سامانه نظارت بر تسهیلات اشتغال عملیاتی شد

سامانه «نظارت بر حسن اجرای تسهیلات پرداخت‌شده» در راستای ساماندهی و مدیریت تسهیلات اشتغال و سرمایه در گردش عملیاتی شد.

سامانه نظارت بر تسهیلات اشتغال عملیاتی شد
کد خبر: 366253
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۱:۴۰:۲۶

اعتمادآنلاین| یکی از چالش‌های پیش روی برنامه‌های اشتغال در ادوار مختلف، انحراف تسهیلات و بکارگیری این تسهیلات در محل های غیر از موضوع اشتغال بوده که عدم نظارت بر آن موجب انحراف بخش قابل توجهی از تسهیلات شده است.

بر همین اساس طی سه سال گذشته برنامه‌های تولید و اشتغال از جمله طرح های اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی با هدف ارائه تسهیلات اشتغالزایی و تامین سرمایه درگردش بنگاه ها برای تثبیت شغل، در دستور کار قرار گرفت اما یکی از نگرانی‌های کارشناسان و صاحب نظران از اجرای این طرح ها، انحراف این منابع در سایه بی نظارتی بوده است.

اما در راستای ساماندهی ومدیریت اشتغال کشور، سامانه جامع و یکپارچه «نظارت بر حسن اجرای تسهیلات پرداخت شده» طراحی و عملیاتی شده به طوری که در این سامانه، نظارت در سطوح مختلف دستگاه اجرایی، دبیرخانه کارگروه تخصصی اشتغال و استانداری پیش بینی شده است.

با طراحی سیستم نظارت چند لایه بر پرداخت تسهیلات اشتغال، متقاضیان از مرحله احراز صلاحیت تا مرحله پرداخت تسهیلات مورد ارزیابی قرار می گیرند.

امکان استفاده و تبادل اطلاعات و دسترسی دستگاه های مختلف به وضعیت تسهیلات دهی به طرح‌های اشتغال از اهداف پیاده سازی این سامانه هستند.

به منظور نظارت برحسن اجرای تسهیلات پرداخت شده، کمیته‌های نظارت در استان‌ها با عضویت نمایندگان استانداری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، دستگاه اجرایی و بانک عامل تشکیل خواهد شد.

بر اساس روش اجرای «برنامه نظارت بر پرداخت تسهیلات به طرح‌های اقتصادی اشتغالزا»، حضور نمایندگان استانداری و اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان در هر یک ازاقدامات نظارتی کمیته ها الزامی است.

با طراحی این سیستم نظارت، متقاضیان و سرمایه گذارانی که تسهیلات اشتغال را در محلی غیر از طرح مصوب و موضوعی غیر از اشتغال هزینه کنند، در این نظام چند لایه شناسایی می شوند تا تسهیلات دریافتی در محل فعالیت اقتصادی و اشتغال اظهار شده هزینه شود. همچنین میزان اشتغال ایجاد شده به تناسب تسهیلات دریافتی نیز باید رعایت شود که این موضوع نیز در شاخص های نظارت چند لایه قرار دارد.

با توجه به اینکه نرخ تسهیلات اشتغال تک رقمی است، در صورتی که این منابع در محلی غیر از محل اظهار شده توسط متقاضی هزینه شود تسهیلات اعطایی مشمول نرخ سود 18 درصد خواهد شد و از شمول تخصیص یارانه خارج می شود. علاوه بر این بازگرداندن کل تسهیلات به شبکه بانکی از دیگر اقدامات واکنشی برنامه ریزی شده در قبال احتمال انحراف منابع این نوع تسهیلات است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها