کد خبر: 372507
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از بلای جدیدی که بر سر مردم خوزستان آمد:

ریزگرد کم بود، آب‌گرفتگی و بالا آمدن فاضلاب هم به دردهای خوزستان اضافه شد

بارش باران به مدت سه روز متوالی در استان خوزستان باعث شد تعداد زیادی از شهرهای این استان با مشکل آب‌گرفتگی و بدتر از آن، بالا زدن فاضلاب شهری مواجه شود. اتفاقی که نزدیک به یک هفته از آن گذشته است و هنوز مردم در شهرهای مختلف استان با معضل‌های مختلف درگیر‌ند.

ریزگرد کم بود، آب‌گرفتگی و بالا آمدن فاضلاب هم به دردهای خوزستان اضافه شد
کد خبر: 372507
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان ، تمامی مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، سوسنگرد، شادگان، آبادان، خرمشهر، رامشیر، رامهرمز، ماهشهر، هندیجان و امیدیه به علت آب‌گرفتگی معابر و بارش باران فردا سه‌شنبه (26 آذر) تعطیل اعلام شدند.» این اطلاعیه‌ای بود که ستاد مدیریت بحران استان خوزستان روز 25 آذر اعلام کرد تا بتواند به آغاز عملیات مقابله با بحران پیش رو، یعنی آب‌گرفتگی مسیل‌ها و همچنین بالازدگی فاضلاب شهری، بپردازد.

اما تداوم باران در روزهای بعد از آن سبب شد مسئولان عملاً نتوانند اقدام جدی‌ای در این راستا صورت دهند. در این مدت، تنها تصاویر و ویدئوهایی که وضعیت مردم در این استان را نمایان می‌کرد در شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌ها منتشر می‌شد. تصاویری که از اوضاع وخیم شهروندان بسیاری از شهرهای این استان خبر می‌داد.

آب وارد خانه‌ها شده بود، پارکینگ مردم مملو از آب بود و فاضلابی که به محل زندگی شهروندان رسوخ کرده بود آنها را از ادامه زندگی باز داشت.

مردم باید با قایق در شهر تردد کنند

2 روز بعد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، همدان، اصفهان و آذربایجان‌شرقی گفت: «همه امکانات کشور برای کمک به مردم در مناطقی که دچار آسیب شده‌اند بسیج و در این زمینه دستورات لازم صادر شده است.»

همان روز، علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، وسعت این آب‌گرفتگی را شدید اعلام کرد و گفت: پس از گذشت سه روز از بارندگی در خوزستان معابر اهواز به گونه‌ای است که با قایق می‌توان در آن تردد کرد و هنوز هیچ یک از مدیران ملی برای دیدن این وضعیت به خوزستان سفری انجام نداده‌اند.»

او همچنین اظهار کرد که کمبود امکانات باعث شده روند جمع‌آوری آب‌ها به خوبی طی نشود: «کار تخلیه آب این شهرستا‌ن‌ها مرحله به مرحله در حال انجام است، اما به دلیل کمبود امکانات این کار با تاخیر همراه است و کار به کندی پیش می‌رود.»

چادرهای اسکان اضطراری برپا شد

شدت اوضاع باعث شد 29 آذرماه، چادرهای اسکان اضطراری در برخی از شهرهای استان برپا شود.

علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان، با اعلام این خبر گفت: «تاکنون 6 اردوگاه اسکان اضطراری در شهر‌های خوزستان برای افراد متاثر از بارش‌های اخیر استان خوزستان برپا شده. از این تعداد سه اردوگاه در اهواز، 2 اردوگاه در آبادان و یک اردوگاه در کارون برقرار شده است. در این اردوگاه‌ها یک هزار و 39 نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند.»

به گفته خدادادی در این مدت یک هزار و 125 بسته غذایی 72 ساعته و ماهانه، 2 هزار و 792 کیلوگرم نایلون پوششی، سه هزار و 10 تخته پتو، یک هزار و 449 تخته موکت و 50 هزار قرص نان بین اهالی مناطق و خانوار‌های متاثر از آب‌گرفتگی منازل توزیع شد.

اعداد اعلام‌شده از سوی این مسئول به روشنی نشان از عمق این مخاطره برای مردم دارد.

رهبری به رئیس‌جمهور دستور اختصاص اعتبار داد

در این میان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ، هم به موضوع ورود کرد و از دستورات رهبری به رئیس‌جمهور درباره خوزستان خبر داد و گفت: «مشکل اصلی اهواز و شهرهای اطرافش فاضلاب است که زیرساخت‌های مناسبی ندارد و در سیل قبل نیز تذکرات لازم به مدیران داده‌ شده بود. گزارشی پیش‌ از این به رهبری داده شد و ایشان نیز به رئیس‌جمهور برای رفع این مشکل دستوراتی دادند تا دولت و رئیس‌جمهور برای این موضوع اعتباری لحاظ کند. رئیس‌جمهور به رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه در راستای تخصیص بودجه دستور داده است تا در بودجه 99 یا خارج از آن، اعتباری برای رفع مشکل مردم اهواز در نظر گرفته شود.»

یک روز بعد، اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور ، هم به همین مساله پرداخت و گفت: «مقام معظم رهبری با درخواست وزیر کشور مبنی بر تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به اهواز موافقت کردند. پنج تا 6 سال نیاز است تا بتوان با تخصیص اعتبارات مشکل را برطرف کرد.»

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم با تامین بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه در این زمینه گفت: «پیشنهاد کرده‌ایم 100 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض برای تکمیل شبکه آب و فاضلاب خوزستان و تکمیل طرح‌های آغازشده در این استان با اجازه رهبری تخصیص داده شود.»

از کجا بدانیم بلای بودجه‌های قبلی دوباره بر سر خوزستان نمی‌آید؟

اما ساری، نماینده اهواز ، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، از نگرانی‌اش بابت نحوه اختصاص این بودجه گفت: «وزارتخانه پیشتر از بانک جهانی مبلغ 150 میلیون یورو پول گرفته‌. از این مبلغ که از مجلس ششم به بعد استارتش خورد، 102 میلیون یورو وصول شد، اما آقایان بیایند بگویند با این پول چه کردند؟ حتی می‌توانم بگویم در برخی از محل‌ها که این پول هزینه شده است استانداردها را رعایت نکرده‌اند؛ مثلاً اگر قرار بود با سایز X لوله بگذارند، با سایز یک‌ششم X کار کرده‌اند.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «اخیراً وزارت نیرو گفته است 37 هزار میلیارد ریال پول برای این کار لازم دارد. سوال اینجاست که آیا اگر این مبلغ داده شود، باز هم همان ماجرای 102 میلیون یورو به سرش می‌آید؟ آیا بلایی که بر سر 100 میلیون ردیف بودجه ریزگردها آمد تکرار خواهد شد که به جای پیشرفت 60 درصدی در ریزگردها شاهد پیشرفت 14 تا 20 درصدی هستیم؟»

خوزستان سال‌هاست اوضاع خوبی ندارد. ریزگردها امان مردم را مدت‌هاست بریده، آب شرب سالم در برخی شهرها به خوبی پیدا نمی‌شود، هوا آلوده است، بیکاری بیداد می‌کند و حالا موضوع آب‌گرفتگی و فاضلاب، قوز بالای قوز مردم این خطه شده است. تنها در صورتی که بودجه و اعتبار برسد و درست خرج شود، شاید بتوان روزهای روشن‌تری برای این استان و مردمش متصور شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها