دولت بولیوی از «مورالس» به دادگاه لاهه شکایت می‌کند

وزیر کشور دولت موقت بولیوی اعلام کرد، این دولت قصد دارد از «اوو مورالس» به اتهام «جنایت علیه بشریت» به دیوان لاهه شکایت کند.

دولت بولیوی از «مورالس» به دادگاه لاهه شکایت می‌کند
کد خبر: 365315
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۱:۴۸:۵۵

اعتمادآنلاین| آرتورو موریلو، وزیر کشور دولت موقت بولیوی در مصاحبه‌ای با یک شبکه رادیویی دولتی این کشور اظهار کرد، این دولت قصد دارد این شکایت را در عرض چند روز آینده ثبت کند.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در شهر لاهه به عنوان نهاد بین‌المللی دارای اختیار پیگرد قضایی افراد به اتهام جنایت علیه بشریت مطرح است.

موریلو یک هفته قبل نیز با ثبت شکایتی در بولیوی، اوو مورالس، رئیس جمهور مستعفی این کشور را متهم به فتنه‌انگیزی و تروریسم کرده بود.

موریلو گفت: رئیس جمهور سابق بولیوی هم علاوه بر همدستانش که در رخدادهای غم‌انگیز تجربه‌شده توسط مردم این کشور دست داشتند، باید به دادگاه از بابت کارهایی که انجام داده و انجام می‌دهد پاسخگو باشد.

مورالس، رئیس جمهورسابق بولیوی، 10 نوامبر از سمتش استعفا داده و بعد از آن به مکزیک فرار کرد. چنانچه او در دادگاهی در بولیوی متهم و محکوم شناخته شود، با حداکثر مجازات 30 سال حبس روبرو می‌شود.

مورالس نیز متقابلا دولت موقت بولیوی را متهم به نسل کشی در پی کشته شدن ده‌ها نفر از حامیانش در خشونتهای دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور کرده است.

مورالس اتهامات مطرح‌شده از سوی مخالفانش را رد کرده و گفته، پیگرد قضایی وی صرفا به خاطر تشکیل دولتی حامی فقرا و بومی‌ها و ملی کردن صنعت گاز بولیوی و دیگر منابع طبیعی این کشور است.

موریلو در اظهاراتش نسبت به حضور یک گروه حقوق بشری آرژانتینی در کشورش هشدار داده و گفت: ما به این خارجی‌های که وارد کشور ما می‌شوند توصیه می‌کنیم محتاط باشند. ما شما را تحت نظر داریم و شما را تعقیب می‌کنیم. تروریسم، فتنه انگیزی یا جنبش مسلحانه به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

در پی این اظهارات موریلو، تیم آرژانتینی مذکور در توئیتی نوشت: در حالی که دولت غیررسمی بولیوی ما را متهم به تروریست بودن می‌کند، ما کاری را که به خاطرش به اینجا آمده‌ایم شروع کرده و در حال اتخاذ شهادتهای مختلف درباره موارد مختلف نقض حقوق بشر علیه مردم بولیوی هستیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها