کد خبر: 364332
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۰:۵۰:۰۷
| |

ساماندهی حساب‌های بانکی، ابزار افزایش درآمدهای مالیاتی

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ساماندهی حساب‌های اجاره‌ای و نیابتی و شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی هم می‌تواند کمک فراوانی به جلوگیری از فرار مالیاتی کند.

ساماندهی حساب‌های بانکی، ابزار افزایش درآمدهای مالیاتی
کد خبر: 364332
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۰:۵۰:۰۷

اعتمادآنلاین| عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره مبارزه با فرار مالیاتی در کشور، گفت: بر اساس محاسبات مجلس میزان درآمدهای مالیاتی کشور تا سقف 150 هزار میلیارد تومان می‌تواند باشد. این درحالی است که در وضعیت فعلی 120 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ می‌شود. در کشور ما ظرفیت بالایی برای درآمدهای مالیاتی وجود دارد. در بودجه سال آینده بر اساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه 180 هزار میلیارد تومان باید مالیات اخذ شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آمار و ارقام‌های متناقض و گوناگون نشان از فرار مالیاتی بالا در کشور دارد، ادامه داد: رصد و شفاف‌سازی درآمدهای مالیاتی اهیمت بالایی دارد. نگاه سازمان امور مالیاتی این است که کسانی که بیش از 3 میلیارد درآمد دارند و دارای فرار مالیاتی هستند، شناسایی شوند. در صورت تحقق این موضوع بسیاری از مشکلات مالی کشور را می‌توان حل کرد؛ دولت و مجلس اهتمام بیشتری برای وصول درآمدهای مالیاتی باید داشته باشند.

رضیان با اشاره به سوداگری‌های بخش مسکن، طلا و دلار گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود که سوداگران در بازار طلا، دلار و سکه ورود و سرمایه‌هایشان را چند روزه چند برابر می‌کنند، مالیات هم نمی‌دهند. این‌ بخش نیاز به ساماندهی دارد. مالیات بر عایدی سرمایه را باید برای کنترل سوداگری‌ها اجرایی و عملیاتی کنیم. بانک مرکزی باید تمامی مبادلات ارزی در کشور را به صورت سیستمی کنترل کند و خرید و فروش ارز را سامان دهد.

وی ادامه داد: در بخش مسکن مالیات بر خانه‌های خالی را باید اجرایی کرد و از کسانی که نگاه سرمایه‌ای به بخش مسکن دارند، باید مالیات گرفته شود. تراکنش‌های مالی فراوان در بخش خرید و فروش مسکن وجود دارد که باید به صورت دقیق رصد شود. با در یافت مالیات از این بخش می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را حل کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان لزوم ساماندهی کارت‌های بازرگانی گفت: درحال حاضر کارت‌های بازگانی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند. این کارت‌ها ابزاری برای فرار مالیاتی هستند. دستگاه‌های متولی نباید اجازه سوء استفاده را دهند. دریافت‌کنندگان این کارت‌ها باید اعتبارسنجی شوند. به کسانی که سابقه 5 سال کار بازرگانی دارند باید کارت بازرگانی واگذار شود.

رضیان در پایان تصریح کرد: ساماندهی حساب‌های اجاره‌ای و نیابتی و شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی هم می‌تواند کمک فراوانی به جلوگیری از فرار مالیاتی کند. امیدواریم بانک مرکزی هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها