کد خبر: 366722
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

نصرت‌الله تاجیک، کارشناس خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ایران خواستار حل مساله‌اش با عربستان است/ سعودی از آمریکا ناامید شده است/ ایران و عربستان به عنوان قدرت‌های موثر خاورمیانه ظرفیت‌ و منافع مشترکی دارند

نصرت‌الله تاجیک گفت: ایران و عربستان به عنوان قدرت‌های موثر خاورمیانه ظرفیت‌ و منافع مشترکی دارند و به همین دلیل 2 کشور در تلاش هستند به نوعی اختلافات را کنار بگذارند.

ایران خواستار حل مساله‌اش با عربستان است/ سعودی از آمریکا ناامید شده است/ ایران و عربستان به عنوان قدرت‌های موثر خاورمیانه ظرفیت‌ و منافع مشترکی دارند
کد خبر: 366722
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ابراز امیدواری کرد سفر یوسف بن‌ علوی وزیر امورخارجه عمان در نهایت منجر به ترمیم رابطه ایران و عربستان شود.

این کارشناس خاورمیانه در ادامه سخنانش گفت: با توجه اینکه سفر بن‌ علوی به تهران بلافاصله بعد از برگشتن او از آمریکا انجام گرفته است،‌ می‌تواند حاوی پیام مهمی باشد. به هر حال عربستان در شرایطی است که بدش نمی‌آید اختلافاتش با ایران را تمام کند. اما درباره اینکه سفر آقای بن‌ علوی با چه پیامی یا هدفی صورت گرفته است باید با سند اظهارنظر کرد. در مجموع سیاست عمانی‌ها این است که تنش در خاورمیانه کاهش پیدا کند.

او افزود: مشخصاً درباره فضای مملو از چالشی که بین 2 کشور مهم منطقه حاکم است باید گفت ایران در 2 سه سال اخیر به وضوح نشان داده بی‌میل نیست نوعی همصدایی با عربستان تجربه کند تا از این طریق تبعات منفی تنش موجود آسیب نرساند. این را هم باید در نظر گر فت که از وقتی پرچم داعش به پایین کشیده شد و همچنین ساقط شدن پهپاد آمریکایی، سعودی‌ها از آمریکایی‌ها ناامید شدند.

تاجیک توضیح داد: واقعیت موجود این است که سعودی‌ها به دلایل متعددی از منظر تحلیلی الان باید دنبال این باشند که فتیله رویارویی با جمهوری اسلامی را پایین بکشند. چون آنها به رودررویی آمریکا با ایران علاقه‌مند شدند. اما بعد از سقوط پهپاد آمریکایی، عربستان به این نتیجه رسید که برای کم شدن مشکلات منطقه‌ای باید مستقیماً با ایران وارد فضایی تعاملی شوند.

این چهره ادامه داد:‌ البته نکته منفی این است که عربستان تعامل احتمالی را با معیار و نظرات خودش می‌خواهد که این اصلاً و ابداً برای جمهوری اسلامی نمی‌تواند قابل قبول باشد.

نصرت‌الله تاجیک در پایان سخنانش گفت‌: ایران و عربستان به عنوان قدرت‌های موثر خاورمیانه ظرفیت‌ و منافع مشترکی دارند و به همین دلیل 2 کشور در تلاش هستند به نوعی اختلافات را کنار بگذارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها