کد خبر: 379962
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۲:۳۱:۴۸
| |

منصور ضابطیان، مجری:

دغدغه برقراری تعادل در نشست‌ها را دارم

منصور ضابطیان مجری نشست‌های جشنواره فیلم فجر می‌گوید دغدغه برقراری تعادل در نشست‌ها را دارد.

دغدغه برقراری تعادل در نشست‌ها را دارم
کد خبر: 379962
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۲:۳۱:۴۸

اعتمادآنلاین| منصور ضابطیان چهره‌ای آشنا و محبوب بین اهالی سینما و رسانه است، او سال گذشته اجرای چندین جلسه از نشست‌های خبری فیلم‌های جشنواره را برعهده داشت و امسال نیز او را در همین کسوت در جشنواره سی و هشتم خواهیم دید.

ضابطیان درباره استانداردهایی که نشست‌ها باید داشته باشند به نکاتی اشاره کرده که در ادامه می‌خوانید.


برگزاری نشست‌ها سنتی همه‌گیر است


برگزاری نشست خبری فیلم‌ها سنتی است که در همه جشنواره‌های جهان وجود دارد و عوامل فیلم‌ها قبل و یا بعد از نمایش فیلم در محفلی درباره اثرشان توضیح می‌دهند. البته این نشست‌ها در همه جشنواره‌های دنیا بیشتر جنبه اطلاعاتی دارد تا جنبه نقد، بررسی و تحلیل.

اشتباهی که ما در بعضی از نشست‌ها می‌کنیم این است که وقتی فیلمی تمام می‌شود معمولا از جنبه تهاجمی با آن برخورد می‌کنیم، البته گاهی اوقات برعکس این قضیه هم اتفاق می‌افتد و برخی از خبرنگاران و اهالی مطبوعات با شیفتگی تمام با یک فیلم برخورد می‌کنند و به اصطلاح از آن ور بوم می‌افتیم.


فیلم‌ها را باید در فضایی آرام دید و نقد کرد


به نظرم فضای بلافاصله بعد از تماشای فیلم فضای نقادانه‌ای نیست. فیلم را زمانی می‌شود دقیقا نقد کرد که آن را در آرامش و جدای از مسائل فرامتنی جشنواره ببینیم.

عوامل در نشست خبری بیشتر باید ماجرای شکل‌گیری و ساخته شدن فیلم را توضیح دهند تا اینکه بخواهند در مقابل نقدهای تند از فیلم‌شان دفاع کنند، دفاعی که گاهی اوقات احساسی هم می‌شود و راه به جایی هم نمی‌برد.


مسئولیتی که برعهده مجری است


کار سخت مجری در نشست‌های خبری برقراری اعتدال بین حقوق خبرنگاران و اهالی رسانه و عوامل فیلم است. همچنین مجری باید اطلاعات آنچه که مربوط به فیلم‌هاست را از دل این تقابل‌ها بیرون بکشد.

سال گذشته فضای نشست‌های خبری جشنواره تا حدی تعاملی‌تر شده بود، امیدوارم امسال هم بتوانیم در همان فضا و چه بسا فضایی تعاملی‌تر و صمیمانه‌تر نشست‌ها را پیش ببریم و جو خوبی را در این جلسات داشته باشیم.


هیجانات نباید به نشست‌ها راه پیدا کند


من امیدوارم در جشنواره اهالی جدی‌تر رسانه به نشست‌ها بیایند، بعضی از دوستان خیلی جوان ما هیجان زیادی در برخورد با ستاره‌هایی که بالای سن و پشت تریبون نشستند دارند و برخی هم نسبت به آنها گارد دارند و جبهه می‌گیرند، من هم آن سال‌ها را گذراندم، سال‌های جوانی که هر کسی می‌خواهد همه جهان را تغییر دهد.

به همین دلیل احساس آنها را می‌فهمم، اما همین احساس گاهی در سوال‌هایی که پرسیده می‌شود یا موضع‌گیری‌ها نمایان می‌شود که به نظرم درست نیست و جای آنها نباید در فضای نشست‌های خبری باشد.


ایجاد تعادل، مهمترین چالش من


مهمترین چالشی که من سال گذشته داشتم و احتمالا امسال هم خواهم داشت برقراری یک فضای متعادل محترمانه و پر از آرامش برای گفت‌و‌گو است، چراکه به نظرم در یک فضای تنش‌زا هیچ کدام از یک طرفین نمی‌توانند حرف‌هایشان را بزنند و مجری نیز فقط باید میانجی‌گری کند.

زمانیکه من در این فضا قرار می‌گیرم سعی می‌کنم این تعادل را به عنوان یک فرد بی‌طرف حفظ کنم و مراقب باشم که کفه هر دو طرف به یک اندازه سنگینی کند.

سوال‌ها نیز باید طوری طراحی شود که در عین حال که نظر دوستان روزنامه‌نگار تامین شود ولی توهینی به افرادی که آنجا حضور دارند صورت نگیرد و خدای ناکرده فیلمسازان و عوامل فیلم‌ها نیز به خودشان اجازه ندهند کوچکترین توهینی به همکاران رسانه‌ای من کنند.

منبع: فجرنامه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها