غلامی، وزیر علوم در پاسخ به سوال نماینده سبزوار در مجلس:

نگاه جنسیتی در انتخاب مدیران دانشگاهی وجود ندارد

منصور غلامی، وزیر علوم، در پاسخ به سوال نماینده سبزوار در مجلس با تاکید بر اینکه در انتخاب مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کارآیی، توانمندی و اثرگذاری آنها ملاک است تاکید کرد: نگاه جنسیتی در انتصاب و انتخاب مدیران وجود ندارد؛ چون ما همه همکاران را از خانواده آموزش عالی می‌دانیم.

نگاه جنسیتی در انتخاب مدیران دانشگاهی وجود ندارد
کد خبر: 372057
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۰:۵۴:۵۶

اعتمادآنلاین| منصور غلامی، وزیر علوم، در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس و در پاسخ به سوال مقصودی نماینده سبزوار در خصوص علت انتصاب رئیس و معاونان مرد برای دانشگاه‌های دخترانه اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم که مدیران از افراد مرتبط با فضای دانشگاه‌ها انتخاب شوند. اولویت اولمان کارآیی و تجربه کافی افراد بود، اگر مدیر جوانی در آن مجموعه دانشگاهی وجود داشته باشد و دارای ملاک‌های لازم هم باشد ما آن فرد را با رویکرد جوان گرایی انتخاب خواهیم کرد. در دو سال گذشته تلاش شد در انتخاب روسای دانشگاه‌ها جوانگرایی ملاک باشد. از طرف دیگر جایگاه علمی و سابقه خدمت و در دانشگاه‌های بزرگ پیشکسوتی اعضای هیات علمی برای انتخاب مدیران ضروری به شمار می‌آید.

به گفته غلامی انتخاب‌ مدیران در دانشگاه‌های جوان با ملاک توانایی و ظرفیت آنها برای پیگیری و توسعه فیزیکی و زیرساختی آن دانشگاه انجام می‌شود. تلاش شده کسانی مدیر شوند که بتوانند شرایط را برای توسعه بهتر و ارتقای آن مرکز آموزش عالی فراهم کند. همانطور که می‌دانید در دوره‌ای که گذشت تعداد مراکز آموزش عالی افزایش پیدا کرد و به دنبال آن منابع مراکز آموزش عالی دولتی کفاف لازم را نداد. فشار مضاعفی ایجاد شد؛ لذا باید تدابیری برای ارائه خدمات شایسته صورت می‌گرفت. ما در انتخاب انتصاب مدیران دانشگاهی به این موارد توجه کرده‌ایم.

وزیر علوم در بخش دیگری از صحبت‌هایش در واکنش به اظهارات مقصودی مبنی بر اینکه رئیس و معاون دانشگاهی به دلیل فساد بازداشت شده است، گفت: انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شرایط موجود آنها صورت می‌گیرد. قطعا قبل از این روند رخ دادن تخلفات اداری قابل پیش بینی نیست. ما از تخلف یک مدیر دفاع نمی‌کنیم. اگر گزارشی از تخلف به ما برسد آن را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

وی افزود: در آنچه رخ داده مشخص شده که تخلف اداری است. در این موارد یکی از راه‌های اصلاح مسیر تغییر مدیریت است. موضوع رسیدگی به تخلفات نیز در مراجع ذیربط صورت می‌گیرد. قطعا در صورت اثبات تخلف برخوردهای لازم می‌شود.

وزیر علوم ادامه داد: در برخی مراکز دانشگاهی کلا هفت نفر هیات علمی با سه رشته تحصیلی وجود دارد که از آن هفت نفر سه نفرشان مربی و با مدرک فوق لیسانس و عموما با سابقه خدمت کم هستند. وضعیت استخدامی آنها پیمانی بوده که در آئین‌نامه مدیریت برای انتصاب پیمانی‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. در صورت وقوع هم با اجازه هیات امنا بوده، متاسفانه دانشگاه‌های جوانی وجود دارد که هنوز شرایط دانشگاه را ندارند. باید برای حفظ آنها از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها به خصوص در عرصه مدیریتی استفاده کرد.

وی افزود: خوب است که بعد از شکل گیری هر دانشگاه و مرکز آموزش عالی مدیریت آن توسط اعضای هیات علمی آن دانشگاه باشد اما مدیریت ستادی وزارت علوم به دنبال ارتقای مراکز آموزش عالی است. لذا ما در انتخاب مدیران ملاک را کارآیی، توانمندی و اثرگذاری آنها می‌دانیم. درباره دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تک جنسیتی در نگاه اول دنبال مدیر توانمند شایسته و تاثیرگذار هستیم، اولویت‌مان با خانم‌ها در این دانشگاه‌هاست اما وقتی به نتایج مطلوب نرسیم از بین آقایان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب می‌کنیم. لذا تفاوت و نگاه جنسیتی در انتصاب و انتخاب مدیران وجود ندارد چون ما همه همکاران را از خانواده آموزش عالی می‌دانیم.

غلامی در پایان با تاکید بر اینکه وزارت علوم به تک تک اتفاقات در دانشگاه‌ها حساسیت دارد، به بازدیدهایش از مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها در سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: ما طرح ساماندهی دانشگاه‌ها را به عنوان تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار داریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها