گزارش «اعتمادآنلاین» از اینترانت در ایران:

پروژه شبکه داخلی اطلاعات در کشور راه‌اندازی می‌شود؟/ هشتگ «نه به اینترنت ملی» در فضای مجازی داغ شد

اینترانت یا شبکه داخلی اطلاعات این روزها بزرگ‌ترین دغدغه مردم ایران است. پروژه‌ای که چند سال پیش آغاز شده بود، اما بعد از حوادث آبان‌ماه رنگ و بوی جدی‌تری گرفت.

پروژه شبکه داخلی اطلاعات در کشور راه‌اندازی می‌شود؟/ هشتگ «نه به اینترنت ملی» در فضای مجازی داغ شد
کد خبر: 368714
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پس از اعتراضات آبان‌ماه در ایران و قطعی سراسری اینترنت، پروژه راه‌اندازی شبکه داخلی اطلاعات که زمزمه‌هایش از چند سال پیش شنیده می‌شد قوت گرفت. تا آنجا که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، هم در سخنرانی هفته گذشته‌اش در مجلس به این موضوع اشاره کرد و گفت می‌خواهیم کاری کنیم که مردم دیگر برای برطرف کردن کارهای اینترنتی خود نیازی به خارج نداشته باشند.

اینترانت، طرحی برای کاهش وابستگی به خارج

طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال 1384 مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال‌ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد، اما در سال‌های بعد عملاً اجرای این طرح با کندی صورت گرفت؛ تا اینکه در دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و در نهایت در اواخر همان دولت فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شد.

در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات»، که سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرده، آمده است: «شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است. شبکه ملی اطلاعات متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.»

در مقابل اما مردم نگران‌اند که این پروژه موجب شود حلقه اتصال آنها با اینترنت و از پس آن با دنیا قطع شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اینترنت جهانی قطع نمی‌شود

در همین راستا، روز سه‌شنبه سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جایگزینی شبکه ملی اطلاعات با اینترنت جهانی گفت: «شبکه ملی اطلاعات قرار نیست جایگزین اینترنت جهانی شود و این شبکه به معنای اینترنت ملی نیست. این شبکه داده‌های ملی کشور را مدیریت می‌کند تا اگر اینترنت جهانی قطع شد، کشور به مشکل برنخورد. همچنان که در اتفاقات اخیر با قطعی اینترنت بسیاری از فعالیت‌های داخلی نظیر بانک‌ها و غیره با کمک این شبکه فعال بود و دچار اخلال نشد.»

هزاران کسب‌وکار آنلاین بیکار می‌شوند

اما کارشناسان این حوزه و آنهایی که به طور مستقیم با کسب‌و‌کار آنلاین سروکار دارند می‌گویند شبکه داخلی اطلاعات در قطعی اینترنت آبان‌ماه کارنامه قابل قبولی نداشته است.

مصطفی امیری، کارشناس علوم کامپیوتری، در همین‌ رابطه به اعتمادآنلاین گفت: «همین 2 هفته اخیر به خوبی مشخص شد زیرساخت مناسبی برای ایجاد شبکه داخلی اطلاعات وجود ندارد. گرچه بانک‌های ایران از سال گذشته بر این موضوع مانور دادند و تلاش کردند هیچ وابستگی‌ای به اینترنت نداشته باشند تا در شرایط متفاوت با شبکه داخلی اطلاعات کارها انجام گیرد، اما گزارش‌های شاپرک و مراجعات مردم به خودپردازها نشان داد حتی این کار هم ممکن نبود و مشکلات زیادی در میان بود. در این شرایط فضا به شکلی است که به نظر می‌رسد این‌ بار نه کشورهای معاند بلکه خودمان مردم را تحریم کرده‌ایم.»

امیری با اشاره به مجموعه تحت مدیریت خود توضیح داد: «مجموعه زرین‌پال با حدود 107 هزار کسب‌وکار آنلاین کار می‌کند که در صورت اجرایی شدن برنامه و نظرات مسئولان، این افراد باید سراغ شغل دیگری بروند، یا اینکه بیکار شوند. کسی که بعد از سال‌ها مغازه‌داری مثلاً به این نتیجه رسیده که می‌تواند در بستر اینترنت بدون محدودیت زمانی و مکانی به فروش کالا بپردازد و چند سالی است شغلش رونق گرفته، دوباره باید برای سقوط در بیکاری آماده شود.»

وزیر ارتباطات: پیگیر شبکه ملی اطلاعات هستیم

در همین شرایط که مردم نگران راه‌اندازی این پروژه هستند و مطالبه‌ای تحت عنوان #نه_به_اینترنت_ملی هم از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی راه افتاده است، وزیر ارتباطات خبر از پیگیری پروژه داد. محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت ، روز چهارشنبه 20 آذرماه گفت: «اینترنت ملی معنا ندارد؛ پیگیر شبکه ملی اطلاعات هستیم. فعلاً نمی‌توانم جزئیاتی از این موضوع بگویم، اما ابعاد آن استخراج شده است و در وقت مناسب اطلاع‌رسانی می‌شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها