حسین شیخ‌الاسلام، مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ترور شهید سلیمانی خلاف توافقنامه‌ آمریکا با عراقی‌هاست/ انتقام شهادت سردار سلیمانی سخت و مستمر خواهد بود/ ترور سردار سلیمانی خلاف قوانین بین‌المللی و خلاف امنیت آمریکاست/ ترور شهید سلیمانی امنیت آمریکا را بالا نبرد/ ترامپ برای آمریکایی‌هایی که در این ماجر

شیخ‌الاسلام با اشاره به اقدام آمریکا برای ورود نیروهای جدید به عراق گفت: همین که آمریکا 750 نیروی جدید وارد عراق کرده تا از سفارت این کشور محافظت کنند اعتراف به این است که این کار امنیت آمریکایی‌ها را بالا نبرده است.

ترور شهید سلیمانی خلاف توافقنامه‌ آمریکا با عراقی‌هاست/ انتقام شهادت سردار سلیمانی سخت و مستمر خواهد بود/ ترور سردار سلیمانی خلاف قوانین بین‌المللی و خلاف امنیت آمریکاست/ ترور شهید سلیمانی امنیت آمریکا را بالا نبرد/ ترامپ برای آمریکایی‌هایی که در این ماجر
کد خبر: 374991
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین شیخ‌الاسلام، مشاور سابق وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره احتمال تضعیف جبهه مقاومت و سپاه قدس بعد از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی گفت: بدون شک بعد از این واقعه خط مقاومت قوی‌تر می‌شود. علت اصلی آن هم این است که مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار خط مقاومت نیروهای آن هستند.

او افزود: بدون شک شهادت حاج‌قاسم مانند شهادت بسیاری از فرماندهان دیگر باعث می‌شود نیروهای زیردستش صداقت بیشتری را از جانب او لمس کنند و این صداقت ملکه ذهن آنها شود تا بخواهند راه او را در پیش بگیرند.

سفیر سابق ایران در سوریه در ادامه با تاکید بر تبعیت نیروها از فرمانده خود تاکید کرد: این خیلی برای ما در جبهه یا عملیات‌ مختلف اتفاق افتاده که وقتی کسی شهید می‌‌شود هیچ وقت پرچمش زمین نمی‌ماند، بلکه قوی‌تر به‌ وسیله یاران او برداشته می‌شود. یا اگر آن زمان یک فرمانده بوده و یک راه را می‌رفته است این بار چندین نفر همان راه را می‌روند.

صداقت مهم‌ترین عنصر فرماندهی در نزد نیروهاست

او دلایل خود را در مورد تقویت جبهه مقاومت و سپاه قدس این‌طور توضیح داد: به این دلیل که صداقت، به عنوان مهم‌ترین عنصر فرماندهی، برای نیروهای آنها ثابت می‌شود. آنچه که حاج‌قاسم نماینده آن بوده است مسئولیت بیشتر پیدا می‌کند و آنها با جدیت بیشتری کار را دنبال می‌کنند. بنابراین مهم‌ترین عنصر در اهداف مقاومت نیروهای انسانی هستند.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: خط مقاومت با این شرایط قوی‌تر خواهد شد. از نظر واقعی وقتی شما صداقت را در یک فرد می‌بینید بیشتر به راه او اعتماد پیدا می‌کنید و آن را ادامه خواهید داد.

تلاش ترامپ برای کسب رأی دوباره در انتخابات

مشاور سابق وزیر امور خارجه در مورد اظهارنظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه ترور شهید سلیمانی راهبردی از سوی ترامپ برای فرار از استیضاح خود و تحت‌الشعاع قرار دادن این موضوع و انتخابات بوده است گفت: بله، ترامپ تمام تلاش خود را می‌کند تا دوباره رأی بیاورد.

او با گفتن اینکه «ترامپ اگر می‌خواست عاقلانه این کار را انجام دهد، درست است که جنایت را مرتکب شده، اما نباید آن را اعلام می‌کرد» ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه اعلام عمومی کرده، به نظر می‌آید برای بهره‌برداری سیاسی در جهت جلوگیری از استیضاح و انتخاب دوباره است.

این دیپلمات سابق با اشاره به ابعاد حقوقی عملکرد آمریکایی‌ها در جریان ترور حاج‌قاسم سیلمانی گفت: این کار البته خلاف قوانین بین‌المللی و خلاف امنیت آمریکاست . روشن است که با این کار امنیت آمریکایی در منطقه در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد.

ترور شهید سلیمانی امنیت آمریکا را بالا نبرد

شیخ‌الاسلام با اشاره به اقدام آمریکا در ورود نیروهای جدید به عراق عنوان کرد: همین که آمریکا 750 نفر نیروی جدید وارد عراق کرده تا از سفارت این کشور محافظت کنند اعتراف به این است که این کار امنیت آمریکایی‌ها را بالا نبرده است.

ترامپ غصه آمریکایی‌هایی را که در این ماجرا کشته می‌شوند نمی‌خورد

او تاکید کرد: ترامپ به خاطر انتخاب مجدد خودش این جنابت را مرتکب شد وگرنه غصه آمریکایی‌هایی را که در این ماجرا کشته می‌شوند نمی‌خورد. اصلاً با عقل جور درنمی‌آید که به این کار اعتراف کرده باشد.

مشاور سابق وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه عمل ترامپ حتی برخلاف قوانین آمریکاست بیان کرد: در واقع به نوعی اعلان جنگ به ایران است . حاج‌قاسم با گذرنامه سیاسی به کشور عراق به عنوان یک کشور ثالث رفته و توسط مقامات رسمی عراق یعنی حشدالشعبی استقبال شده‌ است. در یک فرودگاه غیرنظامی، غیرمسلح فرود آمده و هیچ عملیات نظامی‌ای هم در کار نبوده است. از نظر ماموریت هم که معروف به مبارزه با تروریسم و ازبین‌برنده داعش است.

ترور شهید سلیمانی خلاف توافقنامه‌ آمریکا با عراقی‌هاست

او افزود: این کار ترامپ نه تنها خلاف قوانین بین‌المللی بلکه خلاف توافقنامه‌ای که خودشان با عراقی‌ها امضا کردند هم بود. تا به حال اعلام نکرده‌اند که آن توافقنامه را قبول ندارند و این خلاف آن توافقنامه امنیتی‌ای بود که با عراقی‌ها امضا کردند.

او درباره واکنش نشان ندادن کشورهای دیگر به ترور سردار سلیمانی گفت: این یک جبهه‌بندی دارد؛ حق‌پرستان و کسانی که از دموکراسی دفاع می‌کنند و شاهنشاهی‌ها، تروریست‌ها، اسرائیل و کسانی که خلاف حقوق بشر اقدام می‌کنند.

مشاور سابق وزیر امور خارجه در پایان درباره نوع انتقام‌گیری از آمریکایی‌ها گفت: من نوع و شکل آن را نمی‌دانم، فقط می‌دانم که این انتقام سخت و مستمر خواهد بود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها