کد خبر: 382446
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

خاطره‌نگاری روزهای انقلاب در گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با سید محمد غرضی:

فرانسوی‌ها از مسلح نبودن دشمنان نهضت تعجب می‌کردند

سید محمد غرضی گفت: جریان انقلاب اسلامی به لحاظ عمق داخلی و عقیدتی برای خارجی‌ها مبهم بود. چون آنها بعد از جنگ جهانی دوم عادت کرده بودند یکسری سوال‌های ساده بپرسند و پاسخ‌های کلیشه‌ای دریافت کنند. اما انقلاب اسلامی عمق سیاسی جهان را از نظامی‌گری سیاسی به اجتماع آورد و جریان اجتماعی را تقویت کرد.

فرانسوی‌ها از مسلح نبودن دشمنان نهضت تعجب می‌کردند
کد خبر: 382446
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌ سید محمد غرضی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: در نوفل‌لوشاتو شب‌ها من دربان خانه امام بودم و روزها مرحوم خواهر دباغ این وظیفه را بر عهده داشت. شب‌ها با پلیس‌های فرانسه صحبت می‌کردم و با آنها گرم می‌گرفتم. به من می‌گفتند چقدر امکان دارد تروریسست‌ها بیایند و آیت‌الله را ترور کنند که می‌خواستند این‌طور القا کنند که نهضت دشمن مسلح دارد و برای آنها این امر را تقدسی می‌دانستند که انقلابیون مبارزه نظامی ندارد و این موضوع تعجب می‌کردند.

صادق قطب‌زاده مترجم امام بود

او افزود: بعد از نماز مغرب و عشا حضرت امام به سوال‌های مردم و خبرنگاران جواب می‌دادند . ایشان به قدری این مساله برایشان عادی بود و پاسخ‌هایی عادی می‌داد که ما جواب‌ها را کلی‌تر به خبرنگاران می‌گفتیم. یادم می‌آید یک روز خبرنگار لوموند در فرانسه برای مصاحبه آمد که صادق قطب‌زاده جواب‌ها را ترجمه می‌کرد . من در فاصله سه متری امام نشسته بودم. امام معمولاً در بین مصاحبه معمولاً طوری لبخند نمی‌زند که دندان‌هایشان پیدا شود. بعد از رفتن خبرنگار لوموند از احمد آقا پرسیدم، علت اینکه بعد از هر بار خندیدن امام دندان‌هایش دیده می‌شد که جواب داد، قطب‌زاده قبل از اینکه پاسخ‌های امام را ترجمه کند، به امام می‌گفت باریکلا، باریکلا!

انقلاب اسلامی جریان اجتماعی را تقویت کرد

محمد غرضی در پایان صحبت‌هایش گفت: این اتفاق نشان می‌دهد جریان انقلاب اسلامی به لحاظ عمق داخلی و عقیدتی برای خارجی‌ها مبهم بود. چون آنها بعد از جنگ جهانی دوم عادت کرده بودند یکسری سوال‌های ساده بپرسند و پاسخ‌های کلیشه‌ای دریافت کنند. اما انقلاب اسلامی عمق سیاسی جهان را از نظامی‌گری سیاسی به اجتماع آورد و جریان اجتماعی را تقویت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها