کد خبر: 380520
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ۰۹:۵۵:۰۰
| |

مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

نابودی جنگل‌های کشور تا چند سال آینده شایعه است

مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه نابودی جنگل‌های کشور تا چند سال آینده شایعه است، گفت: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مساحت جنگل‌های کشور بیش از 14 میلیون و 319 هزار هکتار است و در سال 97 تقریبا 25 هزار هکتار و از ابتدای امسال نیز تاکنون بیش از 12 هزار هکتار درختکاری انجام شده که تا اردیبهشت ماه سال 99 ادامه دارد.

نابودی جنگل‌های کشور تا چند سال آینده شایعه است
کد خبر: 380520
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ۰۹:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا بیانی گفت: براساس نقشه‌های پوشش گیاهی کشور که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده است، مساحت جنگل‌ها با توجه به درختکاری رو به افزایش است و محاسبه آن با استفاده از پایش تصاویر ماهواره‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت پوشش گیاهی کشور، ادامه داد: از سال 1383 تا 1389 با استفاده از تصاویر ماهواره لَنسِت نقشه‌های پوشش گیاهی کشور را تهیه کردیم که در آن برای مراتع، جنگل‌ها و بیابان‌های کشور 21 لایه اطلاعاتی تهیه شد، همچنین با استفاده از تصاویر ماهواره سَنکیلن 2 در سال 2018، به هنگام‌سازی نقشه‌ها را آغاز کردیم که تا پایان امسال سطح بیابان‌ها و مراتع کشور قابل محاسبه خواهد شد.

بیانی با بیان اینکه اکنون کشور حدود 84 میلیون هکتار مرتع دارد، گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سال 2018، تا پایان سال 98 نقشه پوشش گیاهی هنگام‌سازی شده، تهیه می شود.

سالانه 12 هزار هکتار جنگل تخریب می‌شود

مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها ادامه داد: با توجه به تغییرات آب‌وهوایی که در دنیا اتفاق افتاده است و با تغییرات فصل و میزان بارندگی، افزایش گرمای هوا باعث افزایش نیاز آبی گیاه و در نتیجه استفاده از آب‌های زیرزمینی می شود که تا حدودی این تغییرات آب‌وهوایی بر میزان جنگل‌ها تاثیر می‌گذارد.

به گفته بیانی اینکه برخی معتقدند در چند سال آینده تمام جنگل‌های کشور نابود می‌شود امکان‌پذیر نیست و پایه علمی ندارد.

وی تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها از سنوات گذشته تاکنون تمامی افزایش و کسر از جنگل را با نقشه‌های ماهواره‌ای اثبات می‌کند اما منکر تخریب در جنگل‌های کشور و منابع طبیعی نیستیم، به‌هرحال انجام کارهای عمرانی، احداث سد، معدن و جاده‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی صورت می‌گیرد اما سعی می‌کنیم تا ضریب حفاظتی افزایش یابد و باید در پایان برنامه ششم ضریب حفاظتی سازمان در عرصه‌های منابع طبیعی به بیش از 90 درصد برسد.

مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: جنگل‌های ما دارای پنج ناحیه رویشی (هیرکانی، زاگرسی، ارسبارانی، ایران تورانی و خلیج عمانی) است، در ناحیه رویشی هیرکانی درختکاری فراوانی انجام شده است و میزان افزایش آن بیش از تخریب است.

بیانی گفت: طبق آمار رسمی فائو سالانه حدود 12 هزار هکتار از جنگل‌های ایران بر اثر تصرفات، انجام عملیات عمرانی و افزایش احداث سدها کاهش می‌یابد اما انجام پروژه‌های درختکاری این میزان کاهش را پوشش می‌دهد، همچنین سازمان در تلاش است تا مناطق با استعداد بالا را برای درختکاری شناسایی کند تا کمترین آسیب به عرصه‌ها وارد شود.

آتش‌سوزی امسال جنگل‌ها ناچیز بود

بیانی در پاسخ به اینکه آتش‌سوزی امسال چه میزان به جنگل‌های شمالی کشور آسیب وارد کرده است، توضیح داد: سال گذشته حدود 100 هکتار آتش‌سوزی در جنگل‌ها اتفاق افتاد، آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های شمالی کشور نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز و با خسارت اندک بود.

اوتوضیح داد: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، می‌توانیم آتش‌سوزی در ماه‌های آینده را پیش‌بینی کنیم، در این نقشه‌ها تیپ، راه‌های جنگلی، گونه‌های جنگلی، تراکم جنگل و محل آتش‌سوزی پیش‌بینی می‌شود که با این فرآیند می‌بینیم که میزان آتش‌سوزی نسبت به سنوات گذشته بسیار اندک شده است، همچنین از مردم نیز می‌خواهیم تا بیش از پیش نسبت به جنگل‌ها احساس مسوولیت داشته باشند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها