کد خبر: 366356
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

افزایش قاچاق دارو، نگرانی جدید حوزه سلامت/ دود آتش قاچاق دارو در چشم بیماران داخل کشور می‌رود/ مدیرعامل شرکت مصون دارو: دارو که قاچاق می‌شود مردم و بیماران داخل کشور ضرر می‌کنند

«قاچاق دارو از کشور به علت قیمت پایین آن در ایران و افت ارزش ریال نسبت به ارز کشورهای همسایه به مراتب بیشتر از قبل شده است و قاچاقچیان با سوءاستفاده از این فرصت با خروج دارو سودهای سرشاری کسب می‌کنند.» این خبر را محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذاودارو، گفته است. خبری نگران‌کننده برای حوزه سلامت.

افزایش قاچاق دارو، نگرانی جدید حوزه سلامت/ دود آتش قاچاق دارو در چشم بیماران داخل کشور می‌رود/ مدیرعامل شرکت مصون دارو: دارو که قاچاق می‌شود مردم و بیماران داخل کشور ضرر می‌کنند
کد خبر: 366356
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شنیدن خبر افزایش قاچاق دارو مساوی با خیلی از خبرهای بد دیگر در حوزه دارو و سلامت خواهد بود. به محض اینکه آمار قاچاق بالا می‌رود کمبود دارو هم آغاز می‌شود و این روزها، در شرایط تحریم، این نگرانی قوی‌تر از همیشه شده است.

قاچاق مبل و لوستر به اقتصاد صدمه می‌زند اما قاچاق دارو بازی با جان مردم است

محمدحسین مروتی، مدیرعامل شرکت‌‌ تجهیزات پزشکی آروین پژوهان نور، سال‌هاست در حوزه سلامت فعالیت می‌کند. او با اشاره به توالی فاسدی که کاهش ارزش نرخ ریال به وجود می‌آورد به اعتمادآنلاین گفت: «طبیعی است که وقتی ریال این‌قدر بی‌ارزش می‌شود باید منتظر باشیم که این اتفاقات رخ دهد و قاچاق‌ افزایش یابد. اگرچه قاچاق اتفاق تازه‌ای نیست و همیشه وجود داشته و می‌توان گفت به امری غیرقابل کنترل هم بدل شده است. مثل دورانی که سوخت در ایران ارزان بود و به راحتی قاچاق می‌شد. حالا این اتفاق به شکل شدید‌تری برای دارو پیش آمده، اما با اتفاقات اخیر و پیشی گرفتن ارزش ارزی کشورهای منطقه نسبت به ایران این موضوع شدت بیشتری گرفته است.»

مروتی با اشاره به اینکه نگرانی در این حوزه بیشتر از هر جای دیگری است عنوان کرد: «قاچاق آفت بزرگی است و در حوزه‌های مختلفی هم دیده می‌شود. اما نگرانی زمانی نمود می‌یابد که می‌بینیم این اتفاق برای حوزه‌ای رخ می‌دهد که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است.»

او ادامه داد: «اگر لوستر و مبلمان قاچاق شود، به اقتصاد صدمه می‌زند، اما وقتی دارو قاچاق می‌شود این سلامت مردم است که به خطر می‌افتد و به همین دلیل نگرانی‌ها در این حوزه بیش از هر حوزه‌ای است.»

قاچاق دارو تولیدات داخلی را با مشکل مواجه می‌کند

جنابی، مدیرعامل شرکت مصون دارو، نیز با اشاره به اینکه داروسازان بر اساس نیاز کشور تولید می‌کنند به اعتمادآنلاین گفت: «شرکت‌ها بر اساس نیاز کشور برنامه‌ریزی می‌کنند و بر همان اساس هم به تولید دارو می‌پردازند، اما وقتی قاچاق شروع می‌شود این میزان تولید از آمار درست و استاندارد خود خارج شده و دردسرهای پس از آن را به وجود می آورد.»

در این شرایط اصلی‌ترین کسانی که آسیب می‌بینند مردم هستند. جنابی با تاکید بر این معضل بزرگ قاچاق دارو توضیح داد: «وقتی داروی تولیدشده به جای اینکه به دست مردم برسد برای صرفه اقتصادی دلالان قاچاق می‌شود نتیجه این است که مردم ضرر می‌کنند. چون در وهله اول میزان دارویی که مردم به آن نیاز دارند کم می‌شود، همین مساله احتمال تقاضا را افزایش می‌دهد و پس از آن است که می‌بینیم قیمت دارو نیز در کشور بالا رفته است.»

جنابی در پایان خاطرنشان کرد: «نظارت بر قاچاق باید از راه مکانیسم‌های اقتصادی صورت گیرد، نه روش‌های انتظامی. اگر قرار بود راه‌های انتظامی نتیجه دهد، قاچاق مواد مخدر متوقف می‌شد. درست است که کنترل قاچاق و مدیریت آن کار ساده‌ای نیست، اما باید دنبال راهی بود. مساله دارو چیزی نیست که بتوانیم به سادگی از آن بگذریم. دارو مستقیماً با جان و زندگی و حیات مردم در ارتباط است و حق دارد که توقع داشته باشند مشکلات موجود برداشته شود. به ویژه این روزها که در تحریم‌ به سر می‌بریم داروهای خارجی هم نایاب و گران شده‌اند.»

عده‌ای قصد قاچاق ندارند، برای بستگان‌شان دارو می‌برند

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذاودارو، در توضیح بیشتر مشکلات مرتبط با قاچاق دارو به این مساله نیز اشاره کرد که قصد همه قاچاق نیست: «البته خیلی از این افراد به قصد فروش و قاچاق این داروها را از کشور خارج نمی‌کنند و ممکن است اقوام آنان در کشورهای همسایه به این داروها نیاز داشته باشند؛ مثلاً بیماران دیابتی به انسولین نیاز دارند و تفاوت قیمت یک دُز انسولین بین ایران و کشورهای همسایه حدود 240 هزار تومان است، اما بسیاری از این افراد نمی‌دانند که با این کار به کشور و بیماران نیازمند به دارو ضرر می‌رسانند.»

اگرچه سازمان غذاودارو برای مقابله با این پدیده همکاری‌اش را با نیروی انتظامی، مسئولان گمرک و مبادی مرزی بیشتر کرده و کشفیات داروهای قاچاق هم افزایش یافته، اما روشن است که خروج دارو از کشور بیش از گذشته شده و همین موضوع نگران‌کننده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها