخانند. این گرانی‌ها و افزایش‌ قیمت‌هایی که اخیراً صورت گرفت و درآمدهای مردم به خصوص طبقات فرودست نسبت به آن افزایش پیدا نکرد، سبب شد مردم با نگرانی از قیمت‌ها روز خود را شب کنند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به احتمال تاثیرگذاری قیمت بنزین بر دیگر کالاها توضیح داد: با افزایش قیمت بنزین این تصور در جامعه پدید آمد که بقیه قیمت‌ها به صورت چندبرابری افزایش پیدا می‌کند، تحمل آن برای جامعه سخت می‌‌شود، اثرات منفی بر زندگی افراد می‌‌گذارد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

کمالی تاکید کرد: بنابراین نمی‌توان گفت اتفاقی رخ نداده و فقط یک کالا افزایش قیمت پیدا کرده است. حتی اگر کنترل‌های شدید هم صورت گیرد، این موضوع به صورت طبیعی بر دیگر کالاها هم تاثیر خواهد گذاشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با این توضیح که شرایطی که در کشور داریم شرایط تحریمی است و طبیعتاً دولت برای تامین هزینه‌های خود و جامعه نیازمند درآمد است و باید آن را از مسیری به دست آورد، افزود: یکی از راه‌های کسب درآمد دریافت مالیات است. مالیات زمانی بیشتر دریافت می‌‌شود که درآمد اقتصادی خوبی وجود داشته باشد و درآمد و سود حاصل شود. روی درآمد و مالیات گرفتن از آن در این برهه زمانی در کشور نمی‌توان زیاد حساب کرد.

او ادامه داد: بخش دیگر کسب درآمد به قطع شدن یارانه حامل‌های انرژی برمی‌گردد. در این حالت هم این مشکل پیش می‌آید که عموم مردم به راحتی نمی‌توانند تغییر این موضوع را تحمل کنند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با انتقاد از نحوه اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین عنوان کرد: به نظر من این نوع سروسامان دادن به کارها درست نبود. اسم این کاری که انجام شد را تصمیم انقلابی نمی‌گذارم بلکه از نظر من تصمیم ناگهانی بود که اثرات زیانباری داشت و در آینده اثرات آن بیشتر هم مشخص خواهد شد.

کمالی افزود: شاید تصمیم گرفته‌شده مبنی بر اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را بین مردم توزیع کنند، خود یکی از اشتباهات این کار است؛ یعنی مردم با یک مبلغ جزئی که به درآمدشان اضافه می‌شود، در شرایطی قرار می‌گیرند که باید افزایش قیمت را تحمل کنند. در هر صورت افزایش قیمت بنزین از نظر من باید حساب‌‌شده‌تر و منطقی انجام می‌شد.

این نماینده ادوار مجلس درباره روش‌های بهتر نحوه اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: اگر قرار بود من تصمیم‌گیری کنم شاید میزان بنزین یارانه‌ای را 60 لیتر در ماه در نظر نمی‌گرفتم، میزان آن را بیشتر در نظر می‌گرفتم، مثلاً 120 لیتر، بعد بقیه مصرف بنزین در حمل‌ونقل عمومی و... را جدا می‌کردم و برای مابقی مصرف هم قیمت را آزاد می‌کردم.

کمالی همچنین گفت: برای عموم مردم تحمل این نوع گرانی‌ها کار سختی است. اعتراضاتی هم که صورت گرفت و عمدتاً در مناطق حاشیه‌ای و جنوب شهر رخ داد نشان داد جمعیتی که بیشترین آسیب‌ را از این طرح می‌بینند این گروه هستند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با تاکید بر اینکه «کسانی در این میان حضور داشتند که آشوب‌گر بودند و سیاست‌‌های تخریبی داشتند و حساب آنها را از معترضان جدا می‌کنیم» گفت: کسانی که اعتراض دارند از نظر ما حق‌شان است که اعتراض کنند، حتی اگر درست نباشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها