گزارش «اعتمادآنلاین» از دلایل مهاجرت ورزشکاران ایرانی:

داستان تغییر تابعیت ورزشکاران ایرانی ادامه‌دار شده است/ علیرضا فیروزجا هم سر در راه تغییر پرچم گذاشت

علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج ایران و یکی از جوان‌ترین سوپراستادهای شطرنج جهان است. او در حالی که کمتر از 17 سال دارد، دومین شطرنج‌باز جوانی است که به درجه سوپراستادی رسیده. نابغه‌ای که دیگر برای ایران مسابقه نخواهد داد.

داستان تغییر تابعیت ورزشکاران ایرانی ادامه‌دار شده است/ علیرضا فیروزجا هم سر در راه تغییر پرچم گذاشت
کد خبر: 372277
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۴ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن - ترک وطن هرگز انتخاب ساده‌ای نیست. ترک پرچم اما انتخابی‌ است تلخ، تلخ‌تر از آنکه بتوان توصیفش کرد. به کرات از ورزشکاران حرفه‌ای شنیده‌ایم که بهترین لحظه زندگی‌شان لحظه‌ای بوده که بر سکوی قهرمانی ایستاده‌اند و پرچم کشور برایشان به اهتزاز درآمده. آن ‌لحظه با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست. اما چه اتفاقی باید رخ دهد که یک قهرمان، یک نابغه، نه تنها وطنش را که حتی پرچم آن وطن را ترک کند؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج ایران و یکی از جوان‌ترین سوپراستادهای شطرنج جهان است. او در حالی که کمتر از 17 سال دارد، دومین شطرنج‌باز جوانی است که به درجه سوپراستادی رسیده. 2 عنوان قهرمانی در المپیاد زیر 16 سال دنیا، عنوان قهرمانی تیمی آسیا، مدال طلای شطرنج برق‌آسای آسیا، مدال طلای میز یک مسابقات المپیاد زیر 16 سال، مدال طلای میز 6 قهرمانی تیمی جهان و قهرمانی در شطرنج جام فجر کارنامه نابغه جوان شطرنج ایران است. نابغه‌ای که دیگر برای ایران مسابقه نخواهد داد.

علیرضا فیروزجا که مدتی‌ است در فرانسه زندگی می‌کند بعد از اعزام نشدن تیم مردان ایران به مسابقات شطرنج قهرمانی جهان (سریع و برق‌آسا) در روسیه تصمیم گرفت با پرچم فدراسیون جهانی (فیده) در این رقابت‌ها شرکت کند.

پیش از این هم شایعاتی مبنی بر تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا مطرح شده بود. رئیس فدراسیون شطرنج ایران در مورد تصمیم فیروزجا بر تغییر پرچم می‌گوید: «فیروزجا به من گفت قصد دارد در این مسابقات شرکت کند که من مخالفت خود را در این زمینه اعلام کردم و گفتم فدراسیون اجازه چنین کاری را به او نمی‌دهد. اما او گفت قصد دارد با پرچم فیده در این مسابقات شرکت کند. من اعتراض خود را به فیده اعلام کردم و قرار است این موضوع در هیات‌رئیسه فدراسیون جهانی بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ شود.»

مهرداد پهلوان‌زاده همچنین با اشاره به احتمال تغییر تابعیت این شطرنج‌باز ایرانی توضیح می‌دهد: «اگر بازیکنی به مدت 2 سال مقیم کشوری باشد و فدراسیون آن کشور درخواست دهد که او می‌تواند زیر پرچم آن کشور در مسابقات شرکت کند در این صورت مشکلی برای تغییر تابعیت ورزشکار پیش نمی‌آید. البته آن ورزشکار دیگر نمی‌تواند با پرچم ایران در مسابقات حضور پیدا کند.»

استاد بزرگی که به آمریکا پناهنده شد

2 سال قبل بود که درسا درخشانی به دلیل آنچه «عدم رعایت شئونات اسلامی در مسابقات بین‌المللی» عنوان شد از تیم ملی شطرنج کنار گذاشته شد و پس از آن به آمریکا رفت تا در این کشور به ورزش حرفه‌ای ادامه دهد. او پس از سارا خادم‌الشریعه، دومین شطرنج باز زن ایرانی بود که علاوه بر کسب عنوان استاد بزرگ زنان، در 18سالگی عنوان استاد بین‌المللی را از آن خود کرده بود. درخشانی سابقه قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال 2012 و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال 2015 را برای ایران در کارنامه خود دارد. درسا درخشانی در حال حاضر با پرچم آمریکا در مسابقات شطرنج بین‌المللی شرکت می‌کند.

داستان پناهندگی سعید ملایی و تعلیق جودو

تغییر تابعیت ورزشکاران و دلایل آن گاهی برای ورزش ایران هزینه‌های گزافی به بار آورده است.

سعید ملایی جودوکار وزن 81 کیلوگرم تیم ملی جودوی ایران طی یک سال در چهار رویداد مهم گرندپری، مستر و قهرمانی جهان شرکت کرد و هر بار برای اینکه مقابل نماینده اسرائیل قرار نگیرد متحمل شکست‌های مصلحتی ‌شد. اما شهریورماه، مسابقات جودوی قهرمانی جهان 2019 جایی بود که ‌ملایی بالاخره تصمیم گرفت ایران را ترک کند و به آلمان پناهنده شد.

پس از پناهندگی سعید ملایی، فدراسیون جهانی جودو در بیانیه‌ای حکم نهایی را در مورد فدراسیون جودوی ایران صادر کرد و نوشت: «فدراسیون جودوی ایران تا زمانی ‌که تضمین محکمی مبنی بر اینکه ثابت کند به اساسنامه فدراسیون جهانی پایبند است و قبول کند ورزشکارانش مقابل ورزشکاران اسرائیلی مسابقه خواهند داد، از حضور در تمامی مسابقات و رویدادهای بین‌المللی محروم خواهد بود.»

در این بیانیه کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، فدراسیون ایران را متهم به تخطی از منشور المپیک و کدهای اخلاقی IOC کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و در عین حال پیدا نشدن علت یا اراده‌ای دال بر تغییر شرایط ورزشکاران، روند مهاجرت آنان همچنان ادامه خواهد داشت.

در حالی که مردم ایران بیش از همیشه نیاز به شادی و امیدواری دارند، ورزش به مثابه انگیزه‌ای کوچک برای کمی شادمانی و لبخند حالا در بحرانی‌ترین روزهایش بزرگ‌ترین سرمایه‌های خود یعنی استعدادهای جوانش را یک به یک از دست می‌دهد و به نظر می‌رسد هیچ کورسوی روشنی هم برای آینده دیده نمی‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها