بسته توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ شد/ تسهیلات هزار میلیارد ریالی 11 تا 18 درصدی برای صادرات

معاون وزیر اقتصاد از تصویب و ابلاغ بسته توسعه صادرات غیرنفتی 98 خبر داد و گفت: با سپرده‌گذاری ارزی و ریالی به صادرکنندگان تسهیلات اعطا می‌شود.

بسته توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ شد/ تسهیلات هزار میلیارد ریالی 11 تا 18 درصدی برای صادرات
کد خبر: 382999
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۰:۱۶:۴۷

اعتمادآنلاین| همایش مناطق آزاد ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و اوراسیا با محوریت صادرات و ترانزیت امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما آغاز شد.

محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد در این با اشاره به لزوم استفاده از اقتصاد هوشمند دنیا اظهار داشت: زنجیره‌های جهانی ارزش بین مناطق اقتصادی شکل گرفته و از طریق موافقت‌نامه‌ها به بازارهای مصرف می‌رسند. پیمان‌های چندجانبه سالهاست که در میان کشورها وجود دارد و بعد از انقلاب موافقت‌نامه با اوراسیا بزرگترین تحول محسوب می‌شود که با اتحادیه اوراسیا در قالب تجارت آزاد و ترجیحی شکل گرفته است.

وی به مزیت‌های این موافقت‌نامه پرداخت و گفت:‌کاهش برخی از تعرفه‌های گمرکی، بازار مشترک انتقال کار و سرمایه میان اتحادیه وجود خواهد داشت و همچنین عوامل تولید، تحرک کافی بین کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند. همچنین در قالب اتحادیه گمرکی، تعرفه برخی کالاها حذف خواهد شد و در کنار آن، تعرفه‌های مشترک که مزیت دارد برقرار می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد به آمارهای اقتصادی اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت:‌این اتحادیه 3 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد و در حوزه نفت و بخش‌های اقتصادی و تجاری مزیت‌های خوبی دارد و فرصت خوبی برای توسعه بازار مشترک است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مزیت‌های تجارت با اتحادیه اوراسیا باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا می‌شود، گفت: 70 درصد تجارت دنیا در قالب اتحادیه‌ها در حال انجام است. اکنون با 15 کشور همسایه تنها 2 درصد نیازهای آنها از طریق کشور ما تأمین می‌شود. این اتحادیه 180 میلیون نفر جمعیت داشته که بازار خوبی برای کالاهای ایرانی است.

دهقان با بیان اینکه تحرک نیروی کار و اشتغال، تجارت و سرمایه‌گذاری با همکاری مشترک میان ایران و اتحادیه اوراسیا تقویت می‌شود، بیان داشت: می‌توانند در این چرخه اقتصادی، بخشی از فرایند تولید کالا به صورت مشترک انجام شود. یکی از مزیت‌های بازار رقابتی، تولید کالای رقابت‌پذیر است که می‌تواند برای ما تمرین باشد.

وی از تدوین و ابلاغ بسته توسعه صادرات غیرنفتی سال 98 خبر داد و گفت: این بسته توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شده و ابزارهای خوبی دارد که یکی از آنها سپرده‌گذاری یک‌هزار میلیارد ریالی است که با نرخ سود 11 تا 18 درصد در اختیار تجار و صادرات قرار می‌گیرد. همچنین یک میلیارد یورو سپرده‌گذاری ارزی پیش‌بینی شده که در قالب تسهیلات ارزی خواهد بود. همچنین در بودجه، 70 تا 80 میلیارد تومان لحاظ شده است. وزارت اقتصاد آمادگی دارد تا اگر پیشنهادی باشد، از طریق کارگروه برونگرایی اقتصاد مقاومتی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مباحث را پیگیری کند.

معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد: همکاری با اتحادیه اورسیا افق جدید و سرآغاز هم‌گرایی و پیوند خوردن با تجارت جهانی است و پایه‌گذاری با تجارت آزاد دنیا از این طریق شکل می‌گیرد تا بتوانیم در مقابله با هجمه‌های خارجی، آسیب‌پذیری کمتری داشته باشیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها