کد خبر: 379934
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۱:۴۲:۰۰
| |

ناصر ریاحی ، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران:

کمبود داروهای خارجی و تحت لیسانس در بازار/ قطع واردات برخی داروهای خارجی به کشور با تحریم آمریکا/ داروهایی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند قاچاق می شوند

ناصر ریاحی ، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران واردات برخی داروهای خارجی به کشور قطع شده است. همین موضوع باعث شده زمانی که مردم به داروخانه‌ها برای تهیه دارو مراجعه می‌کنند با جواب‌های سر بالا مواجه بشوند.

کمبود داروهای خارجی و تحت لیسانس در بازار/ قطع واردات برخی داروهای خارجی به کشور با تحریم آمریکا/ داروهایی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند قاچاق می شوند
کد خبر: 379934
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۱:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ناصر ریاحی ، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا در بازار مردم با کمبود داروهای خارجی مواجه هستند؟ گفت: به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران واردات برخی داروهای خارجی به کشور قطع شده است. همین موضوع باعث شده زمانی که مردم به داروخانه‌ها برای تهیه دارو مراجعه می‌کنند با جواب‌های سر بالا مواجه بشوند.

ناصر ریاحی افزود: در تولید داروهای داخلی هم برخی داروها هستند که تحت لیسانس کشورهای اروپایی در ایران فعالیت داشتند که نحوه تولید این نوع داروها هم مشکل شده است. البته برخی اقلام دارویی هم هستند که به دلیل تولید مشترک‌ها دولت واردات آنها را به کشور ممنوع کرده است، ما مخالف این اقدامات هستیم اما برای جلوگیری از خروج ارز سیاستی است که اتخاذ شده است.

او در ادامه توضیح داد: مهمترین کمبودها در داروهایی بود که مشابه ساخت داخل داشتند، که یا مطلقا اجازه واردات به آنها داده نمی شود و یا در حد 5 تا 10 درصد اجازه واردات دارند. حالا زمانی که پزشکی تشخیص می دهد داروی خارجی بهتر از داروی مشابه ایرانی، مشکل ایجاد می شود. در واقع در 90 درصد مواقع هم مشابه ایرانی دارو وجود دارد، اما صحبت از عوارض و کم تاثیر بودن داروی ایرانی به میان است. بنابراین بیشتر کمبود دارو الان دراین قسمت رخ داده است.

ریاحی همچنین درباره قاچاق دارو اظهار کرد: همچنان ما با قاچاق دارو دست و پنجه نرم می کنیم. دارو به دلیل دریافت ارز 4200 تومانی به کشورهای منطقه قاچاق صادر می‌شود که امیدواریم برای جلوگیری از کمبود دارو تمهیدات اساسی در این حوزه در نظر گرفته شود.

منبع: تریبون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها