امیر پویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی تهران خبر داد:

کاهش 50 درصدی سفر ایرانیان به خارج از کشور در سال 97

رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی تهران، از کاهش 50 درصدی سفر ایرانیان به خارج از کشور در سال 97 خبر داد.

کاهش 50 درصدی سفر ایرانیان به خارج از کشور در سال 97
کد خبر: 382202
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۵:۱۴:۲۳

اعتمادآنلاین| امیر پویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی تهران، از استقبال گردشگران داخلی برای مسافرت با قطار به‌دنبال حوادث و سوانح هوایی یکماه اخیر خبر می‌دهد.

او تکمیل ظرفیت بلیت قطار سفرهای نوروزی را هم دلیلی برای سخن خود می‌داند.

براساس گزارش‌ها از ساعت 7 صبح دیروز پیش‌‌فروش اینترنتی بلیت قطارهای نوروزی از طریق‌ سایت‌های مجاز فروش بلیت قطار و اپلیکیشن‌های مربوطه آغاز شد. تنها در یک ساعت، 11 هزار صندلی به فروش رفت و ظرفیت اینترنتی قطارهای نوروز‌ در مسیرهای پرتقاضا تکمیل شد.

البته «حرمت‌الله رفیعی» رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نسبت به این برنامه اعتراض کرد.

او معتقد است راه‌آهن ایران با پیش فروش اینترنتی اجازه نمی‌دهد تا فروش بلیت نوروزی از طریق آژانس‌ها اتفاق بیفتد. او احتمال می‌دهد که این پیش فروش و تکمیل ظرفیت اینترنتی مسیرهای پرتردد به ایجاد بازار سیاه فروش بلیت قطار در نوروز منجر شود. رفیعی بندرعباس، کیش، قشم، مشهد، اصفهان و شیراز را از مسیرهای پرتقاضا در نوروز می‌داند.

‌پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی در دو مرحله حضوری و اینترنتی انجام می‌شود که دیروز پیش‌فروش اینترنتی آغاز شد و از ساعت 8 صبح امروز پیش‌فروش حضوری نیز از طریق مراکز فروش و آژانس‌ها آغاز می‌شود. با بررسی ظرفیت‌های باقی‌مانده یک ساعت پس‌از آغاز پیش‌فروش اینترنتی، مشخص می‌شود که در اغلب مسیرهای پرتقاضا بویژه برای تاریخ‌های 27، 28 و 29 اسفند‌ماه، ظرفیت‌ها تقریباً تکمیل شده یا تعداد انگشت‌شمار ظرفیت باقی مانده است.

امیر پویان رفیعی شاد رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا این بلیت‌ها توسط گردشگران و شهروندان خریداری شده یا توسط یک آژانس چارتر شده است؟ می‌گوید: «برای خرید بلیت نیاز به‌شماره کارت ملی و مشخصات فرد است بنابراین امکان خرید توسط یک آژانس وجود ندارد.» او حوادث هوایی ماه گذشته را یکی از دلایل روی‌آوری گردشگران نوروزی به قطار می‌داند. البته اقبال به گردشگری داخلی از سال گذشته و به‌دنبال افزایش قیمت ارز، افزایش چند صد درصدی عوارض خروج از کشور و کاهش ارزش پول ملی به وقوع پیوست.

براساس اطلاعات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در سال 96، نزدیک به 10 میلیون ایرانی از کشور خارج شدند اما این تعداد در سال گذشته به 5 میلیون نفر رسید. کارشناسان احتمال می‌دهند این آمار در سال‌جاری با توجه به افزایش دوباره عوارض خروج از کشور و مالیات خروج از کشور باز هم کاهش داشته باشد.

به‌گفته فعالان حوزه گردشگری، ایرانی‌هایی که در سال‌های گذشته به اروپا سفر کرده‌اند نوروز 98 مسافر کشور‌های نزدیکی چون امارات شده‌اند. البته افزایش قیمت «درهم» باعث شده تا ایرانی‌هایی که همچنان به‌دنبال سفر خارجی هستند به‌سمت ترکیه بروند. هرچند سفر برای هر ایرانی به ترکیه هم در نوروز 98 چیزی نزدیک به 10 میلیون تومان آب خورد. این افزایش قیمت‌ها امسال هم ادامه دارد.بنابراین کارشناسان احتمال می‌دهند که امسال ایرانی‌ها بیشتر به سفرهای داخلی روی بیاورند.

رفیعی شاد همچنین می‌گوید: «در زمان پیک سفر از جمله نوروز چون تقاضا برای سفر زیاد است اجازه چارتر کردن قطار توسط آژانس‌ها داده نمی‌شود.» اما «حرمت‌الله رفیعی» اعتقاد دارد که باید فروش اینترنتی و حضوری در یک روز و یک ساعت انجام بگیرد تا آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی هم سهم خود را از این بازار بردارند.

او می‌گوید: «پیش فروش اینترنتی یک روز قبل از فروش حضوری انجام می‌گیرد و این سیاست غلطی است که هرسال اتفاق می‌افتد.» «اشکان بروج»، مدرس و کارشناس صنعت گردشگری برخلاف رفیعی معتقد است که سفر‌ها به‌سمت شخصی شدن می‌رود.

او می‌گوید: «فضای مجازی اطلاعات بسیاری را در اختیار خانواده‌ها قرار داده و آنها را از تور‌ها و آژانس‌های مسافرتی بی‌نیاز کرده است.»

منبع: ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها