عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

راه دیگری جز گفت‌وگوی کشورهای منطقه وجود ندارد/ کشورهای منطقه باید بر پایه گفت‌وگو امنیت منطقه و خلیج فارس را تامین کنند/ آمریکایی‌ها در حال راه‌اندازی استعمار نو در منطقه هستند/ پایگاه‌های آمریکا همسایه‌ها و امنیت خود عراق را به خطر انداخته است/ مردم من

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به میزان خسارت‌های واردشده به پایگاه‌های آمریکا در عراق عنوان کرد: قطعاً چنین حمله‌ای تلفات و زخمی‌هایی هم داشته که باید چند روز صبر کرد تا آمار آن بیرون بیاید. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند میزان تلفات را کم یا پنهان کنند، اما نمی‌توانند چنین کاری را در درازمدت ادامه دهند و بالاخره مشخص می‌شود.

راه دیگری جز گفت‌وگوی کشورهای منطقه وجود ندارد/ کشورهای منطقه باید بر پایه گفت‌وگو امنیت منطقه و خلیج فارس را تامین کنند/ آمریکایی‌ها در حال راه‌اندازی استعمار نو در منطقه هستند/  پایگاه‌های آمریکا همسایه‌ها و امنیت خود عراق را به خطر انداخته است/ مردم من
کد خبر: 376218
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اجرای عملیات انتقام سخت از طرف ایران و حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق گفت: مقامات ایرانی قبل از این هم اطلاع داده بودند و در خبرها آمده بود که حمله سختی صورت خواهد گرفت. حمله سختی هم بود چراکه تعداد زیادی موشک کوتاه‌برد و میان‌برد به سوی 2 پایگاه- و آن‌طور که مطرح می‌شود کنسولگری که این هنوز مشخص نیست- پرتاب شده و صدمات جدی به زیرساخت‌ها وارد آمده است.

آمریکا نمی‌تواند میزان تلفات و زخمی‌ها را طولانی‌مدت پنهان کند

او با اشاره به میزان خسارت‌های واردشده به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت: قطعاً چنین حمله‌ای تلفات و زخمی‌هایی هم داشته که باید چند روز صبر کرد تا آمار آن بیرون بیاید. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند میزان تلفات را کم یا پنهان کنند، اما نمی‌توانند چنین کاری را در درازمدت ادامه دهند و بالاخره مشخص می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: آنچه مسلم است در این حمله نشان داده شد که ایران در دفاع از امنیت خود جدی است، حالا چه امنیت ملی باشد و چه امنیت افراد، سرزمینی یا حاکمیتی. به هر حال ایران نشان داد که در این زمینه‌ها شوخی ندارد. چه آمریکا و چه هر کشور دیگری، بخواهد از وضعیتی که در منطقه پیش آمده سوءاستفاده کند طبیعتاً با عکس‌العمل ایران روبه‌رو می‌شود.

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه این حمله و این اتفاقاتی که بعد از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی رخ داد یک هشدار به کشورهای حوزه خلیج فارس بود افزود: این کشورها حداقل در یک دهه گذشته با آمریکا همراه بودند و تحریک می‌کردند که به ایران حمله شود. الان متوجه شده‌اند که این تحریکات بیخود بوده و برعکس جواب می‌دهد.

او با گفتن اینکه در دهه‌های قبل سران سعودی کمی عاقل‌تر بودند و بدشان نمی‌آمد که آمریکا به ایران فشار بیاورد، اما هر وقت هم که آمریکایی‌ها با آنها گفت‌وگو می‌کردند آنها را از حمله به ایران بر حذر می‌داشتند ادامه داد: اما سران ناپخته و جوان منطقه مانند امارات، سعودی و بحرین در سال‌های اخیر تحریکاتی انجام می‌دادند و فکر می‌کردند با سرازیر کردن دلارهای نفتی به سمت ترامپ می‌توانند آمریکا را به نحوی وارد درگیری کنند که این درگیری موجب تضعیف انقلاب و حتی از بین رفتن آن شود.

سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ تاکید کرد: درگیری‌های این چند روز نشان داد تحلیل و نتیجه‌گیری کشورهای عربی کاملاً غلط است.

راه دیگری جز گفت‌وگوی کشورهای منطقه وجود ندارد

او با تاکید بر اینکه الان هیچ راه دیگری جز این وجود ندارد که کشورهای منطقه با هم گفت‌وگو کنند افزود: همچنین باید بر پایه آن گفت‌وگوها خودشان امنیت منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را تامین کنند.

فرجی‌راد ادامه داد: کشورهای عربی به خوبی درک کردند که اگر حملاتی به ایران شود، از داخل خاک آمریکا صورت نمی‌گیرد، از پایگاه‌های آمریکا در داخل منطقه به خصوص پایگاه‌های موجود در عربستان، کویت، بحرین، قطر و امارات انجام می‌شود. طبیعتاً ایران هم رسماً دیشب اعلام کرد که این پایگاه‌ها را مورد تهاجم قرار می‌دهد. خبری بود که 24 هواپیمای آمریکایی از پایگاهی در امارات بلند شدند و ایران هم آمادگی پیدا کرد تا امارات را موشک‌باران کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: بنابراین کشورهای منطقه می‌کوشند تا با صبر و طمانینه مسائل را ارزیابی ‌کنند که این نوعی خطر برای امنیت ملی خودشان است.

او افزود: به نظر من بهتر است هرچه زودتر بدون توجه به فشارهای بیرونی گفت‌وگوهای منطقه‌ای آغاز شود؛ هشت کشور حوزه خلیج‌فارس یعنی ایران و عراق در شمال و 6 کشور جنوبی عربی بنشینند و با هم گفت‌وگو و امنیت منطقه‌ را تامین کنند. ایران هم طرحی داده که می‌توانند آن طرح را ارزیابی یا طرح دیگری را مطرح کنند و از آن نتیجه بگیرند.

فرجی‌راد با تاکید بر بحران و تنش در منطقه عنوان کرد: اگر همین روند گذشته ادامه پیدا کند و آمریکا مغرور شود، اول به دلیل همین پایگاه‌ها و دوم به دلیل پولی که از بعضی کشورهای عربی خلیج‌فارس می‌گیرد و هزینه نظامی خود در منطقه می‌کند، نتیجه عکس خواهد داد و بحران و تنش را در منطقه بالا می‌برد.

مردم منطقه و عراق دخالت خارجی‌ها را تحمل نخواهند کرد

سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ، با بیان اینکه مسلم است شهادت حاج‌قاسم سلیمانی برای ایرانی‌ها و دوستان آنها در منطقه خیلی دردناک بود و ایران هم پاسخ قاطعی داد، گفت: مسلماً حضور و دخالت‌های خارجی را مردم بسیاری از کشورهای منطقه به خصوص مردم عراق تحمل نخواهند کرد. صحبت‌های آقای عبدالمهدی در پارلمان که منجر به تصویب خروج آمریکایی‌ها از عراق شد صحبت‌های بسیار وحشتناکی به نقل از آقای ترامپ بود.

او افزود: این حرف سنگینی است که نخست‌وزیر عراق از قول آقای ترامپ گفت او را تهدید کرده که اگر می‌خواهید نیروگاه‌های برق را تکمیل کنیم، باید 50 درصد درآمد نفتی عراق را- که حدود صادرات چهار میلیون بشکه در روز است- به آمریکا بدهند.

فرجی‌راد با تاکید بر استعمارگری آمریکا گفت: در دوران استعمار انگلیس و فرانسه هم چنین چیزی در جریان نبوده است. در واقع در حال راه‌اندازی استعمار نو در منطقه هستند و پول‌های امارات، عربستان، قطر، کویت و... را می‌بردند و فکر می‌کردند مردم عراق هم چنین آمادگی‌ای را دارند، اما خوشبختانه نخست‌وزیر عراق واکنش خوبی نشان داد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اعتراضات اخیر در کشور عراق توضیح داد: حالا مشخص شد آن تظاهراتی که در عراق به پا شد (هرچند ما قبول داریم که مردم عراق از نظر معیشتی و اشتغال مشکل دارند و دولت این کشور باید فکری برای آن بکند) توطئه‌ای بود که آمریکا، اسرائیل، عربستان و... راه انداختند، هم برای سرنگونی دولت و هم مقابله با جمهوری اسلامی و البته قطع پیوندهای 2 ملت، که خوشبختانه افشا شد. مردم عراق هم البته راه سخت و طولانی‌ای در پیش دارند که ان‌شاءالله با کمک دوستان خود این راه را طی خواهند کرد.

پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل‌ جاهایی بودند که مقامات آمریکایی رفت‌وآمد می‌کردند

این استاد مسائل ژئوپلیتیک با اشاره به ابعاد حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در کشور عراق از دیدگاه حقوق بین‌الملل عنوان کرد: در واقع ایران جایی را زده که عراق اصلاً سلطه‌ای بر آن نداشته است؛ آن 2 منطقه یعنی پایگاه عین‌الاسد و پایگاه اربیل‌ جاهایی بودند که مقامات آمریکایی در آنها رفت‌وآمد می‌کردند.

او افزود: شما در نظر بگیرید مکان‌هایی وجود دارد که ترامپ، مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، پمپئو، وزیر دفاع و... رفت‌وآمد می‌کنند و در همین یکی 2 سال گذشته چندین بار آمده‌اند و حتی حاضر نشده‌اند به بغداد بروند و با نخست‌وزیر عراق ملاقات کنند.

فرجی‌راد با اشاره به ابعاد مزاحمت پایگاه‌های آمریکایی‌ در عراق گفت: بنابراین این پایگاه‌ها برای عراقی‌ها هم مزاحمت ایجاد می‌کنند، می‌دانید که از این پایگاه‌ها نیروها بلند شده‌اند و 24 نفر از نیروهای حشدالشعبی را در مرکز ترکیه و عراق زده‌اند و شهید حاج‌قاسم سلمانی و ابومهدی المهندس و چند نفر همراه آنها را شهید کرده‌اند.

پایگاه‌های آمریکا همسایه‌ها و امنیت خود عراق را به خطر انداخته است

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: این پایگاه‌هایی که در اختیار مردم و کشور عراق نیست همسایه‌ها و امنیت خود عراق را به خطر انداخته است. طبیعی است وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد باید مقرهایی که امنیت منطقه را به خطر انداخته به خطر بیفتد.

او ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت که ایران کار خلافی انجام داده، مضافاً‌ اینکه هنوز هم ما اعتراضی از طرف عراقی‌ها نشنیده‌ایم. طبیعتاً خود عراقی‌ها هم می‌دانند که این پایگاه‌ها در اختیار آنها نیست و آمریکایی‌ها هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند.

سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ گفت: در واقع این حمله کمکی است که ایران به نحوی به مردم عراق هم می‌کند تا هرچه زودتر مصوبه پارلمان عراق که مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی در منطقه است اعمال شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها