آیا ظریف خواستار مذاکره با آمریکا شده بود؟

دونالد ترامپ در واکنش به صحبت‌های محمدجواد ظریف درباره مذاکره با آمریکا مدعی شد وزیر خارجه ایران خواستار گفتگو با آن‌ها شده است.

آیا ظریف خواستار مذاکره با آمریکا شده بود؟
کد خبر: 380122
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ۱۰:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با مجله آلمانی اشپیگل منتشر شد.


چندی بعد صحبت‌های ظریف با واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روبرو شد.

ترامپ در توئیتی به زبان فارسی ادعا کرد، وزیر امور خارجه ایران گفته که تهران درخواست مذاکره با آمریکا را دارد، اما می خواهد تحریم‌ها برداشته شود. او در ادامه خطاب به ظریف نوشت «نه ممنون!»

اما آیا واقعا ظریف در مصاحبه با اشپیگل خواستار مذاکره با آمریکا شده بود؟

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این گفت و گو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا مذاکره با آمریکا را پس از ترور سردار سلیمانی غیرمحتمل می‌دانید، توضیح داده بود ایران حتی پس از ترور سردار سلیمانی، مذاکره با آمریکا را غیر محتمل نمی‌داند؛ به شرط آنکه آمریکا تغییر رویه دهد و تحریم‌ها را بردارد.

او در پاسخ به خبرنگار این رسانه آلمانی عنوان کرده بود که.من هرگز چنین امکانی را رد نمی‌کنم؛ به شرط آنکه آنها (آمریکایی‌ها) رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را به رسمیت بشناسند.

ظریف تاکید کرده بود از نظر ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید می‌نشیند. چیزی که اهمیت دارد، نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند، تحریم‌ها را بردارد و پای میز مذاکره بازگردد. ما کماکان پای میز مذاکره هستیم و آنها میز را ترک کردند.

دیپلمات ارشد کشورمان همچنین خاطرنشان کرده بود که آمریکا آسیب بزرگی به مردم ایران زده است. روزی که آنها برای جبران کاری بکنند، خواهد آمد. ما صبر زیادی داریم.


پس از توییت فارسی ترامپ، ظریف هم ادعای او را مبنی بر درخواست گفت‌وگوی مذاکره با آمریکا، بی‌پاسخ نگذاشت و در توئیتی نوشت: بهتر است به دونالد ترامپ توصیه شود که نظرات و تصمیمات سیاست خارجی خود را بر اساس واقعیت‌ها پایه‌گذاری کند، نه بر اساس عناوین خبرهای فاکس نیوز یا مترجمان فارسی خود.


برای آگاهی بهتر، او می‌تواند مصاحبه کامل من را (به زبان انگلیسی) بخواند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها