احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس:

نفع برخی در پایین‌بودن مشارکت مردم در انتخابات است

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: نفع برخی جریانات در پایین بودن مشارکت مردم در انتخابات است، اما این‌ها ربطی به نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند و اساسا به دموکراسی و مردم‌سالاری اعتقاد ندارند.

نفع برخی در پایین‌بودن مشارکت مردم در انتخابات است
کد خبر: 382264
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ۰۹:۰۶:۲۷

اعتمادآنلاین| احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس، گفت: مقام معظم رهبری به شدت باور به انتخابات و نقش مردم دارند و مشارکت حداکثری برای ایشان به صورت مبنایی اهمیت دارد. رقابتی‌بودن انتخابات نیز از اصولی است که همواره مورد تاکید ایشان قرار داشته است، اما جریاناتی هم هستند که نفع‌شان در پایین‌بودن مشارکت مردم است. این جریانات ربطی به نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند ممکن است در جاهایی حضور داشته باشند ولی اساسا اینها به دموکراسی و مردم سالاری اعتقاد ندارند و با صراحت اعلام کرده‌اند که رای مردم زینتی است. اینها اکثریت مردم و حاکمیت نیستند و اندیشه آنها ربطی به اندیشه امام خمینی (ره)، رهبری و قانون اساسی ندارد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اولین چیزی که باعث مشارکت گسترده و پرشور مردم در انتخابات می‌شود احساس اهمیت نقش مشارکت مردم و تاثیرگذاری آنهاست. مردم باید این را درک کنند که مشارکت پایین چه خسارتی می‌تواند به کشور وارد کند و مشارکت بالا چه کمکی به ارتقاء جایگاه ایران و تقویت منافع ملی می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ارتقاء سطح اعتماد بین مردم و حاکمیت، اظهار کرد: دست‌اندرکاران اجرا و نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان، وزارت کشور و دستگاه‌هایی که متولی امر انتخابات هستند و همچنین احزاب و نامزدها باید فضای اعتماد را ارتقاء دهند تا مردم احساس صداقت و اعتماد کنند. گروه‌های مرجع در این زمینه خیلی موثر هستند. متاسفانه گاهی به بهانه‌های مختلف گروه‌های مرجع را بی‌اعتماد می‌کنند. از جمله اهانت‌هایی که در صداوسیما و برخی محافل نسبت به هنرمندان می‌شود و دلیلش هم تفاوت مواضع سیاسی آنهاست که می‌خواهند آنها را تخریب کنند تا بی‌تاثیر شوند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر هنرمندان ما احساس کنند مورد اعتماد نیستند اعتماد آنها به نظام، حاکمیت و انتخابات کاهش می‌یابد. اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، فضلای حوزه و همه کسانی که نقش مرجعیت دارند نیز اعتمادشان بسیار مهم است آنها باید احساس اعتماد کنند تا بتوانند این اعتماد را به طبقات دیگر جامعه تسری دهند.

مازنی تاکید کرد: طبقات محروم جامعه و اقشار آسیب‌پذیر و مستضعف هم باید اعتماد کنند که در صورت مشارکت در انتخابات تغییری در زندگی آنها ایجاد می‌شود.

وی رقابتی بودن انتخابات را از مهم‌ترین عوامل افزایش مشارکت عنوان و خاطرنشان کرد: انتخابات یک واجب عینی است نه واجب کفایی. یک جاهایی ممکن است ذهنیت مردم به این سمت برود که شرکت در انتخابات می‌تواند واجب کفایی باشد آن هم جایی است که به نظر برسد فرقی نمی‌کند چه کسی رای بیاورد. وقتی رقابت به معنای واقعی وجود نداشته باشد این احساس پیش می‌اید حتی اگر جریان اصولگرا ببیند در یک حوزه انتخابیه پنج نفر همه از یک جنس هستند و فرقی نمی‌کند کدام یک انتخاب شوند مشارکت آنها فعال نخواهد شد، ولی اگر گزینه‌های مختلف روی میز باشد و همه احساس کنند باید برای موفقیت گزینه خود تلاش کنند رقابت واقعی شکل می‌گیرد و مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

مازنی با بیان این‌که «طبق اخبار رسیده شرایط بسیاری از حوزه‌های انتخابیه رقابتی نیست»، اظهار کرد: در برخی حوزه انتخابیه رقابت وجود ندارد و کاندیداها همه اصولگرا هستند. اگر انتخابات رقابتی نباشد مردم در بدترین حالت می‌گویند چه شرکت کنیم و چه نه تفاوتی ندارد و حالت بدتر هم این است که احساس یاس کنند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم مردم براساس عرق دینی و ملی خود همانند ادوار گذشته در این دوره از انتخابات نیز بار دیگر دنیا را با حضور باشکوه خود غافلگیر کنند و با تایید صلاحیت بسیاری از کاندیداهایی که قابل اغماض است فضای رقابتی برقرار شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها