کد خبر: 370710
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۴:۰۰
| |

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا:

احمدی‌نژاد تمام شده است

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا، می‌گوید احمدی‌نژاد تمام شده است و تفکرات او حامیان زیادی ندارد، افرادی که اهل تفکر باشند و مبانی فکری داشته باشند از وی حمایتی نمی‌کنند مگر اینکه برخی از افرادی که تنها برخی از کارهای انجام شده برای آن‌ها ملاک است.

احمدی‌نژاد تمام شده است
کد خبر: 370710
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پایداری‌ها همچنان یک چالش برای اصولگرایان هستند، آنچنان که عباس سلیمی نمین، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا و از منتقدان جدی رویه‌ها و رفتارهای سیاسی اعضای این جبهه معتقد است «پایداری ها اهل تفکر نیستند.» او تاکید دارد شرایط در جریان اصولگرا به نحوی است که باید همه به سمت ائتلاف بروند و فرزندان سیاسی آیت الله مصباح هم باید این عقلانیت را از خود نشان دهند.

نگاه سلیمی نمین درباره ریاست مجلس هم جالب است، او میرسلیم را چهره‌ای می‌داند که در جایگاه ریاست مجلس نیست و مصباحی مقدم هم از نگاه او یک متخصص اقتصادی مورد قبل طیف راست و چپ است. او که از نزدیکان به شهردار اسبق تهران است، تاکید می‌کند شانس اصلی ریاست مجلس را قالیباف دارد.

در ادامه متن کامل گفت و گوی سلیمی نمین را می‌خوانید:

*آقای سلیمی نمین! در این دور از انتخابات مجلس، برخی از مدیران میانی و ارشد دولت آقای احمدی‌نژاد هم ثبت نام کرده‌اند. از نگاه شما ممکن است چنین افرادی جدا از وابستگی برخی از آنها به جریان اصولگرا، به نوعی نماینده تفکرات احمدی‌نژادی در مجلس آتی باشند؟

این افراد هیچیک نماینده جریان آقای احمدی نژاد نیستند چراکه او از قانون عبور کرده است.به نظر من آقای احمدی نژاد تمام شده است و تفکرات او حامیان زیادی ندارد، افرادی که اهل تفکر باشند و مبانی فکری داشته باشند از وی حمایتی نمی‌کنند مگر اینکه برخی از افرادی که تنها برخی از کارهای انجام شده برای آن‌ها ملاک است.

*مثلا طیف پایداری؟

بله پایداری ها خیلی اهل تفکر نیستند.

*فکر می‌کنید کرسی ریاست مجلس آینده بازهم به اصولگرایان می‌رسد؟ چهره‌های منتسب به طیف سنتی اصولگرا نظیر آقای میرسلیم و مصباحی مقدم، شانسی برای تکیه بر کرسی ریاست مجلس یازدهم دارند؟

آقای میرسلیم به هیچ وجه چنین جایگاهی ندارد. در گذشته نیز نتوانسته است آرا و حامیانی را برای خود جذب کند چنانچه که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین نیز آرای بسیار اندکی را از سوی مردم دریافت کرد. او نمی‌تواند محوریتی ایجاد کند. آقای مصباحی مقدم اگرچه فردی تشکیلاتی نیست اما به لحاظ تخصصی شخصیت برجسته‌ای دارد. او به‌عنوان متخصص در عرصه برنامه‌ریزی و مسائل مالی مجلس هم مورد قبول اصولگرایان است و هم طیفی از اصلاح‌طلبان.

*پس با این تفاسیر در بین اصولگرایان شانس آقای قالیباف از دیگر چهره‌ها برای ریاست بر مجلس آتی بیشتر است؟

قطعا همین‌طور است.

*براساس ملاک‌هایی که شما عنوان کردید، آیا آقای قالیباف مدیر هستند یا متخصص یا...

او یک مدیر اجرایی برجسته است. قالیباف می‌تواند نیازهای روز را تا حدی پاسخ مثبت دهد و یکی از مشکلات جدی دولت روحانی آن است که دولت وی تحرک لازم را ندارد و برخی از وزرا کاملا بی‌انگیزه هستند و برخی دیگر هم درگیر مسائل اقتصادی خود. شخصیتی مثل قالیباف در مجلس می‌تواند دولت را به تحرک وادار کند. یعنی دولت را در این مسیر قرار دهد. بنابراین حضور او کمک می‌کند که دغدغه جامعه تاحدی برطرف شود.

*انتقاداتی که به عملکرد مالی زیرمجموعه آقای قالیباف در شهرداری مطرح است را نقطه ضعف وی نمی‌دانید؟

بله در شهرداری تهران به دلیل گستردگی این سازمان قطعا مسائلی وجود داشته است که کماکان هم وجود دارد. ضمن اینکه این مجموعه کارکردی هم ندارد و بی‌انگیزگی در آن موج می‌زند. در این مدت پس از ریاست آقای قالیباف، تاکنون یک پروژه جدی توسط شهرداری افتتاح نشده است. جریان اصلاح طلب حتی نتوانسته است یک مورد تخلف نسبت به آقای قالیباف را در جایی اعلام کند. در زمان آقای قالیباف در شهرداری تهران مشخص بود که هر پروژه قرار است در چه بازه زمانی به بهره‌برداری برسد و این امر نه قبل از او و نه بعد از او سابقه نداشته است. قطعا در زیرمجموعه‌ او هم ضعف‌هایی وجود داشته است و وی نیز برای حل این مشکلات حتی پیشقدم نیز شد و پرونده‌ای که در تعاونی مسکن مطرح شده بود را به قوه قضاییه ارجاع داد و حتی برخی از دوستان نزدیکان او هم محکوم شدند.

*فکر می کنید قالیباف در همراه کردن پایداری‌ها با لیست مشترک با شورای ائتلاف یا حتی طیف نزدیک به خود موفق شود؟ با توجه به نگاه مرددی که این طیف از اصولگرایان به او دارند؟

امیدوارم که این عقلانیت سیاسی در همه طیف‌های اصولگرا تقویت شود چراکه بعضا این عقلانیت در برخی از این طیف‌ها کمرنگ است و ما انتظار داریم تا این افراد منافع جامعه را بر منافع خود ترجیح دهند. پایداری‌ها باید عقلانیت لازم را در این بحث از خود نشان دهند. آقای قالیباف هم دارای جایگاه و توان خوبی برای ایجاد انسجام در مجلس آتی است.

*آقای سلیمی نمین! اصولگرایان در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس بارها از معرفی نیروهای جوان و زنان به عنوان کاندیدا و ضرورت تشکیل مجلسی پرتحرک سخن می گفتند، کاندیداهای اصولگرایان اما چندان این ایده را عملیاتی نکرد، آیا این افرادی که از طیف اصولگرا ثبت نام کردند می‌توانند شور انتخاباتی ایجاد کنند و آرا را به سمت این جریان بکشانند؟

این بار جوانان زیادی ثبت‌نام کردند. سابقه نداشته است این میزان از جوانان با موقعیت در میان مردم ثبت نام کنند. از این جهت تغییری رخ داده است.

*این افراد عیار سیاسی لازم را دارند؟

باید به آن‌ها فرصت داد تا ببینیم چگونه عمل می کنند و میدانی را برای ارائه توانمندی خود در اختیار داشته باشند.

*با توجه به اینکه این افراد عمدتا تشکیلاتی نیستند و ناشناخته هستند نگران نیستید که مجلس آتی به سوی فردگرایی یا پوپولیسم و تندروی متمایل شود؟

چند نفری که نیروهای تندی هستند، شانس خیلی کمی برای انتخاب شدن دارند، در مجموع شانس عناصر تندرو برای ورود به مجلس را پایین می‌دانم و جامعه تمایلی برای تقویت نیروهای تندرو ندارد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها